Tumör äggstock

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att operera bort äggstock med tumör på häst
Jag hade en sådan på ett shetlandssto för bortåt 15 år sedan. (😮), som opererades bort på stående ponny. I detta fallet var det en väldigt stor tumör - som en handboll ungefär, vilket ansågs gigantiskt i förhållande till ponnyns storlek.
I normalfall är det god prognos och ston kan fungera väl i avel med bara en äggstock.
I mitt fall gick det dock inget vidare, tarmfloran slogs ut (sannolikt av medicineringen efter operationen) med toxisk chock som följd och ponnyn dog tyvärr. Tror det finns beskrivet i nån gammal tråd här...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Lovisa.E
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 468
Senast: Sel
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 795
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info