tuggar för mycket

Sv: tuggar för mycket

Har inte orkat läsa igenom de andras svar så med risk för att härmas ;) :

När en häst är orolig i munnen kan det bero på lite olika saker. Men En MYCKET vanlig orsak är spänningar/blockeringar i hals/nacke/rygg/svans. Är hästen nervös eller lite stressad i psyket kan den även vara mentalt spänd och då kan man också få lite såna reaktioner.

Munnen, eller framförallt underkäken, är direkt sammankopplad med nacken som i sin tur är kopplad till hela rygglinjen (svans, rygg, hals, nacke) ligger sadeln och trycker kan bara en sån sak göra att hästen tokgapar.
Eller att den har spänningar som gör att rörelsefriheten i ryggen eller nacken är försämrad. Då blir det obehagligt för hästen när du sätter ett bett i munnen, och även om du inte ens tar i det så avreagerar sej hästen gärna i bettet, det blir en extra symptom helt enkelt.

Så ta gärna ut kiropraktor/equiterapueft/massör eller liknande för att kolla upp hästens muskler (och helst även kotornas rörlighet), kolla sadeln om den verkligen sitter 100% bra.
Nästa steg är att anpassa sin egen ridning till att få hästen slappna av i nacken och ryggen för när hästen väl är fräsch och har en bra sadel kommer ändå symptomen sitta kvar tills du jobbar bort dom.

Generellt sett så tycker jag faktiskt det är bättre att alltid ha lite kontakt med munnen på en häst som gapar, då kan du lättare manipulera bort spänningen genom att lirka lite + att du med en mjuk hand inte på samma sätt riskerar "hack" i tyglarna.
När man väl känt hur en häst som är avslappnad i hela rygglinjen och underkäken känns kommer man på en gång känna när den börjar spänna sej.

Och angående bettet - visst ska man alltid ha ett bett som ligger så bekvämt i hästens mun som möjligt, men det är sällan där problemet sitter, bara en symptomlindring möjligtvis.

Har du hittat orsaken (ryggen t ex) och jobbar på en lösning så kan man själklart rida med hackamore ett tag om det känns snällare mot hästen. Men anledningen till att det oftast märks mindre med hackamore är för att man har svårare att komma åt rygglinjen (med ett bett påverkar man rygglinjen i princip bara man har det i munnen, de som testat sätta på ett stångbett och bara skritta runt med lösa tyglar förstår nog vad jag menar :p ) det är alltså inte heller en lösning utan bara att ta bort symptomen.

Summan av kardemumman är väl att jag tycker det är BRA att få en så stor symptom som möjligt för att man lättare ska kunna se när man börjar få en lösning på problemet. Många travhästar är orolig i munnen just för att de samlat på sej en hel del spänningar och ojämnheter från travet.

Traven är en ev de få gångarter där hästen kan fixera både huvud och rygg, blir hästen nästan enbart tränad i trav kommer den högst sannolikt få spänningar av att "vrida sej" i kroppen när ena diagonalen är trött, och överhuvudtaget själva fixeringen av huvud och rygg. Att vara naiv och tro att det går bort av sej själv kommer bara försvåra arbetet med hästen och kanske tillockmed öka obehaget.

Fd travare har en tendens att vara väldigt orolig i munnen, ngt som de kan ha fått från travträningen. För vissa hästar tror jag skramlandet med bettet kan ha lite av en psykisk orsak också. Travkuskar brukar ju inte vara så mjuk i handen... Om det är så (och det absolut inte finns någon fysisk orsak) är det bara att försöka hitta ett bett som hästen trivs med eller då bettlöst. Om man prövat allt och hästen fortsätter att tugga och hålla på, så låt honom tugga. Det kanske försvinner med tiden, när hästen oxå psykiskt har "omställt sig" till en ridhäst.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
710
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka