Tuggar och gäspar.

Evergreen

Trådstartare
Så fort jag ställt upp pållan i stallgången så börjas det. Tugg Tugg Gäsp, tugg tugg... o.sv.

Även i boxen ibland när hon står och väntar på att få mat.

Vad menar hon med det?
 
Jag tror att det var en tråd här för inte så länge sen om det och då sa folk att det visar att hästen trivs och är avslappnad och så tror jag.
 
Så gör min häst med.
Ofta när hon är uttråkad, när jag borstar tex. så kan hon nästan demonstrativt blänga på mig och sätta igång att gäspa, ibland kommer en liten "tugg" mellan gäspningarna.

Likadant om hon får en tillsägelse för något, då börjar hon att gäspa och rulla med ögonen.

Vet inte heller riktigt varför hon gör det.
Kanske tycker att jag är tråkig? :D
 
Det betyder att hon är avspänd och förväntansfull. Hon vet att det kommer hända ngt kul/ få ngt gott.

Det betyder även att din häst trivs. :D
Alltid lika skönt att veta.
 
min häst gäspar så fort tränset kommer fram, sedan kastar han bettet i munnen och vill att vi ska skynda oss ut...
 
Jag tror också att det är förväntan. Min häst gäspade också under sadlingen, och hon gillade verkligen att få komma ut och ridas.

Kanske det också kan vara en neutral energi som byggs upp för att hästen vet att nu händer det snart nånting? Mat, ridning...
 
Tuggande kan väl även betyda underlägsenhet, att de visar att ni är "bossen"? Föl tuggar ju när de möter en äldre häst för att visa att de är ofarliga och inte tänker bråka.
 
Har läst i en bok att det beror på underlägsenhet och att hästen vill visa att du bestämmer. I och med att allt reds ut från början så skulle jag vilja påstå att det även symboliserar en lugn, avslappnad och nöjd häst. :D
 
Jag har lärt mig att gäspningar betyder att en spänning har släppt/hästen slappnar av/hästen accepterar situationen. Speciellt vid t ex massage/hantering. Men då borde det väl gälla alltid...?
Tycker att det låter troligt att hästen kan förbereda sig med en gäspning, eftersom gäspningar sätter igång/ökar på cirkulationer (blod, luft, lymfvätska mm).
 
så gör min pålla ibland och vad hon vill säga med det är, "sluta rykta nån gång och sadla mig nu då så vi kommer ut i år!" :D
 
Som de flesta säger så är det ett gott tecken, hästen är avslapnad och trivs. Vi hade en massör ute hos hästarna för ett par år sen, och de hästarna som blev masserade började gäspa så fort de fick syn på henne, eftersom de visste att det skulle komma något skönt och trevligt. Så ganska kul ut där de stod och gäspade 20 ggr på raken :D
 
OM hon gör så när du "tillrättavisat" henne så betyder det troligast att hon tog "tillrättavisningen" på ett bra sätt, hon tog åt sig och lyssnade på vad du sa. Hon funderar igenom vad du menar och varför du sa det. :)

Just tuggningar och gäspningar, slickningar runt munnen, rulla med ögonen (ser nästan ut som om de himmlar) mm. är tecken man letar efter när man gör övningar med ledarskap. Det innebär att hästen är avslappnad och harmonisk. När den tuggar/slickar sig om munnen funderar den, den tänker igenom vad det var du menade. :)
 
Min pålle brukar jäspa när tränset kommer fram.
Kul att det verkar vara tecken på att han tycker ridningen är kul... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
918
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
823
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp