TeamLundVer

Trådstartare
Då börjar det bli dags att införskaffa tulpaner :)
För egen del så vill jag ha tulpaner under vårt Kurilerkörsbärsträd som ser ut såhär ungefär (inte vårt på bilden), vi ska försöka införskaffa ett till nu i aug/ sept.

Träden kommer stå planterade i singel med en rundning under sig där det bara finns jord. Det är i denna rundningen som tulpanerna ska stå.
varmt%2B016.JPG

Dessa tulpaner ska vara vita och rosa, gärna i lite olika nyanser. Jag vill helst ha 2-3 olika som är fleråriga och sedan komplettera med 1-2 sorter som inte är det. På så sätt har vi alltid tulpaner där även om jag ngt år inte skulle orka att sätta nya.

Såå gott folk. Vad kan ni rekommendera för tulpaner till mig?

Såhär står det på odla.nu

Jag får återkommande frågor om tulpaner i allmänhet och om återblommande tulpaner i synnerhet. Många tror att tulpaner är fleråriga och återkommer snällt år efter år när man väl har planterat dem. Men så är det tyvärr inte, tulpaner är för det mesta ettåriga växter!

Sen skriver man bl a att Darwinhybrider brukar klara av att återkomma man nämner även att det finns några fler sorter. @lady_vip hur vet jag vilka som är ursprungstulpaner då?

Problemet är att vi ofta inte har den ultimata marken för de förädlade tulpanerna, de ruttnar helt enkelt. Eller blir uppätna av sorkar. Eller så är inte löken tillräckligt stark. Men hela grejen med lökar är faktiskt att de återkommer.

På samma sida som du hittade infon ovan finns det bra tips på vildarter och gamla sorter.

Tänk på att alltid låta bladen vissna ner ordentligt innan du städar bort det.

Tulpaner gillar inte att stå blött, bladen ska både få vissna ner och lökarna kunna torka upp för att de ska blomma nästa år. Jag har både vildsådda tulpaner som kommer år efter år och lökar som jag satte för 9 år sedan, fast de kom inte upp som de skulle i år. *host* Rekommenderar inte schettisar i trädgården, de är värre än rådjuren som aldrig rört mina tulpaner, kanske tack vare hundarna, men på schettisar biter inga hundar. :nailbiting:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka