I går kväll blev jag en aning nervös över Orvar. Han har som jag tidigare skrivit problem med sin käke, han får inte upp den tillräckligt mycket och ska enligt order från veterinären tugga mycket för att se till att han behåller den rörelse han har. Och visst han tuggar gärna på tuggrullar, men och nu kommer vi till problemet, när det återstår ca 10 cm kvar av tuggrullen och får in den i munnen får han inte ut den igen utan sväljer den hel... Vad jag vet har det nu hänt två gånger, en gång såg jag när han svalade. Andra gången i går spydde han upp maten och benet efter ca 1 h efter han hade ätit mat och tuggat ben.
Min spontana tanke var, nej nu blir det inga mer tuggrullar, men sen kom ju funderingen, han måste ju tugga... Vad ska han tugga på som ger motstånd men som han inte sväljer? Hur farligt är det att svälja en bit av en tuggrulle?
Min spontana tanke var, nej nu blir det inga mer tuggrullar, men sen kom ju funderingen, han måste ju tugga... Vad ska han tugga på som ger motstånd men som han inte sväljer? Hur farligt är det att svälja en bit av en tuggrulle?