Tung i handen

Calvaro

Trådstartare
Hur gör man med en häst som gärna vill bli "tung i handen"?
Bra övningar mottages tacksamt.

Sv: Tung i handen

Börja med att inte erbjuda handen att hänga på. Blir hästen tung-gör halvhalt, ge eftergift och rid framåt. Halvhalter hela hela tiden och kräv av hästen att den ska bära sig själv. Möjligen kan man låta unghästar ligga lite mera på handen så att de kan bygga upp sin styrka, men en vuxen häst ska inte behöva denna möjlighet.

Halvhalter, halvhalter... Noga att man rider bakifrån och fram till handen. Tempoväxlingar både framåt och "bakåt", hela tiden rider bakifrån och fram (man kan inte säga det för många gånger ;) ) Öppna/sluta...

Övergångar och halvhalter. Att aldrig slarva med övergångar är väldigt viktigt. Tänk hela tiden uppåt, uppåt.

För mig har det hjälp att helt fokusera på sitsen en perido. Börjar med halter och igångsättningar med enbart sätet, vikthjälper. Övergångar mellan gångarter med (nästan) bara sitsen osv. Tillslut sitter man inte och kryper på tygeln och hästen får ingen möjlighet att lägga sig på bettet. :idea:

Min häst brukar vilja bli lite tung i handen ibland och min tränare brukar säga åt mig att göra mycket halvhalter (som alla andra säger här också) men lite mer "överdrivet" att man tar tillbaka ganska mycket bara några steg, och sedan lättar man på handen och rider framåt. Det brukar jag göra innan varje hörnpassering.. Det funkar jätte bra för mig och min häst! Sen så är såklart övergångar också bra. Och att du slappnar av och inte sitter och spänner dig :p

För mig har det hjälp att helt fokusera på sitsen en perido. Börjar med halter och igångsättningar med enbart sätet, vikthjälper. Övergångar mellan gångarter med (nästan) bara sitsen osv. Tillslut sitter man inte och kryper på tygeln och hästen får ingen möjlighet att lägga sig på bettet. :idea:

:bow::bow: Precis. Det är precis vad jag tänkte svara också, samt att rida många serpentiner och åttvolter tex, där man växlar sida mkt, och så i detta övergångar, halter, igångsättningar, halvhalter, tempoväxlingar för sitsen, inte handen.

KL

Jag tycker inte det är rätt väg att säga "ge den inget att hänga i" det blir fel tänk, i mina ögon. Eller rätt men inte så man kommer dit så att säga, utan som i citatet ovan, om man rider så behöver hästen inte hänga. Då blir den lätt och fin i handen. Gå tillbaka till detta om den återigen vill lägga sig på framåt. Dvs man åtgärdar det bakifrån inte framifrån.

:bow::bow: Precis. Det är precis vad jag tänkte svara också, samt att rida många serpentiner och åttvolter tex, där man växlar sida mkt, och så i detta övergångar, halter, igångsättningar, halvhalter, tempoväxlingar för sitsen, inte handen.

KL

Jag tycker inte det är rätt väg att säga "ge den inget att hänga i" det blir fel tänk, i mina ögon. Eller rätt men inte så man kommer dit så att säga, utan som i citatet ovan, om man rider så behöver hästen inte hänga. Då blir den lätt och fin i handen. Gå tillbaka till detta om den återigen vill lägga sig på framåt. Dvs man åtgärdar det bakifrån inte framifrån.

:bow: Bra svar både Flashlight och Eyz! Jag håller med er helt och hållet. Sen att det är svårt som :devil: om man har en häst som "vill" hänga att rida med mjuka lätta hjälper och med främst sitsen, men det är en annan femma. ;)

Hej!!

Att tänka på är att du aldrig ska tappa framottänket i hästen. Det får aldrig vara "undertempo" om du inte för en övning ber om samling (uppmärksamma samling och inte skritta/trava/galoppera långsammare). Det hjälper hästen att lägga över vikten på baken, och genom att vara noga med halvhalter tar du vara på det ;)
En smart övning som jag själv väldigt ofta gör är att i galoppen galoppera först 5 språng framåt (asså framåt, framåt) för att direkt sedan galoppera 5 språng samlat. Var noga med att det inte blir "mellanmjölk" någon gång, utan att reflexerna hos hästen är snabba. :laugh: Såg att du fått lite andra tips tidigare i tråden, så dom tyckte jag inte att jag behövde ta upp här. :D
Hoppas det här har gett dig några idéer :idea: Håller tummarna för att det blir bättre!! :bump:

Liknande trådar

Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
651
Senast: Caoimhe
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 366
Senast: super
·
Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Vinur
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 243
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025