Tum, Bomvidd etc..

pastejja

Trådstartare
Ja.. så blir det ännu en sadeltråd. Jag måste bara få klarat ut lite innan jag köper sadel..

Bomvidden - om jag har fattat det rätt så är den anpassad efter hästen. Bred rygg, bred bomvidd?

Tummen - denna är anpassad efter ryttaren, men vad? Jag har alltid trott att det var rumpan, men nu var det någon som sa att det var skänkeln. Jag har alltid ridit i 17", men hästen som jag provridit hade en 18", och det hade ägaren blivit rekommenderad för att hon har så långa skänklar.

Någon som kan hjälpa mig? ;)
Ulrika

Sv: Tum, Bomvidd etc..

Yes, bomvidden är breddens på sadeln, det vill säga ju bredare häst ju större bommått. Numera pratar man ofta om smal, normal och vid (extra vid) men man mäter också bom i en skala 26-33 (ungefär, finns både bredare och smalare) men det är förvirrande för ett märke kan ha 30 i bomvidd när det motsvarar 31 i en annan.

Tummen är ryttarmåttet, precis som du skriver. Främst är det hur långa ben man har som avgör, men sitsen påverkas ju också. Jag är 1,63 cm lång och har normal långa ben, passar bäst i 17 tum. (Har dock en 17½ nu men jag har lite för korta ben till den...)

Sen pratar man ju även om svängd/rak bom.

Tack för ditt svar.. Tycker som sagt att det är lurigt.
Om jag är 170 cm och har (ska hitta måttbandet) 86 cm långa ben (musklade men av den fettfria varianten och jag har en liten rumpa..(fettet sätter sig på andra ställen på mig :crazy: ))
Tidigare har jag som sagt ridit i 17", och inte funderat på om det är rätt storlek.. Hur påverkar det om tummen är för snålt tilltagen?
Ulrika

Du fick väl tillräckligt med svar från Rumpnissen, men tänkte flika in med en till sak.
Sätesstorleken måste ju också anpassas efter hästens rygglängd, och inte bara efter ryttarens rumpa.

Rygglängd? Hurdå?
Det blev mycket nu ;). Finns det inte någon bra guide där man kan kolla och fundera? Jag vet vilket märke hästen har nu, det är bara lite svårt att få provrida så många av den varianten. Framförallt om jag ska köpa begagnat (tyvärr tillåter inte kassan annat just nu)
Ulrika

Jag vet att jag skall ha någon bra länk hemma som jag kan skicka när jag kommer hem ikväll. Där står det ganska utförligt om allt kring sadelinpassning.

Ang. sätesstorlek och längd på sadeln. Man har ett mått på sätesstorleken, alltså mätt i sitsen där din rumpa skall få plats helt enkelt. Det är det som brukar skrivas ut i tum ("). Det finns allt ifrån 16" - 18", och halvstorlekar där emellan (större/mindre brukar i de flesta fall behöva specialbeställas)

Men sadeln har ju även en anläggningsyta, vilket måste passas in efter hur lång/kort rygg hästen har. Detta mått mäts alltså på sadelns undersida, där den kommer att ligga an mot hästens rygg. De flesta försäljningsställen brukar tyvärr vara dåliga på att skriva ut detta mått. Men har du en häst med "normal" eller lång rygg tror jag inte att du behöver tänka så mycket på det. Jag har en häst med kort rygg (där sadeln högst får vara ca 41 cm lång) Men min rumpa får inte plats i en sadel med mindre än 17" i sätet. Där blir det alltså problem. För de flesta 17" brukar vara runt 45cm långa.
Men det är ju mitt problem, åter till dig ;)

Så varje sadel har alltså ett mått i sadelns säte som behöver passas in efter dig, och ett mått på undersidan av sadeln som behöver passas in efter hästen. Ang. längdmåtten så är ju då som sagt det vanligaste problemet för lång sadel till en kort rygg. Sadeln skall, förutom att passa på bredden av ryggen, vara i den längd att den lämnar ordentlig plats för bogbladen i arbete (ca 5cm bakom bogbladen brukar vara bra) och ej ligga längre bak än ungefär sista revbenet, annars så trycker den på organ.

Hoppas att du iafll fattar nått av mitt bladder ;) Lycka till!

Jag tror jag börjar fatta:rofl: .. Men har de där tummen som anger ryttarens storlek också något att göra med skänkelns längd? Finns det risk att kåpan blir för kort, och vad händer då?
Hoppas verkligen att du hittar den där länken ;)
U

Så.. nu har jag varit i en ridsportsaffär, och det verkar som jag ska ha en 18", men tydligen är det olika i olika sadelmärken.. Tack för hjälpen jag har fått :)
Ulrika

Vad bra att du har fått hjälp!

Jag ska svamla lite om vad jag vet om sadlar också så kanske det blir lite lättare, eller så rör jag till det för dig istället! :crazy:

Om vi börjar kika på hästen för att åtminstonde utesluta en del mäsken så har vi ju kommit en bit på vägen så vi börjar där.
Hur bred är hästen, att säga att hästen är normal funkar dåligt då jag vet små klena varmblod som drar x-vid bom. Man kan böja till en ståltråd i sadelns främre läge så att tråden följer hästens kropp över manken och en bit ner på sidorna. Lägg tråden på ett papper och rita av den. Sedan kan man med hjälp av en gradskiva näta hur bred hästen är. Min varmblodstravare är t ex mellan 110 och 115 grader bred.
Främre sadelläget hittar du ju minst tre fingrar bakom bogbladet, helst ska detta mätas när frambenet är lyft och bogbladet är i sitt bakersta läge. Man kan rida med lite tavelkrita så ser man var man ska lägga tråden.
Nu vet vi hur bred sadel vi behöver och om hästen är obanligt bred kan man redan här sortera bort en del märken.

Vi mäter hur lång sadel hästen kan ha. Sadeln får inte trycka bakom sista revbenet. Så måttband från främsta sadelläget där vi mätte bredden och bak till sista revbenet så får du rätt antal cm. Om hästen är kort så kan du sotera bort fler märken redan här.

Ryggens profil är viktig. Men inte hur den ser ut i stallgången, utan när den arbetar. Min häst t ex ser normalt svängd ut i ryggen när han står i stallet, men när han arbetar med ryggen är han så rak att han NÄSTAN hade behövt en sadel som var svängd uppåt :rofl:
så spikrak måste jag välja. Man kan tömköra eller liknande för att få ett hum om ryggen i arbete. Nu vet du om du ska ha en helt rak, lite svängd eller mycket svängd bom. Nu kan man på allvar börja leta sadlar och kolla vilka märken och modeller som KAN gå och vilka som är meningslöst att ens prova.

Du som ryttare då. När du sitter i sadeln ska du ha plats för en handflata framför dig och en bakom dig. Ju djupare sits desto större storlek brukar man få välja. Vill du ha en sadel med planare botten typ Stübben Maestoso eller mer sluttande lik t ex Stübben Tristan? Vill du ha jättedjup eller halvdjup sits? Stora eller små stöd? Hård eller mjuk sits? Smalare eller bredare att sitta i? Långa ben? Finns märken med längre kåpor än andra. Korta ben? Specialbeställa?

Sedan får man börja hitta märken som fyller både dina och hästens önskemål. Personligen gjorde jag det lätt för mig, jag löpte en bomlös dressyrsadel med extra korta kåpor :D Lycka till i letandet!

Det var ju ännu ett långt och utförligt svar :). Önskar att det fanns en tabell på internet där jag kunde kryssa i och hitta några alternativ ;).
Hästen har ganska lång (men propertionerlig) rygg (ingen ultramodern häst), 168 cm. Ett rejält halvblod som använder en Jessica crown med bomvidd 32 nu som hon trivs jättebra med. Problemet är att det är jättesvårt att hitta en 18" med 32 i vidd begagnad, och jag har inte råd att köpa ny sadel nu. Över huvudtaget så finns det inte många 18", och ännu färre med den bomvidden..
Det kommer pengar senare ;), men fram tills dess vill jag hitta en sadel som kan ligga bra på henne. Ska forska vidare på nätet..
U

Jag hittar tyv. ej den där länken som jag pratade om..
Men jag lovar att leta vidare!

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka