Sv: Tum, Bomvidd etc..
Vad bra att du har fått hjälp!
Jag ska svamla lite om vad jag vet om sadlar också så kanske det blir lite lättare, eller så rör jag till det för dig istället!
Om vi börjar kika på hästen för att åtminstonde utesluta en del mäsken så har vi ju kommit en bit på vägen så vi börjar där.
Hur bred är hästen, att säga att hästen är normal funkar dåligt då jag vet små klena varmblod som drar x-vid bom. Man kan böja till en ståltråd i sadelns främre läge så att tråden följer hästens kropp över manken och en bit ner på sidorna. Lägg tråden på ett papper och rita av den. Sedan kan man med hjälp av en gradskiva näta hur bred hästen är. Min varmblodstravare är t ex mellan 110 och 115 grader bred.
Främre sadelläget hittar du ju minst tre fingrar bakom bogbladet, helst ska detta mätas när frambenet är lyft och bogbladet är i sitt bakersta läge. Man kan rida med lite tavelkrita så ser man var man ska lägga tråden.
Nu vet vi hur bred sadel vi behöver och om hästen är obanligt bred kan man redan här sortera bort en del märken.
Vi mäter hur lång sadel hästen kan ha. Sadeln får inte trycka bakom sista revbenet. Så måttband från främsta sadelläget där vi mätte bredden och bak till sista revbenet så får du rätt antal cm. Om hästen är kort så kan du sotera bort fler märken redan här.
Ryggens profil är viktig. Men inte hur den ser ut i stallgången, utan när den arbetar. Min häst t ex ser normalt svängd ut i ryggen när han står i stallet, men när han arbetar med ryggen är han så rak att han NÄSTAN hade behövt en sadel som var svängd uppåt
så spikrak måste jag välja. Man kan tömköra eller liknande för att få ett hum om ryggen i arbete. Nu vet du om du ska ha en helt rak, lite svängd eller mycket svängd bom. Nu kan man på allvar börja leta sadlar och kolla vilka märken och modeller som KAN gå och vilka som är meningslöst att ens prova.
Du som ryttare då. När du sitter i sadeln ska du ha plats för en handflata framför dig och en bakom dig. Ju djupare sits desto större storlek brukar man få välja. Vill du ha en sadel med planare botten typ Stübben Maestoso eller mer sluttande lik t ex Stübben Tristan? Vill du ha jättedjup eller halvdjup sits? Stora eller små stöd? Hård eller mjuk sits? Smalare eller bredare att sitta i? Långa ben? Finns märken med längre kåpor än andra. Korta ben? Specialbeställa?
Sedan får man börja hitta märken som fyller både dina och hästens önskemål. Personligen gjorde jag det lätt för mig, jag löpte en bomlös dressyrsadel med extra korta kåpor
Lycka till i letandet!