Tunga dagar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 146
S

Syrsa

Jahaja.

Det började med en rolig lekstund i rasthagen. Den andra hunden var lite tyngre och äldre, men det har gått jättebra förr.

Så hör vi dem skälla till inne i buskarna, och så kommer de farandes åt varsitt håll. Jag klämmer igenom, kollar i ögon, mun och öron. Känner och tittar, böjer och sträcker. Ingen reaktion någonstans, annat än att den andra hunden inte är så intressant längre. DET är ett säkert tecken på att något inte är som det ska.

Vi tar bussen hem. På bussen "gnyrskäller" han tre gånger, detta från en hund som aldrig säger ett knyst (annat än lekmorrar). Nu är något fel.

Det fortsätter och efter några timmar där Keo då och då gnyr till ringer vi veterinär, får komma in akut och de konstaterar att han har något som gör ont i nacken. Muskler eller skelett? Det kan de inte säga med säkerhet. Röntgenbilderna är svårtydda, skelettet är ju inte "färdigt" och ger inga skarpa bilder. Meningit kan inte uteslutas. Vi åker hem med en valp som nu ska röra sig så lite som möjligt i tre veckor och dessutom ska äta smärtstillande.

Gårdagen förflyter ganska lugnt. Han är medtagen, men verkar inte ha så väldigt ont. Gnyr bara någon enstaka gång.

Kräks på eftermiddagen.

Får smärtstillande på kvällen och sedan drar det igång. Han kräks med en timmes mellanrum fram till halv tre i natt, sedan klockan sex igen.

Halv tio är vi hos veterinären, som tycker det är en väldigt stark reaktion på smärtlindrande läkemedlet.

Röntgen konstaterar "Inget främmande föremål i magen".

Vi åker hem med dietmat, magmedicin och syrahämmande. Han får i sig tre riskorn och en halv matsked risavkok och kräks igen.

Nu har han inte fått behålla någon vätska sedan halv åtta igår kväll och jag börjar bli rejält orolig. Keo sover, är väl urtrött kan jag tänka, men snart har han inte druckit på ett dygn och det blir väl dropp och inläggning.

Usch! Oron ligger som ett tak över huset idag.

/Syrsa

Sv: Tunga dagar

Men? Vad otäckt det låter. Jag skulle må så dåligt av att inte veta vad som var fel med mina hundar. Usch. Hoppas dom återhämtar sig snart! :(

Ja, det är nästan det vrsta, att inte förstå. Och att inte kunna förklara för honom vad som händer.

Tack!

/Syrsa

Usch stackare, det låter riktigt jobbigt. Jag som har både trasig kisse och trasig hund kan verkligen relatera, man blir så orolig! Hoppas verkligen att det vänder snart för er:cry:.

Förbaskat trött.

Om det beror på någon av medicinerna han äter eller om det beror på att han ju inte får göra så mycket annat än sova, eller om han faktiskt är sjuk...liksom på riktigt...det är svårt att säga. Men han verkar inte ha ont i nacken, eller så bara visar han det inte.

Han sover mest hela dagarna och jag är lite orolig för förstoppning eftersom han inte kan "motionera magen" så mycket.

Tack för att du frågar! När han är vaken är han dock en ritkig liten busing och verkar må finfint! =)

/Syrsa

Be dom verkligen kolla honom, min hund skadade sig rejält efter en vurpa, syntes inget vid palpering men var allmänt jättenere.
Visade sig att han hade brutit nacken, vilket vi förmodligen inte hade fått reda på om jag inte verkligen hade påpekat att han ÄR VERKLIGEN DÅLIG.

Nä, lägg av!?!

Men, rörde han på sig frivilligt och skuttade runt så fort han kom ut?
Vår kampar med kopplet (för han har så jäsikens tråkigt!) och e har röntgat honom...(fast det är svårt att se på valpskelett...)

Vad hände med er? Fick ni avliva? *hoppas hoppas det finns ett sätt att bota brutna nackar fast jag aldrig hört om något*

/Syrsa

Det låter ju som om han är mycket bättre än vad min hund var.
Min åkte ju in till vet inom 2 timmar och drogades ner ca 2 timmar efter det.

Den 19e är det faktiskt 2 år sedan olyckan och han ligger just nu och sover vid mina fötter.

Tror jag skrivit en tråd här på forumet, sök på "Bruten nacke !"

Fyyy. Vad jobbigt!:(

Håller båda tummarna för att valpis blir frisk!

Sänder en tanke och peppkramar till Syrsa & valpis.

Minns när min Alabama fick åka in & tillbringa tio dagar på sjukan som 5 månaders valp. Bukoperationav anledning som aldrig kunde klarläggas helt och hållet. man vill dem så himla väl och det är så hemskt att inte kunna förklara för dem vad som händer.

Men det är nu 2 år sedan och det ligger en belåten, sund & frisk Alabama här på filten bredvid mig :love:

Tack alla!

Han mår bättre nu, när vi kommer utanför dörren tar han tillfället i akt ochjagar lite fjärilar, studsar på människor vi möter och nosar NOOOGA på allt! Vi är ju ute så himla korta stunder (ofta dock) och inomhus går det bra att ha honom lugn, men ute blir det som små energi-ryck.

Så har vi kommit på några bra saker att träna på:
Stilla!
Stopp!
Gå och lägg dig!
Håll i!

Det är roligt att träna, just nu är han så tacksam för den aktivering han får...fast det känns ju hemskt att inte kunna leka och gå i skogen och ha allt det där roliga med honom! Är rädd att han blir understimulerad och kommer att börja sysselsätta sig själv = inte bra på nåt håll. Menmen, sånt är livet.

/Syrsa och Keo tackar för fina ord!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka