Tullregler för att tävla i Norge?

M

Max Power

Någon som vet vilka tullregler som gäller för att ta med en häst till tävling i Norge och sedan hem igen?

Någon hälsodeklaration behöver man ju inte inom Norden men efter att ha talat med en något förvirrad tullare på Norska tullen har jag fler ???? än jag har !!!:confused:

Tullen påstår att man antingen måste ha en så kallad ATA Carnet (ett tulldokument man skaffar på handelskammaren men som kan vara rätt dyrt!)
...eller:
Deponera 5000.- per häst
PLUS: deponera moms (25%) på hästarnas marknadsvärde..

SCARY!:eek:

Nåväl,
Efter att ha rådfrågat ytterligare en tullare fick jag veta att det visst finns någon blankett som heter RG-116 som visst möjligen kan användas.

Någon som tävlat i Norge?
Hur gjorde ni?

/Max

Sv: Tullregler för att tävla i Norge?

Jordbruksverket har info här

Pass och en startlista där det står att du ska starta (utskriven fr datorn )
Samma regler gäller i Danmark dit vi brukar åka.
:D

Pass och startlista från datorn räcker INTE! Jag, vän av ordning, kontrollerade nogsamt allt innan jag for mot Norge för att tävla i Drammen. Pratade med två olika tullstationer (Hån och Svinesund) innan vi åkte för säkerhets skull.

Kom till tullen i Hån och fick kalla handen. Man måste ha en handling från Norska ridsportförbundet att visa upp i tullen. Denna skall stämplas på tävlingsplatsen och tas med på hemresan.

Gissa om jag var galen där jag stod vid tullstationen med häst i lastbil.

Vad och hur jag gjorde törs jag inte skriva här:cool:, rädd var jag i alla fall:angel: Tur att jag jobbat i gränstrakterna!:cool:

Pass och startlista från datorn räcker INTE! Jag, vän av ordning, kontrollerade nogsamt allt innan jag for mot Norge för att tävla i Drammen. Pratade med två olika tullstationer (Hån och Svinesund) innan vi åkte för säkerhets skull.

Kom till tullen i Hån och fick kalla handen. Man måste ha en handling från Norska ridsportförbundet att visa upp i tullen. Denna skall stämplas på tävlingsplatsen och tas med på hemresan.

Gissa om jag var galen där jag stod vid tullstationen med häst i lastbil.

Vad och hur jag gjorde törs jag inte skriva här:cool:, rädd var jag i alla fall:angel: Tur att jag jobbat i gränstrakterna!:cool:

Jo du min vän av ordning, jag vet hur du gjorde:o
Vi som skall till Schweiz nu, har varit i kontakt med någon speditör som heter Jenny Thulin som ridsportsförbundet rekomenderar.

Det kluriga är att djurskyddsreglerna och tullreglerna är helt skilda saker och hantreras av olika departement.

Man behöver ingen hälsodeklaration till Norge -bara passet och få intyg av tävlingsvet. att man varit där

....men, jag kontaktade Norska tullen och så här säger Norska tullen om att passera gränsen med en häst -för tillfällig införsel för att vara med i tävling:
----------------------------
Dersom gyldig ATA-carnet eller blankettsett RG-116 foreligger ved innførsel, vil dette gjelde som garanti for toll og merverdiavgift ved midlertidig innførsel til Norge. I motsatt fall må dere regne med å stille sikkerhet for toll (kr. 5000 pr. hest) og merverdiavgift (25% beregnet av hestens verdi inkl. tollbeløp og fraktkostnader) i form av kontanter eller bankgaranti.
--------

Nåväl, en ATA Carnet kan man ju skaffa men det kostar runt 3000 spänn.
...så jag frågade tullen om blankett RG-0116 och då säger dom så här:
---------------------
Blanketten finnes dessverre ikke på nettet. Blankettsettet "Konkurransehest" (RG-0116) har Toll- og avgiftsdirektoratet utarbeidet i samarbeid med berørte hestesportsorganisasjoner. Blankettsettet er å anse som et tollekspederings- og garantidokument for toll og avgifter. Hestesportsorganisasjonene utsteder blanketten som skal fremlegges for Tollvesenet ved inn/utpassering til/fra Norge. Vi anbefaler deg derfor å kontakte aktuell hestesportsorganisasjon for eventuell utstedelse.

Vennlig hilsen

Infosenteret, Tollregion Øst-Norge

Helge Rosnes

Tlf. 0 30 12
E-post infoost@toll.no
Internett www.toll.no

-----------

Så, tydligen skall man ha blankett RG-0116
-kanske är det denna som Nittionio talar om.
Jag tolkade tullens svar som att det Svenska förbundet skulle ordna med blanketten.

Anyway, för att gå till botten med det så har jag kontaktat (Svenska)förbundet och frågat om dom känner till RG-o116 -inget svar idag verkar det som.
Jag borde kanske fråga Norska förbundet...

/Max

Keep Going:bump:
Skall bli MKT intressant att läsa SRfb svar.;)

*kl*
Det är ju för sjutton helt sjukt :eek: Skall det vara krångligare att åka till Norge och tävla än till Europa :mad:

*kl*
Det är ju för sjutton helt sjukt :eek: Skall det vara krångligare att åka till Norge och tävla än till Europa :mad:

Det ÄR värre att åka till Norge o det beror ju på att de inte är med i EU.

Vet några, inte jag, som chansar och bara åker rakt in i Norge. Inget jag gjorde eller kan rekommendera! Så visst är det sjukt! I stridens hetta önskade jag att jag inte åkte in till tullstationen med mina pass, både FEI och det svenska passet samt startlista från datorn.....:grin:

Vad blanketten heter vet jag inte. Jag vet bara att Norska förbundet på något sätt skulle vidimera att jag skulle på tävling. Räckte inte med telefonsamtal med tävlingsledningen i Drammen eller kontakt med T....sen på svenska förbundet. Har inget med carnet att göra!

Jag tycker absolut du skall vända dig till Norska förbundet. Jag litar inte på tullens uppgifter i fortsättningen, jag är van att hantera myndigheter och var ÖVERTYDLIG och supersäker när jag dundrade in i tullen.....usch vad jobbigt det blev!:grin:

Jag vet inte hur norrmännen gör men de är mer vana än vi att åka över till Sverige än vice versa - alltså vi till Norge! De sa i allafall till mig att det jag skulle ha gjort var att vända mig till deras förbund så de vet säkert bäst!!:)

Det är plättlätt att lösa norge resan du bara kontaktar norska ridsportsförbundet via mail skickar med en kopia på din anmälan och de skickar stämplade papper till dig. En gång var de lite sega så det blev tidsnöd men då finns fax. När du skall hem ber du om en signatur från tävlingsplatsen.

Vi var också lite förvirrade första gången, när folk pratade om Carne osv, men som sagt det är supersmidigt

, men som sagt det är supersmidigt

Supersmidigt. På norska då :angel::devil:
Till Dk behöver du inga papper mer än det som står dvs en startlista resp ngt som visar att du varit där tex en resultatlista.

Pratade med Line igår. Kör man via stora vägen behöver man sällan papper... men det är Norska förbunder isåfall och hon sa att de ska automatiskt skicka ut när man anmäler sej men tydligen så struntar de i det.

För hennes del, norska som bor i Sverige gäller det att anmäla sej till tävling hemma om hästarna ska med hem. :D

Hon sa att lita inte på att de faxar...Faxar i Norge funkar bara ibland. Se till att få papper igod tid. :)

Tack för alla svar!

Idag fick jag svar från det Norska förbundet.
Dom bekräftar att man skall ha blanket RG-0116 och att man får den från det Norska förbundet.
Startar man i Nordiska Mästerskapet så skall man tala med det Svenska förbundet så skickar dom det vidare till Norska förbundet.
Så här skriver Kristin Kåvin som är sportskoordinator på Norska förbundet:

Det stemmer at vi kan sende deg det riktige skjemaet.
Vi trenger kopi av stevnepåmeldingen samt følgende opplysninger;

Hestens navn
Fødselsår
Kjønn
ID nr
farge
eiers navn og adresse

Ekvipager som starter for Sverige i Nordisk Mesterskap skal få tilsendt de riktige skjemaene fra det Svenske Ridsportforbundet, ta kontakt med

Helena Lindencrona
Svenska Ridsportförbundet
Ridsportens Hus
73494 STRÖMSHOLM

Tfn: 0220-456 16
Fax: 0220-456 70
E-mail: helena.lindencrona@ridsport.se

Med vennlig hilsen
NORGES RYTTERFORBUND
Kristin Kåvin
for Esther B. Hoff
Sportskoordinator
Tlf +47 21029658
Fax +47 21029651
Mob +47 92213955

Så...
Sammanfattning:
1 Behövs ingen hälsodeklaration till Norge
Bara Hästpass+kopia av startlistan
2 Skall ha intyg från tävlingsvet att man varit där
- att visa upp på anmodan när man reser in i
Sverige igen.
3 Tullhandlingar KRÄVS!
Det är inte alltid tullen är bemannad och man kan
köra rätt in i Norge men risken finns att man får
betala i efterhand --riktigt otäckt dyrt!
Man riskerar även att få deponera 5000 NOK per
häst PLUS 25% moms på hästens värde. Man får
tillbaka pengarna när man kör hem men det kan
ju handla om 100.000 eller mer att ligga ute
med...
SÅ HÄR GÖR MAN:
Skaffa blankett RG-0116 från
Norska ridsportförbundet

Hur enkelt som helst.....
tog bara 3 dagar av email o telefonsamtal för att få klart på det -tur att man inte har ett riktigt jobb att sköta:banana:

/Max

Verkar ju som att man får ha ögon och öron med sig och bli "besvärlig kärring" igen när vi skall åka till Nordiska :D

Eller så kommer det papper hemdimpandes från SvRF... :devil:trot

:bow:Fast FEI-passet gick snabbt som attans :bow: har Aicha fått fart på dom tro?;)

3 Tullhandlingar KRÄVS!
Det är inte alltid tullen är bemannad och man kan
köra rätt in i Norge men risken finns att man får
betala i efterhand --riktigt otäckt dyrt!
Man riskerar även att få deponera 5000 NOK per
häst PLUS 25% moms på hästens värde. Man får
tillbaka pengarna när man kör hem men det kan
ju handla om 100.000 eller mer att ligga ute
med...

/Max

Men alltså inte sjutton far man runt med kanske 50 papp på fickan om man måste deponera 25% moms, kastar dom ut en då om man inte har dom pengarna. Jag har då inte 50 papp som ligger och skräpar iallafall...

Tänkte kanske åka och rida den * klassen där men nu vete sjutton :cool:

Nä det är kanske inte så många -bortsett från mej själv då som har 50 pap i fickan till vardags:D

KLART ATT DU SKA ÅKA TILL NORGE!
Om du ska rida öppna klassen kontaktar du bara Norska förbundet så ordnar dom papper till dej som du visar i tullen så behöver du inte deponera något alls!

Så, be Norska förbundet ordna papper -du får en räkning på 250.- och papperna skickas hem till hästens ägare.

Ska du rida NM-klassen ska du be Svenska förbundet ordna det åt dej. -kostar visst inget

Jag har fått ett brev med detaljerade anvisningar
-För långt att klistra in här.
Jag har lagt dokumentet här:
http://rapidshare.de/files/40003283/Midlertidige_tollpapirer.doc.html

I kort:
Midlertidig import: NRYF utsteder midlertidige import-papirer kun til utenlandske hester som skal til Norge for å delta i konkurranse. Hester som skal til Norge for trening, avl etc. kan ikke benytte seg av denne ordningen. Kopi av anmeldelse til stevne kreves ved søknad om midlertidige import-papirer. Søknad med vedlegg må være Norges Rytterforbund ihende senest 14 dager før grensepassering. Kommer søknaden etter denne frist, vil det ikke bli utstedt tollpapirer. Papirene blir sendt pr post til oppgitt navn og adresse. Det vil bli vedlagt regning på kr 250,- + gebyr for hver hest/ hvert tollpapir.
Søknad kan sendes pr fax nr +47 2102 9651 eller som vedlegg til mail for sprang til anebeate@rytter.no, og for alle andre grener til esther@rytter.no

O allt detta bara för att Norge inte e med i EU -sigh!

Ses i Norge!

/Max

Nä jag skall rida NM-klassen för juniorer/YR i såfall, ok junior kan jag nog inte komma undan med men YR kan jag nog tas för :angel:

(den klassen är oxå öppen)

Jag har pratat med Förbundet och utöver att dom fixar med pappren så vill dom ha reda på VAR man tänker passera gränsen så att det finns rätt startlistor vid rätt gränspassering!

Liknande trådar

Övr. Grenar Undrar om någon här på Buke tävlat/ställt ut häst i Norge? Vad behöver man för att kunna göra det. Tänker på veterinär, tull på norska...
Svar
2
· Visningar
1 421
Senast: Pudlan
·
Q
Distans Har länge velat börja tävla distansritt då det är den enda tävlingsgren som riktigt intresserar mig. "Problemet" är dock att min häst är...
Svar
3
· Visningar
1 357
Senast: Quietude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka