Tung, Stark och Pigg *suck*

E

epilog

Min älskade lilla pålle är ett energipaket. Han är 174cm i mkh, nu välmusklad och väldigt stark. Jag har kämpat hårt med att rida till honom, från början var han oduglig men nu fungerar allt fint , grundutbildad i dressyr.

Men har ett problem, han är väldigt pigg och stark, efter ett ridpass är jag alldeles slut. Lite jobbigt att han är så tungriden. Har achengrimma och vanligt tvådelat tränsbett, rider ibl med martingal men tycker inte att den har så stor inverkan på honom, han drar ändå upp huvudet när han blir för pigg.

finns det ngn utrustning som skulle underlätta min ridning?

tacksam för svar!!! :)

Sv: Tung, Stark och Pigg *suck*

bättre att kolla på maten istället för att lägga till utrustning...

Jo men han får lagom med grovfoder och ger honom havre fri müsli i små mängder. Håller efter på fodret eftersom han är så pass lättgödd. Frågan gällde inte foder utan utrustning. Rekommendationer från de som varit med om samma sak.

Senast ändrad av en moderator:

det r ett ridproblem inte ett utrustningsprobem. rid hsten med ltta hjälper istllet för med styrka. musklad är inte samma sak som tung i munnen.

Jag hade likadant beteende med min gamla medryttarehäst. Hon var ett stort sto med mycket egen motor,stark och jättekänslig. Jag började rida med grammantyglar och hade mycket lätta hjälper. Det hjälpte otroligt mycket!!:)

Min älskade lilla pålle är ett energipaket. Han är 174cm i mkh, nu välmusklad och väldigt stark. Jag har kämpat hårt med att rida till honom, från början var han oduglig men nu fungerar allt fint , grundutbildad i dressyr.

Men har ett problem, han är väldigt pigg och stark, efter ett ridpass är jag alldeles slut. Lite jobbigt att han är så tungriden. Har achengrimma och vanligt tvådelat tränsbett, rider ibl med martingal men tycker inte att den har så stor inverkan på honom, han drar ändå upp huvudet när han blir för pigg.

finns det ngn utrustning som skulle underlätta min ridning?

tacksam för svar!!! :)

skippa martingalen på ridbanan, den förstör kontakten till munnen på hästen. Sen finns det bara en sak att göra oavsett utrustniung - övergångar o tempoväxlingar! Tlls du spyr på det o då håller du på lite till *s* fems teg skritt - halt - fem steg skritt -- halt osv i alla gångarter, serpentiner, volter o oändlinghet, tillsa han lyssnar och följer fint o lugnt. gjorde övergångar i flera år med min travare men jisses va fin han ä nu, kan även göras i skog o mark. Det blir en bra emtod för hästen att varva ner med tiden. så fort de blir uppvarvade går man tillbaka till fem steg - halt o vips så lugnar de ner sig.

se till att du sitter i sadeln till 100 % o att du itne spänner dig i skinkorna eller låren. avslappnad o potatissäcklik ska du vara.

drar han upp huvudet betyder det högst troligt att du blir för stark i dina hjälper, både i handen och med kroppen. små lätta hjälper och drar han iväg så bromsa i kraftcentrat istället och lägg honom på serpentiner o volter. Om du rider lätt kan du bromsa honom genom att rida lätt långsamt.

mer än så akn ajg inte ge som förslag utan att ha sett er.

utrustningsmässigt så är det omöjlgt att rekommendera något utan att ah träffat dig o hästen och utrustning är sällan svaret på problemet. graman ska bara användas av kunniga - snodd likaså, helst inte alls! martingal förstör kontakten till hästen då de tynger ner tyglarna men akn användas ibland tycker jag under begränsad tid tills problemet är löst.
Du kan prova att plocka bort nosgrimman o se vad som händer. Kankse trycker den på tandraderna om den är för hårt spänd. om han gapar utan nosgrimman så är du för stark i handen med största sannolikhet. du kan även prova ett rakt bett med D-ring eller parerstänger.

glöm inte att kolla sadeln! baktung?

lycka till!

Senast ändrad:

*Först vill jag bara bemöta uttalanden från tidigare skribenter beträffande martingalen och dess verkan. En korrekt inpassad martingal har, vid normal huvudföring från hästens sida, ingen som helst påverkan på kontakten med hästens mun. Om en martingal har denna effekt är den felaktigt inpassad (för hårt spänd). En martingals funktion är att hindra hästen från att slå upp med huvudet, kan vara applicerbart vid tex. hoppning eller på hästar som är lätta framtill.*

Därefter vill jag instämma i vanimeldes uppmaning om att arbeta med tempoväxlingar och övergångar.

Jobba med detta hela tiden -på dressyrbanan, på uteritten, på hoppträningen- och du ska se att också din häst blir en trevlig ridhäst till slut.

Övergångar och tempoväxlingar är grunden till allt. Innan du&din häst behärskar dessa kan du inte vänta dig att något annat fungerar riktigt bra heller.

Övergångar mellan olika gångarter, halt-igångsättning i alla gångarter, övergångar på olika spår- serpentiner, volter, medellinjen osv.

Tempoväxlingar i alla gångarter- hitta så många växlar du kan hos din häst i varje gångart och variera mellan dessa under total kontroll från din sida. Minsta lilla ökning eller längning eller dito minskning/kortande av steglängd skall vara förutbestämt och kontrollerat av dig.

På sikt kan du jobba vidare med ovanstående i skolor, sidvärts och vad ni nu hittar på för övningar också, men börja som alltid med att befästa det hela i skritt på olika spår, därefter trav osv.

Utför du detta på rätt sätt, konsekvent och med korrekt inverkan från din sida, så kommer ditt problem med att hästen upplevs stark och tung vara som bortblåst.

Lycka till:)!

*Först vill jag bara bemöta uttalanden från tidigare skribenter beträffande martingalen och dess verkan. En korrekt inpassad martingal har, vid normal huvudföring från hästens sida, ingen som helst påverkan på kontakten med hästens mun. Om en martingal har denna effekt är den felaktigt inpassad (för hårt spänd). En martingals funktion är att hindra hästen från att slå upp med huvudet, kan vara applicerbart vid tex. hoppning eller på hästar som är lätta framtill.*

jag håller med dig rent generellt, men även en korrekt anpassad martingal inverkar på tygeln, inte på det sättet att den drar hästen i munnen men den tynger ner tygeln vilket gör att du får ett avbrott på kontakten till hästen. detta sker oavsett om den är korrekt inpassad eller inte. Ringen och lädret väger och påverkar alltså om än lite. En del hästar är väldigt känsliga för detta och om man vill rida dressyr och ha en korrekt kontakt med hästens mun funakr det inte med martingal. Dock håller jag med dig kring när den ska användas, för visst finnsd et ekipage där en martingal bör användas åtminstne vid hoppnig o uteritter.

Ja jag tempoväxlar hela tiden, är lätt på handen och upppmärksam.

Har tagit över honom och han har varit understimulerad ett tag kan man säga, men han har gjort massa framgångar. Är mycket väl medveten om att ridningen är viktigare än utrustning men tänkte om det fanns någon snällare metod att pröva, exempelvis bett. Vill inte ge upp om honom men har svårt att lita på honom utomhus. Han har så otroligt mycket kapacitet att bli en underbar ridhäst så ska kämpa på.

I paddocken t.ex. drar han mot utgången hela tiden, bara springer och kör upp huvudet. Ser till att alltid få in honom i paddocken igen eller hindra honom men det är tråkigt att inte kunna rida dressyr när han arbetar mot mig. Ett hyss han fått för sig.

Helt klart är hästen ouppfostrad och dåligt utbildad. En häst som är uppfostrad och utbildad att lyda sin ryttare drar inte mot utgången, springer ifrån, kör upp huvudet etc.

Om du inte själv vet hur du ska gå åt problemet, lämna hästen för tillridning hos någon som kan tillföra hästen lydnad. Hästen uppför sig som den gör för att den kan, den får lov att göra det.

En välriden häst bär sig inte åt på det här sättet.

Precis, problemet är att jag alltid får in honom i paddocken och håller emot när han börjar dra men han är ostoppbar när han väl vill. Tycker bara det är tråkigt att inte kunna rida ordentligt på honom och jobba me honom för han vill bara kuta ut. :/ Innan han började konstra så , så gick han ganska bra, i form och volter funkade , trava bommar osv men så började han med att slita sig mot utgången, varit nära att ramla av ett X antal gånger och är orolig då jag har en skada på hjärnan, inte så farligt som det låter men jag utsätter mig för en risk. när man rider två i paddocken fungerar det inte alls, han bara sliter sig mot den andra hästen. Jag kan hålla emot och styra bort men han gör samma sak åter och åter ...

vad kostar tillridning?

Varför i hela friden stänger du inte paddocken :confused:? Min stora häst är så väluppfostrad så hon drar aldrig, men busponnyerna skulle jag aldrig komma på tanken att ge dem någon som helst möjlighet att ägna sig åt saker som är så lätta att förhindra. Stäng paddocken, rid ensam, fokusera på enkla övningar och rid dem oerhört noggrant! En olydig häst är det inte lönt att fundera på formen, lydnaden måste sitta först! Kyras ABC helt enkelt. Och jag skulle aldrig rida ut på en häst jag inte ens får stopp på i paddocken. Han vet ju precis vart han har dig och han verkar inte ha några intentioner att ge upp den makten. Det här är en utbildningsfråga och det finns inga genvägar. Det kommer att ta tid men du måste utbilda honom till att lyssna på dina hjälper, inte hålla på och slita i honom och försöka få in honom i paddocken igen får då spelar du på hans planhalva. Han ska spela på din och dit får du honom inte genom bråk utan genom påverkan - eftergift - påverkan - eftergift. Lär honom sträva efter eftergiften!

Skicka iväg hästen på tillridning - skaffa dig sedan en tränare som du rider för, alternativt sälj hästen och köp en vars utbildningsnivå matchar din bättre.

Att få en häst tillriden skulle jag nog räkna med minimum 5000/mån - om du använder dig utav en legitmerat god tillridre. Att snåla på tillridningen är inget värt, utan innebär generellt bara att du får en illa riden häst tillbaks.

prova kanske att överraska honom med att sticka ut i skogen 15min och skritta, trava, galoppera mycke först, se till att ge eftergift hela tiden, sen går du till paddocken och tränar bara 10 min för att sen sticka ut och springa igen, sen ökar du paddockträningen succsesivt, gör olika saker varje dag, avsuta på olika ställen så att det inte blir så mycket rutin. min häst springer som en tokig ( håller på att rida in honom från travet ) så jag lägger mycke tid på att försöka rida med så lösa tyglar som möjligt och sen rider jag snabbt som bara den en lång sträcka och efter det är han nöjd och drar inte alls lika mycke, jag låter han inte sticka utan ger honom kommando till det.

men min andra häst tacktar alltid hem så vi tex stannar och avslutar ritten på olika ställen och hittar på nya saker ofta för han lär sig rutiner jätte lätt och jag vill ha honom lyhörd hela tiden ;)

jag förstår att det kan kännas skrämmande att sticka ut och springa av sig på en så stor häst, se till tex att inte hålla emot i tygeln utan imellanåt släppa till för ibland kan dom luta sig mot bettet för att få stöd till att dra fram ännu mer ;) hoppas jag inte krånglade till svaret alldeles för mycke ;)

Liknande trådar

Hoppning Jag rider och tävlar en sjuårid D-ponny, ridskolehäst. Han kom till ridskolan i somras och var då inte så utbildad, men har gjort stora...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: LLaika
·
S
Utrustning Har en liten pålle och idag fick jag värsta uppenbarelsen. Vi var ute och galopperade, snabbare än lagom som vanligt. Jag hade hackamore...
Svar
13
· Visningar
1 609
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama