C

camilla24

Sitter här och är ledsen, var tvungen att ta bort min 31-åriga fjordvalack i början av veckan. Har haft honom i 22 år så det känns så otroligt tomt! Symtomen han hade var väldigt diffusa och så här nu efteråt önskade jag nog att vi hade kollat honom ännu mer innan jag bestämde mej för avlivning men då kändes det helt rätt. Min vet. sa bestämt att vi skulle ta bort honom då han varit dålig i ca 2 veckor. Till en början blev han vinglig i vissa lägen, när man tog i grimskaftet åt vänster for han okontrollerat ut åt höger och stapplade. Detta blev värre och helgen innan vi tog bort honom ramlade han omkull vid ett par tillfällen när man tog i honom. 2 dagar innan han avlivades hittade jag honom med hängande öga och öra och med huvudet lutande åt höger och han stod och lutade hela kroppen mot väggen. Han verkade ha lite förlamningssymtom på högra sidan av kroppen, dock var han fortfarande pigg och åt bra. Men då vet. sa att det nog säkert är en tumör så tog jag det tunga beslutet att ta bort honom medan han fortfarande var någotsådär pigg. Jag undrar om någon här kan hjälpa mej med information om tumörer, har ni någon erfarenhet av detta så är jag väldigt tacksam?

Den 3/3-04 tog jag bort min 22 åriga vän.
Hon hade sista helgen exakt samma symptom som din fjording.
Kunde inte stå själv och man riktigt såg att hon varyr och mådde illa.

Killen som tog bort henne sa samma sak som veterinären: Full med cancer.

Men han var glad att vi tog bort henne innan hon helt blivit totalförlamad och inte kunnat resa sej.
Han tyckte lite illa om folk som väntar för länge innan dom tar beslutet.
Då slipper hästen lida i onödan.

Så du tog alldlels rätt beslut i alldeles rätt tid.

Kul att du fick 22 år med din vän, jag fick 20 år.

Den smärta och sorg du känner nu minskar med tiden, tro mej jag vet.

Massor med kramar skickar jag till dej.

det e alltid synd när man måste ta bort sina djur men samtidigt fick du ju 22 år med honom....det e inte alla som får det...
själv fick jag reda på för nån dag sedan att "min" senaste häst har dom tagit bort...hon fick benet avsparkat å va bara 6 år.... :cry:

Tack Palle för dom raderna, det värmer.
Tråkigt men ändå intressant att höra att din vän hade liknande symtom som min fjording, och ja, visst är vi också rätt säkra på att det var cancer även om vi ej gjorde någon
obduktion.
Jag förstår att sorgen minskar med tiden men visst är det lång tid både du och jag tillbringat med våra hästar och det är tomt utan dom i början.
Precis som den killen sa som hjälpte dej ta bort din vän så var det viktigaste för mej att min fjording inte skulle behöva lida.
Jag hade aldrig varit med om någon avlivning innan och tyvärr tyckte jag att det blev lite obehagligt vid avlivningen som givetvis skedde hemma. Killen som avlivade bultade först med bultpistol och injicerade sen avlivnings-
vätska men efter skottet hittade han inte venen så det drog ut på tiden lite. Under den tiden fick min häst 3-4 "flås-
symptom" genom näsborrarna som jag fått beskrivet efteråt att det kan hända, men under tiden blev jag väldigt orolig att min häst skulle känna något, men givetvis var han helt borta redan då.
Tack i alla fall för din information och massa kramar tillbaka till dej!!

jag fick bara två år med min pålle.

Han var tvungen att avlivas november -03, på grund av en tumör i mjälten... Han blev 9 år gammal.

han hade inte några sådana symptom som ni beskriver, men blev mager mycket snabbt och hade ont i hela kroppen. Han som hade varit en så mysig och gosig häst som älskade att bli klappad ville plötsligt inte alls bli klappad och drog sig undan så fort man kom till honom...

Precis innan vi skulle åka iväg med honom så var alla 4 benen uppsvullna, och han var som ett vandrande benrangel.

Raven 82 - tråkigt med "din" häst och visst är jag så himla glad över de 22 åren jag haft med min fjording men det är inte riktigt någon tröst än, även om jag framöver kommer se tillbaka på den tiden med glädje.

Mörkros - trist att du fick ta bort din häst så tidigt i livet, vad jag har förstått kan tumörer visa alla möjliga olika symtom.

Vad tråkigt att avlivningen blev lite långdragen.
Min Dame blev bultat och stöp som en klubbad oxe, om uttrycket tillåts.
Däremot upptäckte jag 2 dagar senare att jag hade ett jättestort blåmärke mitt på skenbenet.
Troligtvis blev jag sparkad på något vis när hon trillade.

Men vi var på en fin plats precis i skogskanten, jag har t.o.m. ridit förbi platsen utan att känna någon panik eller så.

Jag tror att jag kommer att fortsätta tänka på henne i många år framöver, men hon är inte ständigt i mina tankar som hon var under den korta sjukdomstiden och omedelbart efteråt.

Men jag vaknade häromdagen när solen lyste och min första tanke var att vi skulle ta en tur i skogen......

Som tur är har jag en del förstoringar på henne som sitter lite var stans i lägenheten.

Hon sitter nog tillsammans med mina gamla älskade katter på något moln och skrattar och ojar sej över alla roliga och tokiga upplevelser vi haft.

tråkigt att höra. du säger att du i efterhand kan ångra dig lite, GÖR INTE DET.
Jag känner igen hur du känner men jag tror att när man tar det beslutet och det känns rätt så ÄR DET RÄTT. Kommer ihåg att jag tog beslutet att ringa nödslakt útan tvekan när min ponny hade kolik, kändes som det enda rätta, i efterhand tänker man Om man....om...om.. jag tror att när man tar beslutet utan att behöva tveka så tror jag att DET är det rätta beslutet även om det känns nått så otroligt tungt.
Massa tröstkramar.
Kan fortfarande tänka på Boiana efter 2 år och sakna henne nått så otroligt. :cry:

wow, 31 år!!! Grattis till så många år. Fick ta bort min häst för 2 månader sen pga skada. Och han var bara 13... Vi får väl försöka att minnas de positiva sakerna. Som när jag fick för mig att prova att rida utan träns... Barbacka... På STOR ridbana, m öppen grind... På fd galoppör... Säger bara: FULL KARETA UPP PÅ STALLPLAN. Himla tur han inte stack t skogen med mig...

Prince77!
Du har helt rätt i att när man väl tar beslutet och det känns rätt så är det rätt och det har jag ju insett nu när det gått någon vecka även om det är tungt fortfarande.
Men jag är fortfarande väldigt intresserad av att höra om fler har information om tumörer på häst!

Hej

Veterinären har säkert rätt i att det var tumörer, men annars tycker jag det låter som typiska symptom på stroke (hjärnblödning)? Hästar kan också få det.. I vilket fall så är jag säker på att det var rätt beslut att ta bort hästen.
Det är inget lätt beslut, jag vet. Igår tog vi bort vår gamle ponny som har gått här sen urminnes tider (sen jag var 7, för 20 år sen) Han blev 34 år och var pigg in i det sista, men han hade magrat i vår pga att tänderna var nedslitna till gommen och så vi visste ju att det var en tidsfråga. Men det är svårt när de har "gnistan" kvar..Senast i förrgår var han på rymmen i grannens trädgård
men i går natt blev han dålig (nån slags kolik, kanske inte tålde det nya gräset) och gav liksom upp. Han gick ut på stallplan och letade upp en plats där han la sig ner utsträckt, och han lyfte inte ens på huvudet när avlivaren kom. Själva avlivningen gick jättebra :crazy: (bultpistol & avblodning)Antagligen hade han aldrig gått upp igen i vilket fall, men man måste ju förkorta lidandet så mycket som går.
Vi har gått och gruvat oss över att behöva ta bort honom så på ett sätt känns det bra att det blev akut så att man slapp göra det när han fortfarande hade gnista. Han har varit min bästa lekkamrat under hela uppväxten, det känns fortfarande helt overkligt att han faktiskt är borta. :cry:
Har haft turen att slippa sånt här förut. Varför har man djur egentligen..? Å andra sidan har det varit värt det 1000 gånger om att få växa upp med en ponny men en så underbar personlighet som han hade, och vem kan begära mer än 34 friska & pigga år?

En ledsen men tacksam Gumpa

Åh, vad jag känner med dej Gumpa, men som någon skrev innan, vi ska vara jätteglada över att vi fått så himla många år tillsammans med våra ponnyer. De första dagarna kände jag också som dej att varför ska man ha djur överhuvudtaget när det är så svårt vid avslutningen, men det ger så otroligt mycket att jag har svårt vara utan.
Er ponne blev 34 år, ja jösses, det är en riktigt aktningsvärd ålder!!
Angående hjärnblödning så var det faktiskt det första jag tänkte på när min fjording uppvisade sådana symptom men enligt min vet. är det väldigt ovanligt på hästar och då tydde det mer på en tumör men det kommer jag ju förstås aldrig få svar på.

Vad säger man... Tokigt infall. Har sett andra rida utan sadel och träns. Och han hade gått riktigt bra. Sagt och gjort, tog av tränset, satte tyglarna runt halsen och testade. Först gick d riktigt bra. Han skrittade och travade, bröt av och svängde, precis som jag ville. Sen stannade jag och bytte några ord med en kompis som stod vid staketet. Då flög satan i min häst :devil: och så sticker han! Först 2 varv runt paddocken (och den e stor...) Jag får inte stopp på honom och ärligt talat så hade jag ingen lust att hoppa av i farten. Sen lugnade han tempot i ett par sekunder innan han får syn på den öppna grinden (ja, klantigt av mig...) och sticker.Som tur var stannade han vid stallet. OM jag nån gång skulle få för mig att prova en sån sak igen så ska jag hålla till på en inhägnad på 20x20m....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka