Tumör hos råtta

Mitrolle

Trådstartare
En av mina råttor har fått en tumör, den måste ha vuxit ut väldigt snabbt för den är redan rätt stor och sitter mycket dumt till på ena kinden/ner under hakan. Råttan är ca 1,5 år och har varit mycket frisk och pigg hittills. Jag upptäckte den idag och den fanns inte där för en vecka sedan. Hon störs av den och går med huvudet helt snett nu :(

Känns så hemskt, för den lär ju växa mer eftersom den vuxit ut så snabbt. Vad gör man? Jag har ju inte tänkt åka och operera den direkt, men kan de ha en tumör och leva vidare eller ska man ta bort henne inom kort?

Ingen av mina andra råttor har haft några tumörer så jag är lite 'grön' på det.

Sv: Tumör hos råtta

Antagligen lider hon utav det, så jag skulle nog föredra att ta bort henne. Tumören kan antagligen växa till sig ännu mera och då blir det inte roligt alls. Tråkigt men så är det.

Ja det var väl det jag trodde. Usch då ska man samla kraft så man fixar att ha ihjäl henne med nu då. Ingen rolig syssla... :(

Jag har haft två råttor med tumör och eftersom de levde och var glada trots sina tumörer, så jag valde att vänta med avlivning till dess att jag märkte att allmäntillståndet började påverkas, först då fick de somna in (det tog inte många veckor dock).

Så jag tror inte att tumörer i sig behöver innebära lidande för råttor, utan man märker om de mår dåligt. Om de blir slöa, förlorar aptiten, har svårt att röra sig etc. Så titta på din råtta hur hon mår i stort och ring ev. och rådfråga veterinär.

Men nej, opererar en så gammal råtta gör man väl inte direkt, utan lider råttan så är det nog humanast att låta den får somna in... :(

Säger som aiquen, tumör betyder inte automatiskt lidande och visst kan de leva med en tumör. Nackdelen är ju bara att råttor har så sjukt snabb celldelning (därav deras bra läkkött, bland annat) så tumörer växer ju skitfort, när de väl växer...

Sen hur din råtta mår med sin tumör kan bara du veta men det låter förstås som om det iaf börjar bli dags för henne att lämna jordelivet om hon är störd av den :(

usch stackare. Jag var med om exakt samma sak :cry: stor tumör i ansiktet som växte fram på några få dygn. Jag valde att ta bort henne på en gång, en tumör i ansiktet påverkar ju mycket mer än en som sitter på kroppen, och eftersom den växte så snabbt ville jag hellre att hon skulle avsluta sitt liv frisk och glad men kanske leva någon dag kortare än att riskera att låta henne gå en dag för länge. Usch det är så hjärtslitande, från att ha en helt frisk råtta pigg och glad till att få begrava henne på ett dygn :cry:

Jag hade ett gäng rådisar kidnappade från cancerforskning ett tag... Så operera tumörer var vardagsmat för oss, varje råtta opererades nog två-tre ggr/var. Det syntes tydligt på råttorna när det väl blev för mycket, men det var nog oxå så att vi gav upp- ganska löjligt egentligen att kämpa på råttor framavlade med cancerbenägenhet. Men de mådde bra före/under/efter operationerna, det var först när de blev till åren som man märkte att det tog på krafterna.

Är du redo att göra ett försök, så satsa på det, och gör det NU! Innan tumören sprider sig/blir för stor/växer in i huvudet. Väntar du så kan det sluta med att det bara finns den tråkiga vägen ut.

Sen är det ju klart att det har ju en viss ekonomisk betydelse om man avlivar/opererar. Det får man ju själv avgöra hur mycket det är värt- och hur det väger gentemot råttans välbefinnande.

Klappa henne från mig och kämpa på!

Nä nån operation blir det inte. Hon får sluta om det verkar bli värre nu. :(

Hittade just en av mina andra råttor död i buren, allt skit verkligen på en gång :cry:
Båda mina favoriter, förstår inte varför???

nä jag tycker heller inte att man ska operera när det sitter i ansiktet. en sak att ta bort lite hud på kroppen, men som i min råttas fall skulle jag varit tvungen att ta bort halva ansiktet, nä det är inte schysst!

Stackars dig Mitrolle! Mina två älsklingar försvann också med bara någon månad emellan, helt chockartat snabbt och man hinner inte sörja klart innan nästa försvinner :( det är därför jag slutat med råttor, det är för svårt för hjärtat :cry:

Nu är den borta! Var antagligen en böld och ingen tumör. Jag misstänkte det efter ett par dagar så jag avvaktade då den heller inte växte och råttan verkade pigg.
Nu har den öppnat sig och hon är ännu piggare så jag hoppas det läker fint och hon överlever ett tag till!

försök tvätta av den me koksaltlösning, så det inte blir infektioner och sådant skit.

Jag hade inget sånt så jag tog lite vodka :crazy: men det verkar se rätt 'fint' ut trots allt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, Jag har en 12 år gammal Shih tzu som har opererat bort en hel juverrad på gr. av juvertumör. Vi har fått svar att den var...
Svar
6
· Visningar
1 951
Senast: mollymaja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hundhälsa Min tik har en juvertumör som jag upptäckte i mitten av november. Bestämde mig direkt att INTE operera, hon har haft en del grejer...
Svar
10
· Visningar
6 599
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag har i nästan tre års tid levt med att min hund hade tumörer, godartade men ändå tumörer. Rädslan att mista honom, att alltid ha...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama