Tuggben-tuggehov

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
I går kväll blev jag en aning nervös över Orvar. Han har som jag tidigare skrivit problem med sin käke, han får inte upp den tillräckligt mycket och ska enligt order från veterinären tugga mycket för att se till att han behåller den rörelse han har. Och visst han tuggar gärna på tuggrullar, men och nu kommer vi till problemet, när det återstår ca 10 cm kvar av tuggrullen och får in den i munnen får han inte ut den igen utan sväljer den hel... Vad jag vet har det nu hänt två gånger, en gång såg jag när han svalade. Andra gången i går spydde han upp maten och benet efter ca 1 h efter han hade ätit mat och tuggat ben.

Min spontana tanke var, nej nu blir det inga mer tuggrullar, men sen kom ju funderingen, han måste ju tugga... Vad ska han tugga på som ger motstånd men som han inte sväljer? Hur farligt är det att svälja en bit av en tuggrulle?

Sv: Tuggben-tuggehov

Jag skulle ha satsat på relativt långa, grova märgben som han kan gnaga på, men inte fördela i mindre bitar och som inte heller kan "fastna" i munnen när han gnager.

Ja det får väl bli det, de göra bara så j*vla ont när han släpper dem på min fot... :crazy::D Jag får prata med styckningsavdelningen.. :D

Kanske en kong som du fyller med något gott? Finns olika storlekar och hårdheter så att man kan hitta en som passar din hunds behov.

Vi har en sån och han verkar inte kunna bita ihop den riktigt, men han försöker ialla fall. Men då blir han rätt frusterad till slut när han inte får ut godiset...

Det som är farligt är att han kan sätta i halsen när han sväljer den sista biten hel. Det kan dessutom ta tid för magen att smälta den. Kan du inte byta ut den mot en ny när du märker att det bara är en liten bit kvar?

Jo om jag hinner på honom, men när han får en tuggrulle så brukar han tugga i sig den omgående... De ligger inte och skräpar här hemma direkt... ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon...
Svar
10
· Visningar
4 245
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 047
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 384
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 910
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar