Tumör - hur länge ska man vänta?

Poison-heart

Trådstartare
Min nu 26-åriga haflingervalack fick en tumör på snoppen som opererades bort för drygt fem år sedan. Redan för ett år sedan misstänkte vi att tumören var tillbaka och enligt veterinären som opererade honom så var det ganska vanligt att denna typen av tumör kom tillbaka.
Än så länge är han pigg och glad och det är svårt att avgöra hur påverkad han blir. Med tanke på ålder så vill vi inte göra en till operation utan har beslutat att han kommer få tas bort. Dom få gångerna jag han skaftat ut snoppen så ser det verkligen bedrövligt äckligt ut. Svullnad och väldigt märklig form samt att det varar och kladdar. Det har successivt blivit lite värre hela tiden och nu har det t om börjat droppa från skapet. Jag försöker tvätta med såpa och vatten så ofta jag kan men jag kommer ju aldrig åt själva snoppen.
Någon här på buke som haft en häst med samma problem? Hur länge vågade ni vänta med avlivning? Folk i stallet säger att ”Ja men han är så pigg så avvakta du” men samtidigt säger veterinären att det blir lite värre hela tiden och han till slut kan få problem med att kissa. Jag tycker självklart detta är skitjobbigt eftersom vi haft hästen i över 20 år men jag vill inte att han ska behöva lida.

Jag har resonerat med mig själv med ena hunden jag hade.

Han var pigg i huvudet och sprang ock lekte och inte på något sätt gammal i huvudet. Det i sin tur gjorde att han fortfarande hoppade ner för slänter, sprang ner för trappen ut på parketten och gled några meter.
Jag såg ju att han började bli gammal i kroppen, särskilt bakdelen och visste att det bara var en tidsfråga innan han fläkte sig någon morgon. Det kunde ske nästa dag eller nästa år.
Han hade levt ett långt liv (13 år) och jag visste att det inte skulle bli bättre, bara sämre och tog bort honom medan han kändes pigg, glad och levande.

Det är rätt trevligt att känna att han aldrig behövde lida, aldrig hann fläka sig eller må dåligt sista tiden. Skönt att se ett glatt ansikte som sista sak istället för att behöva se lidande, ont och tom blick som bara vill dö.

Med det sagt måste du alltså själv fundera på om du verkligen vill vänta tills det gör ont, tills han inte kan kissa och/eller att han får en blick som är svår att få ur huvudet.
Om svaret är att det aldrig kommer att bli bättre så är ju alternativet bara ett uppskjutande av beslutet.
Du kommer ju ändå få ta ett beslut, nu eller om tre år.
Är du beredd på att må dåligt en längre tid före ditt beslut och kanske inse efteråt att det var för sent?

Fundera på om du inte ska göra din bästa vän en tjänst och ta bort honom lite "för tidigt" istället.

Sorgen efter är lika lång, det är sorgen före som du kan göra något åt. Kortare tid till beslutet blir kortare försorg.

Gläd dig för de år du fick och gör det du anser är bäst för din häst, inte för dig.

Om det är äckligt och varar så kan det inte vara så trevligt för hästen. Jag skulle utgå från det. Han kan ju vara pigg och glad fast det gör ont?

Plus ett på den. Även om hästen inte visar något utåt så var och kladd innebär en process som är obehaglig för hästen.

Jag skulle låta den gå nu om ni inte vill försöka åtgärda igen (vilket jag inte skulle)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej, Min 8 åriga shitzu har opererat bort en elakartad tumör i vulvan, ca 2 v. sedan. De fick inte bort allt pga att de inte ville gå...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama