tuggar och slickar sig om munnen

M

marina w

Tänkte höra om nån vet vad det betyder om en häst tuggar och slickar sig om munnen

Sv: tuggar och slickar sig om munnen

Man brukar säga att hästen "sväljer en tanke" - det är alltså något positivt. Fritt översatt kanske man kan säga att hästen säger : "Åhå, det var sååå du menade".

Har man tur var det rätt sak den trodde den gjorde rätt :rofl:

et beror på i vilket sammanhang, enligt Monty Roberts slickar hästen och tuggar när den säger: "Jag låter dig betstämma, jag litar på dig".

En häst som står och tuggar, är enligt mig en häst som är avslappnad och har "accepterat läget"

Om man iakttar en fölunge i hagen tillsammans med andra hästar än sin mor, så ser man samma beteende. Det betyder att den visar underlägsenhet, accepterar den andre hästen som sin "överman" och säger "Jag är snäll och säger inte emot".

Samma beteende som en hund som lägger sig ner och blottar buk och strupe, bakåtfällda öron och ett "leende" på läpparna. Gärna också slickande tunga.

Alltså positivt!! Det betyder att hästen accepterat dig som ledare och inte ifrågasätter dig och dina motiv. Känner sig trygg i situationen.

Det är inte samma beteende som ett föl/en unghäst visar för att vara underlägsen.
Man vill Inte få den sortens tuggande.
Det är föltuggning och helt annan sorts tuggning än det man önskar få när man tränar en häst.
Hästen visar att den är underlägsen, åtminstånde inte jag vill ha en häst som är underlägsen.
Jag vill ha en jämlik häst som väljer att ge mig ledarskapet för att den känner sig trygg då.

Den tuggning och det slickande man önskar när man tränar är den sortens tuggande som en häst gör när den äter ett höstrå (ser likadant ut).
Härstammar från hästens diande. Ett föl diar när det är lungt och tryggt, inte när den är hotad.

Man kan se lite olika varianter på just detta.
Endel "valpiga" hästar kan suga på tungan (de sticker då ut spettsen och suger).

Men som redan innan nämt, det betyder att hästen tänker.
Under denna stund skall hästen få vara ifred och smälta tanken.
Efter att hästen gjort det man frågat om ger man den en tankepaus och låter den smälta det som hänt.

Kan liknas vid när människor tänker och:
*tuggar på pennan. (skriver)
*tittar upp i taket, ner i golvet, åt sidan eller stirrar rakt fram.
*biter på läppen
*hummar
mm.

Hästen kan även gäspa, den är då mer avslappnad och har börjat acceptera det du frågar om.
En häst som gäspar är avslappnad och känner sig trygg med situationen.

Låt dig inte luras att tro att din häst är trött när den gäspar.

Människor gäspar också när de är avslappnade.
Speciellt när de varit spända ett tag och denna spänning av någon anledning släpper (ex då ett stressande problem är löst).

Tack för alla era svar. Min häst har blivit väldigt illa behandlad tidigare:confused: och hade det mest konstiga beteende:( Nu efter lång träning och mycket omtanke så är han tusen gånger bättre:smirk: Han gör i stort sett alltid detta under ridning när jag ger han beröm, men då bara slickar sig om munnen, men också de gånger man blir lite irriterad. Om han försöker nafsa och jag ryter till så händer alltid detta men han kan ändå försöka nafsa igen, detta kan kanske vara ett tecken på att ändå har en del rädsla och osäkerhet kvar? Jag har lärt mig så otroligt mycket på denna häst, jag vet att det leder ingen vart att hålla på att bestraffa hela tiden. Det har gett så bra resultat på att bara försöka slappna av och ge honom omtanke och få honom att känna sig säker och omtyckt;)

Senast ändrad av en moderator:

Att han naffsar, blir tillsagd och slickar sig om munnen/tuggar, och sen naffsar igen är för att testa gränser.

Han testar om det är ok at naffsa, du säger åt honom, han funderar igenom det och ska sedan testa igen... "är du Säker på att det itne är ok? Vet du vad du pratar om? Har du koll...?"

Men han låter som en trevlig häst.

Läste just om detta på KBR-s hemsida och där säger de att det kan betyda fler saker beroende på omständigheterna. Har hästen av någon anledning känt sig pressad och denna press släpper är det en anledning till att den slickar och tuggar, bland annat.

Det stämmer, men den slickar sig om munnen när pressen släppt för att tänka igenom det som hänt.

marina w skrev:
Tänkte höra om nån vet vad det betyder om en häst tuggar och slickar sig om munnen
Att hästen slickar och tuggar betyder att den visar underkastelse och accepterar dig som ledare.detta är ett mkt bra tecken och om du märker att hästen sänker huvudet också så är den helt trygg med dig!

Jag vet inte direkt anledningen till varför, men jag har hört att en häst har lättare för att ta in saker/lära sig när den tuggar. Man får altså hoppas att den tuggar på rätt ställe. ;)

christobal Ursäkta en oinitierad fråga, men vad står KBR för?

Det undrar jag med!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den åttaåriga valacken Lorenzo får ibland spänningar i kroppen av träningen inför körtävlingar. Då får han behandling av en...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
24
· Visningar
1 809
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
1 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka