Tung i handen

Ranger

Trådstartare
Under de ca 1½ terminer jag ridit på ridskola har jag haft relativt okomplicerade hästar. Antingen har de varit totalt skänkeldöva (okomplicerat men inte särskilt kul *s*) eller så har så har de snabbt känt av min nivå och anpassat sig till den med hygglig form och framåtbjudning till följd.

Igår red jag en häst som jag inte riktigt fick rätt på. Hon är stark - urstark - och innan jag fick henne något sånär i form låg hon väldigt tungt i handen. Tappade jag stödet i tygeln minsta lilla höll hon på att falla på mulen. Det blev bättre sedan. Men då var det hela tiden en balansgång mellan å ena sidan att hänga i tygeln och å andra sidan älga iväg som vore det Gulddivisionen på Jägersro. Bara korta stunder var det lagom.

Jag vill gärna ha henne nästa lektion också eftersom utmaning = kul. :) Men tips och råd tar jag tacksamt emot!

Sv: Tung i handen

Mitt tips är att driva hästen så den aktiverar bakkärran och får upp sin rygg. Låter tokigt att driva en häst som vill rusa - men det brukar vara där lösningen ligger. Aktivera hästen med skänkel och säte - var själv mjuk i handen och tillåt den inte att hänga i tygeln. Driv - mjuk förhållning - driv - mjuk förhållning.

Lycka till :)

Precis det rådet har jag också fått när jag rider en häst med fallenhet för att bli tung o stark.
Provade igår att ställa hästen en aning varje gång den ville ta bettet, och tycker att det funkade. Sedan tyckte jag att det handlade mycket om att vara flexibel och aavspänd från skuldrorna ända ut i handen.

Tack för tipsen!! :)

Drivningen var nog för dålig. Jag tror jag blev lite lurad av farten på långsidorna. Borde anat oråd när hon knappast hade styrfart över bommarna på kortsidorna. Lyckligtvis gick det bra över hindren. Kanske lite tävlingsinstinkt som vaknade där trots att de var långt under hennes kapacitet.

Det kan säkert stämma att jag blev hårdare i handen än normalt och att hon då tog bettet ännu mer. Ställer du hästen utåt eller inåt?

Både och, men kanske det är så att man ska använda en tygel i taget? Min tränare sa så senast, men det blev inte tillfälle att fråga mer om just detta.
På min känsliga häst räcker det ofta att bara försöka få bort svanken, så verkar den hållningen drivande.

Både och, men kanske det är så att man ska använda en tygel i taget? Min tränare sa så senast, men det blev inte tillfälle att fråga mer om just detta.
På min känsliga häst räcker det ofta att bara försöka få bort svanken, så verkar den hållningen drivande.
Låter bekant det där med att bara använda en tygel i taget. Risken är nog annars stor att det blir dragkamp och mot 500-600 kg muskler har man inte mycket att sätta emot :D

En bra övning på het häst är mera övningar som fångar upp.
jag skulle inte driva fram en redan het häst. Inte till en början iallfall. Utan hellre rida mycket 8-volter, serpentiner osv så det blir en reaktion att hästen måste stanna till o lyssna vart den ska och inte bara tänka framåt, framåt, framåt.

Jag kan hålla med om serprentiner osv. Men jag tolkade det som att TS red på vanlig ridlektion där man inte lägger upp väg/gångart själv utan måste hålla sig till gruppens övningar.

Jag kan hålla med om serprentiner osv. Men jag tolkade det som att TS red på vanlig ridlektion där man inte lägger upp väg/gångart själv utan måste hålla sig till gruppens övningar.
Japp, det är vanliga lektioner i grupp och tyvärr finns det inte mycket utrymme för alternativa ridvägar. Annars hade det varit nyttigt.

jag har en d-ponny som har lätt för att bli tung i handen, dock inte med mej :D jag driver honom ordentligt fram, mkt med sitsen oxå för att få lite mer fart från bak ändan :D halvhater är suuuper viktiga och att ha en mjuk hand!

lycka till!! :D

uttnyttja hörnen!!

Det gick bättre igår. Jag jobbade mycket mer med skänklarna (= genomsvettig ryttare *s*) och hon gick faktiskt ganska fint både i skritt och trav. Galoppen var däremot sisådär. Det blev mycket snabb slängtrav och jag fick kämpa som ett djur för att fånga upp henne. Växelvisa, korta förhållningar fungerade hyfsat, när jag väl fick samlat upp tyglarna som hon ryckte till sig. Mot slutet blev det riktigt fin galopp en stund. Hon har mjuka, fina gångarter.

trådkap

är det en travare??
Jag vet för lite om henne för att säga något med säkerhet. Men jag red en ridtravare för några år sedan och det finns helt klart likheter i känsla och rörelsemönster mellan henne och den hästen.

Alltså, bara man inte förväxlar drivning med drivning. Det är ju inte mer framåt du vill få hästen, men du vill få hästen "mellan hjälperna" och med bjudning.
Det betyder för det första att hästen måste lyssna bra på hjälperna. Om hästen hänger sig i handen lyssnar den troligen för dåligt på handen. Håller med om det där med hellre kvicka tygeltag än att hänga kvar, håller även med om att man kan försöka använda en tygel i taget (själv "fifflar" jag helst inte med yttertygeln utan inner isåfall för att få ställning/avslappning) för att ytterligare undvika att hästen hänger sig i handen. Men ta igenom tygeltagen, hästen måste lyssna på förhållningarna! En kuse som nästan rusar är inget bra utgångsläge.
Sen kan man försöka få hästen att trampa under sig lite bak, tycker personligen det är lättast på volt, med skänklarna. Att man driver bakbenen till lite samling snarare än framåt. Däremot om hästen är på väg att "dö" (som jag kallar det när bjudningen går förlorad) måste man snabbt driva framåt, med spö om den inte svarar direkt på hjälperna. Rusar den bara iväg får man balansera upp med halvhalter, som hästen vid det laget bör lyssna på, tänk på att stabilisera upp dig själv också så du inte stjälper hästens balans. Tempoväxlingar från så sakta trav kusen klarar på gränsen till att gå ner till skritt och upp till friskare tempo men inte rusa, och sen tillbaka igen till det låga tempot, brukar vara bra för balansens , bjudningens och lydnaden för hjälpernas skull. Om man inte låser hästen genom att ge den ett femte ben eller är för inkonsekvent med att ta igenom hjälperna att hästen bara stövlar på, har för dålig stabilitet själv osv, men det får man ju träna på isåfall! :p

Delvis KL
Funderar på det här med att hänga i handen.
Är det någon som har kopplat ihop detta beteende med stelhet/ömhet i vissa muskelgrupper?
Tycker nämligen att den häst jag rider, som har detta beteende ofta är spänd i musklerna "under manen" (kanske Rhomboides?).

Delvis KL
Funderar på det här med att hänga i handen.
Är det någon som har kopplat ihop detta beteende med stelhet/ömhet i vissa muskelgrupper?
Tycker nämligen att den häst jag rider, som har detta beteende ofta är spänd i musklerna "under manen" (kanske Rhomboides?).

Mycket möjligt. Min häst som har "dyktendenser" (är för känslig för att vara tung i handen, men vill bli framtung) är rätt spänd i överhalsen eller vad det kallas? Har varit ännu värre periodvis och ännu mindre spänd periodvis, och det har varit ungefär i samband med att den varit lättare/svårare att rida.
Däremot tror jag snarare det är att de försöker avlasta rumpan? Eller rent allmänt är spänd i överlinjen? Svag ländrygg? För det är ytterligare tecken jag sett på hästar som "dyker"...:confused:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
781
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
466
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama