Tung i galoppen

H

Häst 2004

Har ett sto på 7 år som jag nu efter c:a 4 månaders konvalecens satt igång igen. Vi har nu varit igång i c;a 2 1/2 månad och har så smått börjat med galopparbetet. Till saken hör att min lilla halvblodsdam är byggd i nedförsbacke o har lätt för att gå på bogarna, har kämpat mycket med att få henne att jobba med bakdelen o gå i rätt form innan hon blev skadad och i somras gick det riktigt bra-fast galoppen var fortf inte ok...
Det går förvånansvärt bra i skritt o trav nu, även att hon tappat muskler, men frågan är hur jag jobbar bäst med galoppen!? Känner att vi är på väg in i samma felaktiga mönster som tidigare:confused: Hon häver sig fram i fattningarna, blir jättetung i handen, faller in m bogen, jag orkar inte riktigt sitta ned utan åker med framåt i varje språng. Försöker trycka med innerskänkeln för att åtminstone få ut henne på spåret-känns som att hon stretar emot ännu mer... När jag kommer åt henne lite så bryter hon av direkt.. Slutar med att jag är helt slut efter detta. Vet att jag inte kan begära för mkt av henne nu när hon inte är riktigt igång, men hur ska jag göra? Låta henne galoppera på halvlånga tyglar??? Har försökt det också, då håller hon iof igång galoppen men känns som om hon går väldigt mkt på bogarna då... Jag är liten o nätt o har kanske inte den där kraften i sätet o skänklarna som behövs för att vi någonsin ska få ordning på galoppen:crazy: ???

Sv: Tung i galoppen

Jag skulle lägga mindre energi på själva fattningarna och själva galoppen och mer på övergångarna till trav. Då får du hjälpen av galopp-motorn att driva igenom lite undertramp utan att själv sitta och hålla om så du blir svettig.
Passa på att ta ner till övergången galopp-trav INNAN hästen själv vill sakta ner (vilket kan innebära kanske bara 5 galoppsprång i början). Du måste mao ha en "riktig" galopp för att kunna få till övergångar med gymnastisk och styrketränande verkan.

Ok! Ska verkligen prova o öva detta!
För det är väl inte meningen att jag ska behöva kämpa så för att hålla igång henne??? Jag orkar som sagt inte sitta emot i fattningarna utan faller fram, men tror inte att min sits är extremt dålig då jag på andra hästar ( äldre o mer igång o skolade..) inte har några problem att sitta ner i galoppen... Mitt självförtroende är lika med noll just nu:crazy:

Förstår precis. Det är det som är tanken med detta tänket; att muskla hästen "utan att den märker det", vilket resulterar i att när den orkar själv så behöver du inte ta i. På det här sättet så behöver du inte ens ta i i uppbyggnaden. Jag är en ganska lat ryttare - lathet är uppfinnarens moder... :D (eller var det kanske fattigdom?)

Ha inte dåligt självförtroende, du tänker ju helt rätt och har dessutom självinsikt nog att be om hjälp. Att jobba med bärighet, lösgjordhet och samling i övriga gångarter är jättebra på en häst som är byggd som din som inte har de helt korrekta förutsättningarna för en lätt och bra galopp. Det tar tid men jobba som du gjorde före skadan tills du känner att hon är tillbaka i sin dåvarande form.

Dessutom behöver den bli följsam för hjälperna och lära sig sätta bakbenen under sig för att få till en bra galopp. Förbered den genom att lära den vika undan för skänklarna åt båda håll, öppna, skänkelviking, sluta. Sluta på volt, rakt fram och sen på diagonal stärker bakdelen. När detta flyter bra och man tränat kanske 1-2 månader korta pass sluta varje ridpass övergår man från sluta till korta galoppsträckor, först rakt fram, sen på volt. Övergång från galopp till trav och ny sluta/fattning när hästen hittat balansen. Galopp i uppförsbacke ute där den får flyta in i galopp hjälper upp viljan, särskilt med draghjälp. Övergångar galopp/trav/galopp i longering kan också vara bra som variation. Kämpa på och du ska se att det snart ger resultat. Lycka till!

Tack för era svar o tips!!!

Känns lite bättre nu!:d
Ska verkligen försöka o träna detta!

Jag lovar att komma å hjälpa dig så fort jag bara hinner.
Då kan du få prova min "före detta" tunga häst :banana:

Ja tack !!! :bow:
Inser ju att inte detta löser sig i en handvändning utan att det krävs mkt träning o åter träning! Så alla tips o hjälp mottages tacksamt för mitt tålamod tryter just nu, suck...

Men jag är väldigt glad för din skull ska du veta:) Du var verkligen värd segern i helgen:banana:

KL

Till ts:

Du måste träna upp styrkan i hästen först, den orkar inte bära sej i galoppen än, som det verkar. Galoppera utomhus om du ska, rakt fram bara. Men gymanstisera hela hästen och stärk den i travarbetet. Mkt övergångar halt-skritt-trav-skritt, osv.

Få hästen smidig och känslig för hjälperna i trav o skritt.

Sen kan de börja med fattningar inne och öka på galopparbetet.

Det är ingen idé att kämpa med hästen om den inte klarar det du begär. Är den överbyggd så ta hänsyn till det i arbetet, och ge den extra tid att orka bära sej.

Jo jag vet ju att jag inte kan kräva för mycket av henne ännu... Blir så frustrerad ibland bara och har kämpat så mkt med henne under den tid jag haft henne... När hon blev skadad i höstas blev det ett riktigt bakslag :(

Har verkligen försökt rida henne så mkt jag ngnsin kan i skogen - det som har varit svårt är att först var hon pigg som en kruttunna så då var det svårt o galoppera ute för den sakens skull - sedan har vägarna varit så dåliga ute... rena lervällingen m stora floder. Men nu har det kommit snö igen så lägger den sig så är det ju lättare att galoppera lite mer ute:d

Men jag ska träna på nu med övergångar o de andra tipsen jag fått!
Tack för råd!

Jag hade satsat på lite friare galopp, som någon sa - lägg energin på fattningarna och krusidulla inte en massa med former utan mer att hon har bra påskjut och framåtbjudning, kanske på lite längre tygel

Du har ju redan fått bra tips men;

jag skulle (som flashlight) koncentrera mig på att stärka hästen mer innan galoppen, så att den faktiskt fysiskt orkar med uppgiften. Övergångar är super för att träna styrka och stegvis bygga upp en samling. Dessutom skulle jag rekomendera att arbeta med skolorna, för att bygga upp styrkan hos hästen och ge den chansen att hitta en egen balans.

i galopparbetet under tiden skulle jag mest ägna åt lugn galopp ute för att hitta bjudning och ha roligt :D

Det skulle nog också vara bra att bygga upp galoppen utan ryttare först, så att hästen får hitta sin egna balans, det är jobbigt om man inte riktigt orkar, att även balansera på en ryttare som inte riktigt har hittat sin egen balans.

Detta genom longering och/eller tömkörning, förutsatt att du kan tömköra förståss ;) annars är ett råd att fråga kågon kunnig i närheten om hjälp med det. Det skulle ge hästen en chans att bygga sin styrka och balans och förberedas för uppgiften att balansera dig :D

Ett annat råd till DIG är att börja träna, på gym eller t.ex. sit-ups/springa hemma, det gör så att du dels ORKAR rida galoppen och dels får bättre kroppskontroll och blir lättare att bära :)

Ltcka till!!! :D

Jag tror också mkt på att stärka henne med att träna övergångar samt skolorna, samt fattningar. Det enda jag funderar över är hur pass viktigt det är att det blir bra fattningar !? dvs är det viktigt att jag har henne i form i fattningen samt de språng jag galopperar för att de ska ge önskat resultat!?

Nu har det kommit snö här och verkar som den lägger sig, då kan det nog bli lättare med galoppen ute:d

Jag skulle gärna träna på gym om jag hann.... Men "Pärlan" tar all tid som finns kvar efter jobb, man o barn:)
Springer däremot emellanåt så min kondis är det inget fel på:d
Däremot skulle jag säkert behöva träna upp arm o magmuskler:o Jag får väl skaffa hantlar o träna hemma:idea: Tack för tips ändå!

Jättesvårt att säga om du ska fokusera på t ex tempo eller att hästen ligger rätt i handen i samband med galoppfattningarna...det beror på hur hästen känns och ser ut. Det viktigaste är iaf att det blir den galopp som du fattar.

hellre kvalitet än kvantitet vad det gäller fattningarna :)
formen är inte det viktigaste såhär i början, men hästen ska vara i för situationen god balans, fatta rätt galopp och inte vräka sig på in i fattningen.
blir inte fattningarna bra skulle jag arbeta med bara övergångar mellan halt, skritt och trav ett tag för att få hästen i bättre balans innan jag återupptog arbetet med fattningarna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra ridlektionen som inte gick så bra och lämnade en lite tråkig känsla efter sig, så var jag såklart tvungen att köpa en...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 264
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka