Tunga hovar?

A

Ancelia

Finns det hopplösa fall?
Finns det hästar som inte KAN tränas upp och bli rappare i benen?
"Min" häst på ridskolan som jag tävlar är en riktig dunderklump.
Han tycker det är roligt att hoppa, det märker man ju, och han kan hoppa riktigt riktigt bra men han är också en fena på att riva.
Det är som någon blandning av att han inte hinner med sig och att han helt struntar i att lyfta på benen.
Ibland kan han ta ett språng som vore lagomt på 50cm fast hindret faktiskt ligger på 1m.
Vi har tränat honom på studds och andra gymnastikserier men han blir aldrig bättre. Han gör ett par halvärliga försök men sedan är det som han ger upp och bara springer genom serien.
Vad gör man?
Är det kört här?

Känns ju lite trist när man ser tillbaka på förra årets tävlingstermin och man inser att man slängt ut 800kr på varje tävling för att hoppa två klasser som man i alla fall inte ens kommit till omhoppning i.:crazy:

Tacksam för svar :)

Sv: Tunga hovar?

Sjävklart finns det hästar som aldrig lär sig, har sätt en sådan häst för ett par år sedan. I bland hoppa den bra och i bland sket den i vilket och bara sprang igenom hindret.

Men felet behöver inte ligga hos hästen, det kan även ligga hos ryttaren.
Hur gör hästen när den löshoppas?
Om den är lika dan där så är det nog bara till att acceptera att hästen är som den är.

Eftersom han är ridskolehäst så rids han ju av många olika ryttare som rider på helt olika sätt. Och det är klart att jag har strulat till något språng åt oss på egen hand men offta när han river så är det som om han tror att det är Meningen att han ska slå ner alla bommar.
Ibland på träning (inte vanligt) så tar han sig faktiskt igenom en hel bana utan att riva ett enda hinder, nästa gång vi hoppar bana gör han kanske plockepinn av alltihop.
Funderar på om han vet om att man inte ska riva :/
Han löshoppas inte så ofta då ridskolehästarna går mycket ändå men vi brukar ha det på några teoridagar per termin. Han är ungefär lika sävlig då. Det värkar som han river bara för att kolla att det värgligen Går att riva ner bommarna.

hästar är anpassade till att göra olika saker... vissa har jätte bra hopp kapacitet medan andra passar bättre på dressyr banan.. en ridskolehäst är oftast en häst som är grundutbildad eller ännu bättre i alla dicipliner men kanske har en egen favorit gren...
att han "släppar" frambena eller bakbena i språnget kan bero på att han är slarvig eller kanske bara lat ... hade en polle som va precis så va man inte tillräckligt nogrann i ridningen mot hindret blev han slarvig och stoppade ibland ner ett ben då å då...

men övning ger fördigheter ... det är bara att träna och för att lätt kunna få hästen att hoppa mer spänstigt behövs oftast bara att du "spänner bågen" lite bättre ... rid med ett bra tryck samtidigt som du tar tillbaka och när hästen är ca 2 galopp språng från hindret gör du en halv halt sen är det bara att släppa honom ... men att "spänna bågen" är viktigt i sån här träning...

jobba på så kommer du få se reslutat ... lycka till på nästa tävling...

Tack för tipset!
Ska nog hoppa honom i kväll så jag ska försöka tänka på det då.
:)

MYCKET cavaletti är mitt råd. och ändra höjden, (om du har sånna småkryss) så lägg upp vissa och andra inte runt 10 cm över marken, och trava över dessa i olika vinklar, då lär han sg att lyfta benen. Mitt tips!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Min stora unghäst har fått mig att fundera lite... Hon är stor, försiktig och väldigt hinderklok. På tävling blir hon taggad (på ett...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: Docka
·
Hoppning Hej hej.. Jag har en arabflicka på 17år (nu dräktig), som tycker det är uuuur kul att hoppa... Jag själv är en superfegis på...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka