Tuggar!!!!

A

attiva

Har min foderhäst som jag har ridit sen i våras och nu har hon börjat tugga på grimskaften i stallet! Vad ska man göra åt det? Hon tuggar på dem tills de går sönder och bara är lite bitar kvar.
Vi har tagit bort alla grimskaft vid hennes box men hon sträcker sig till grannens och tar hennes nu.
Hon har aldrig gjort detta tidigare, bara puttat ner saker så de kommer på golvet!
Beror det på uttråkighet? Nån form av sjukdom???? Tips och råd tack!!!!
:bow:

Sv: Tuggar!!!!

Kanske kan hjälpa om du fixar nån "leksak" hon kan ha i boxen..behöver ju inte vara så avancerat, grankvistar, boll, gammal grimma, sko etc. Hade en häst som pillade o snodde allt som fanns i hans närhet, var bara att flytta krokar och sånt så han inte fick tag på nåt.

Hänger fram ett grimskaft som annars ska slängas och kletar in det i bitmedel.

Brukar inte vara så lockande att bita sen

Det beror väl antingen på uttråkighet, eller på att hästen är lite lekfull.
Ibland både och.

Testa att slänga in mer grovfoder, och kanske någon leksak inne i boxen att pilla med, så hästen har något annat att göra.

Har en likadan, tuggar sönder grimskaft och grimmor speciellt. Men även träns, tömmar och liknande. Verkar som om han bara gillar att tugga på saker, men lite lurigt då han får i sig ett helt grimskaft på ett ögonblick, gäller att ha allt utom räckhåll!

Tack alla för mycket bra svar!
*fniss* idag när jag kom till stallet hittade jag ett grimskaft sönder tuggat inne i boxen, nån stackare som glömt att ta bort det från uppbindningsringen (som naturligtvis finns inom räckhåll)
Ska testa att lägga in nåt i boxen och se om det hjälper!

Har funderat lite. Det är inte så att hon saknar något i sitt foder?
Det är nämligen bara grimskaften hon tuggar på aldrig grimmor fast de sitter ihop.

Och vad skulle grimskaft innehålla som saknas i foderstaten menar du? :angel:

Har hästen inte fri tillgång, eller så gott som fri tillgång på grovfoder, kan det vara där bristen ligger. Hästar har ett stort tuggbehov. Vissa finner sig i att stå och hänga, andra är som din och hittar något annat att tugga på bara för att ha något att göra.
Grimskaft är väl roligare att bita i.

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 224
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII