Tuggar/hugger i bettet

feel

Trådstartare
Min dressyrhäst som jag har haft i snart 2 år har alltid funkat perfekt på ett vanligt lite smalare tvådelat tränsbett.

Men nu har han helt plötsligt börjat hugga/tugga väldigt hårt i bettet när jag skrittar på korta tyglar (aldrig annars). Han är undersökt av tandläkare och bettet är kontrollerat av denne och allt sitter okej.

Vad kan detta bero på?

Sv: Tuggar/hugger i bettet

Min häst tuggade också väldigt på bettet och då fick jag tipset att använda ett kimberwickbett och nu har jag det och det funkar jätte bra, både jag och hästen trivs me det. :D

du kan ju alltid prova att byta till ett annat bett under en kortare tid, t.ex. ett tredelat eller ett lite tjockare bett?

3-delat vill han inte alls ta stöd på, det tjockare gillar han inte riktig heller... hmm...

Ska testa ett med fasta ringar.

Min häst vill ha tjocka bett, men han ville inte gå på ett vanligt tjockt tvådelat. Jag köpte ett ganska tjockt tredelat eggbett som han nu går super på :)

Jag var med om en häst som gjorde så i slutet av passen, han hade en sadel som störde ryggen, så han hade ont där. Konstigt, men kanske kan vara en tanke?

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka