tuggar för mycket

CallMeAce

Trådstartare
Jag har ett litet problem med mitt varmblod. Så fort han har ett bett i munnen även om det passar bra och hur det än ser ut så tuggar han fasligt mycket på bettet. Utan att man är hård i handen eller ens tar speciellt mycket i honom så går/springer han alltid o gapar o håller på. Även med eller utan nosgrimma.
När jag rider på hackamore tuggar han betydligt mindre och det är väl inte så konstigt om han inte trivs med bett i munnen egentligen. Men till det svåra. Jag skulle gärna rida honom på hackamore men det fungerar inte i ridningen för oss då. han förböjer sig och går inte att ställa vilket vi behöver jobba mycket på.

Så, hur gör jag???
Någon som har något förslag?

Sv: tuggar för mycket

någon uppfattning om hur mycket det kan kosta? det var inte längesen veterinären kollade honom i munnen men det kan ju hända att just den veterinären inte var så haj på det där med hästmunnar...

mitt varmblod ör likadant. Nån som har sagt att jag ska kolla tänderna och ska nog göra det då vi ska vaccinera, vilket är snart.. Men annars funkar hon väldigt bra på hacket också så det gör som inget nu :) däremot vill man ju (som du säger) kunna ställa och så när man rider dressyr..

Min häst håller gärna på att joxa med bettet när han har tråkigt.
När man rider aktivt så är han ganska lugn i munnen, men står han stilla och man inte gör något kan han skramla på ganska bra.

Han är kollad av både veterinär och tandläkare, så det är inte att han har något skav eller så, utan mest troligt bara en ovana.

CallMeAce skrev:
Jag har ett litet problem med mitt varmblod. Så fort han har ett bett i munnen även om det passar bra och hur det än ser ut så tuggar han fasligt mycket på bettet. Utan att man är hård i handen eller ens tar speciellt mycket i honom så går/springer han alltid o gapar o håller på. Även med eller utan nosgrimma.
När jag rider på hackamore tuggar han betydligt mindre och det är väl inte så konstigt om han inte trivs med bett i munnen egentligen. Men till det svåra. Jag skulle gärna rida honom på hackamore men det fungerar inte i ridningen för oss då. han förböjer sig och går inte att ställa vilket vi behöver jobba mycket på.

Så, hur gör jag???
Någon som har något förslag?

Halloj! Va bara tvungen att svara, testade tat pm:a dig men du har vart olydig och inte raderat så du har fullt i din inkorg!;)

Jack var välldigt gapig innan vi hittade ett bett som han tyckte bättre om.Visserligen så kan han gapa nu oxså om det är nått som inte passar herrn. För det är bara vid protester och när han försöker komma undan som han gapar. Och det gör dom kanske för att kunna få tungan över och då komma undan.
Du kanske inte har hittat "rätt" bett än?!
Vi måste prata nån dag...är du hemma i morgon kväll??

Kramis

åhå martina! är det du! :) ja ska genast prova att ta bort massa pm o vara lydig istället ;)

grejjen är den att calle är väldigt orolig i munnen överhuvudtaget . det är någon slags ticks/ovana han har för sig när han blir lite orolig som typ när han ska få mat eller bli utsläppt, när något händer. i ridningen är han också rätt orolig oftast o svår att få lugn. kanske kan det ha något med det hela att göra? jobba mycket på att få honom lugnare???

ja är hemma imorgon kväll :) då kan vi prata tycker jag!

kramar

Min häst är likadan, också en travare.
Gapar och lägger över tungan och håller på. När det blir jobbigt.
Tänderna är kollade, bettet passar och allt det där, så det är bara en ovana för att slippa jobba, närm na får honom att joba så slutar han

Jag skulle prova ett oledat tränsbett som är svagt böjd (tungfrihet).
Det borde du kunna låna av någon och testa.

Just det bettet har jag fått lära mig ligger snällast och stör minst i hästens mun. Har själv haft samma problem som du med min häst, han bet tom sönder en tand. På oledade bett så går han jättebra och trivs med bettet. Blev rekommenderad ett sånt av en tjej som är hästtandläkare och legitimerad veterinär, när vi var där och undersökte honom.

doleron skrev:
hm, man ställer väl ändå hästen med skänklarna också :angel:

ja det är klart, men det är svårt att ställa en häst som bara är van vid att springa rakt fram bara med skänklarna.
då kan det ju vara bra att hjälpa den genom att ställa med händerna/tyglarna/bettet också..:smirk:

Rider även jag ett varmblod som är uppfött på flaska och som är väldigt "pysslig" med munnen. För henne har ett tredelat bett samt aachennosgrimma fått henne lugnare i munnen, men ska även testa ett rakt bett som detta (tror även att Xenox pratade om det):
2150.jpg

...jag tror själv att det kan vara en god idé för att få henne lugnare. Kan vara värt att testa.

vad är det för en kuse du har då?
men vikten brukar ju funka ganska bra också, och om du har en stor häst så är det bara att käka upp dej lite så du bara behöver tippa över lite så vänder hon på en femöring :idea:

jag har ett rakt bett med svag böjning ett sånt som visas här i tråden fast med fasta ringar och det är det bett han trivts med bäst vad jag kan utläsa. han blir som mest tuggig när han är orolig på något sätt. verkar vara fler här som har samma problem som mig :(

Min förra häst (vbl travare) var likadan, vi har en promenad på 30 meter till upphoppningsstället, och när man kom dit skummade han ur munnen. Tuggade också mer när han var nervös/laddad för nåt. Men jag såg det aldrig som nåt problem dock. Men det är vanligt bland travare.

Smurfmodesty skrev:
han har något skav eller så, utan mest troligt bara en ovana.

Ovanan kommer från någonting, det kan sitta i nacken eller oliksidighet i munnens omkringliggande delar. Det bör kollas upp!

ska ta ut en equiterapeut som mamma känner, hon ska kolla igenom hela hästen så då ska ja nämna det här med tuggandet, kanske hon kan hjälpa till...

Be henne titta på tungbenets placering då.

doleron skrev:
hm, man ställer väl ändå hästen med skänklarna också :angel:

Och hur använder man skänklarna för att få hästen att böja i sidled i nacken, så mycket att man ser ögonbågen och nosvingen på den sida han är ställd åt? En häst som bara är ställd ska ju fortfarande vara rak i hals och bål. :angel:

Rakt bett, gärna med fasta ringar och en lagom spänd remontgrimma brukar hjälpa på varmblod med väldigt orolig mun.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
710
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka