Tugga på bettet

angelaL

Trådstartare
Ved tycker ni? Att hästen ska tugga på bettet el ha det lungt i sin mun?

Jag har pratat och hört många säga att det är possitift att hästen tuggar på bettet när man rider,, men jag kan inte se det possitiva,

jag har en häst som tuggar på bettet ibland och har gjort det enda sen han komm och det blir mindra och mindre hela tiden och det känns skönt, för han verkar så stressad när han tuggar på bettet.
Han börjar tugga på bettet ifall det är någon som tar hårt i hans mun, när jag tog av nosgrimman vart det bättre och ju mjukare jag är ju bättre är han, såklart..

Men varför vill man att hästen ska tugga på bettet?

Sv: Tugga på bettet

Jag vill ha ett sug fram i bettet så att man känner att man har en ärlig eftergift och frammåtbjudning. Om hästen tuggar eller inte är nog lite individuellt. Det finns lite olika sorters tuggande, ett mjut sug-tuggande är positivt medans vissa hästar av olika anledningar kan hypertugga eller riktigt bita i bettet och det är snarare ett irritationtecken. När hästen tänker så tuggar dom ofta så på det sättet kan det också vara positivt.

om du har någonting i munnen som du inte tycker om så kommer du att hålla på med tungan i munnen tills du blir av med de.så anser jag att hästen oxå tycker. ju mer de tuggar desto iriterrade är de. har sett många hästar på bland annat bildomslag till tiningar som har vit skum i hela munnen och drar tillbaka överläppen samtidigt som öronen hänger, tycker de e typiskt tecken på stress. men vad vet jag. men att de suger på bettet har jag hört är positivt för då e de koncentrearade. men jag kan ha fel

Om det är ett lugnt tuggande el, som att den suger på bettet - och då slappnar av och söker sig framåt-neråt tycker jag det är bra, men är det ett fregnetiskt tuggande kan man nog undra om det är nått obehag i munnen eller om bettet inte passar.

Jag har ingen visdom att komma med utan egentligen en annan vinkel på samma fråga. Min medryttarhäst tuggar nämligen även när jag rider henne på hackamore. Jag har uppfattat det som att hon tuggar när hon koncentrerar sig och jobbar, men det kanske finns någon helt annan förklaring? Vad säger buke-experterna?

Hellas

angelaL skrev:
Ved tycker ni? Att hästen ska tugga på bettet el ha det lungt i sin mun?

Jag har pratat och hört många säga att det är possitift att hästen tuggar på bettet när man rider,, men jag kan inte se det possitiva,

jag har en häst som tuggar på bettet ibland och har gjort det enda sen han komm och det blir mindra och mindre hela tiden och det känns skönt, för han verkar så stressad när han tuggar på bettet.
Han börjar tugga på bettet ifall det är någon som tar hårt i hans mun, när jag tog av nosgrimman vart det bättre och ju mjukare jag är ju bättre är han, såklart..

Men varför vill man att hästen ska tugga på bettet?

Min häst tuggar inte så mycket på bettet men hon suger på det. Alltid när jag kommer hem så är hon jätte löddrig i munnen. Men jag har hört att det blir så när bettet ligger bra?

Jag vill ABSOLUT inte att min häst ska tugga på bettet. Jag vill att dét ska ligga löst där det ligger, och jag ser tuggande som ett sätt att försöka bli av med en hård hand eller ett obehagligt bett.

Men det är ju jag det... :)

Det beror ju på hur hästen tuggar.

Min häst tuggar hela tiden när hon är stressad, frenetiskt och flipprande med tungan. Som om hon helst inte ville ha bettet där alls. Det blir inget skum heller, utan hon dregglar mest... :eek:

När hon är lugn och jobbar bra är hon nästan helt stilla i munnen, hon bara rör lite mjukt på bettet och det skummar om munnen på henne.

Även om jag inte har bett så tuggar hon lite mjukt ("tänktugg") och löddrar runt läpparna när hon jobbar avspänt. Stress däremot yttrar sig inte lika som när hon har bett. Utan bett är hon stilla i munnen och är mest okontaktbar. Hon dregglar inte ens... :D

Min häst blir också löddrig runt munnen även om hon inte haft bett. Hon blir det när hon är avspänd och jobbar lugnt.

Uttrycket "tugga på bettet" står till och med i TR II, men jag tycker det är missvisande med ordet tugga. Suga hade varit bättre.

Jag har sett hästar som tuggat så frenetiskt på bettet att det skramlat och hästen dräglat klar saliv. Detta är inte positivt.

Vad som är positivt är om hästen lugnt, med stängd mun, suger på bettet. Då bildas ofta skum kring munnen.

Immer

Jag har precis samma uppfattning som hellas, min pålla tuggar el. "suger" på bettet när hon koncentrerar sig.

jag vill ha ett bra stöd fram till bettet sen om hästen tuggar el inte är oväsentligt

Min ponny tuggar ibland på bettet när hon jobbar riktigt ordentligt, tror att det är någon slags koncentrations grej, ungefär som vissa av oss människor hjälper till med tungan. :)
Det är bara synd att en del domaare drar ner poängen och vill ha en lugnare mun. Menmen, så är det. Jag tänker inte dra åt snokremmen för det!

Nja, den ska inte direkt tugga, men när den är avslappnad i nacken så öppnas gångarna från de salivkörtlar som sitter högt uppe och då får hästen mer saliv i munnen och det är den extra saliven som gör att det löddrar. Det är också därför de kan löddra i munnen utan bett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama