TS på hösliage m.m m.m

Sv: TS på hösliage m.m m.m

Om det stämmer som du skriver att bakterien kräver ett pH över 4,5 så borde det väl isåfall vara större risk att fodra med ett torrt silage för ett blötare har väl lägre pH, eller? Isåfall stämmer ju inte det som mirjada skriver.

Shaggy: Om hästen tidigare är vaccinerad ser jag inte någon anledning att sluta, då har man ju redan grunden avklarad och det är ju den som är dyrast! Kanske kommer man att vilja vaccinera igen någon gång i framtiden och då måste man ju göra om hela grundvaccinationen! Onödigt... Och Varför ta risken att inte vaccinera? Även om risken är liten så finns den ändå där! Det är ingen rolig sjukdom, om hästen skulle drabbas...
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Tack! Det är ju kul om man kan bidra på något sätt...!
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Shadowfaxe skrev:
Om hästen tidigare är vaccinerad ser jag inte någon anledning att sluta, då har man ju redan grunden avklarad och det är ju den som är dyrast!
Eftersom hon stod på hö förra året så vaccinerades hon inte då. Sista sprutan hon fick var dec -02 vilket måste bli 1 år och 8 månader sedan, altså måste jag vacccinera från början igen verkar det som :crazy:. Hade det bara barit en spruta hade jag inte tvekat men 3st känns lite magstarkt om det egentligen inte skulle behövas.
Och så hur funkar egentligen att vaccin mot ett gift :confused:
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

ÄNTLIGEN hittade jag det jag egentligen sökte. Nämligen en sammanfattning av aktuell forskning av bl a Cecilia Müller (en av Sveriges duktigaste på ensilage till hästar, finns på SLU)

Alla som har frågor runt ensilage till hästar, botulism, ts-halter och liknande rekommenderar jag varmt att gå in och skriva ut sidorna.

Min vana trogen saxar jag tror kan vara intressant i tråden, läs gärna hela skriften på http://www.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

__________________________
Torrsubstanshalten viktig
Det ensilage man vanligen talar om i hästsammanhang är ett förtorkat ensilage som brukar kallas för ”hösilage”, med en torrsubstanshalt (ts-halt) mellan cirka 50 och 70 procent. Bristande kunskaper om ensilage gör att många hästägare önskar en mycket hög ts-halt, upp mot och över 70 procent. Så höga ts-halter innebär dock en rad problem. Först och främst kommer grönmassan inte att ensileras, eftersom det finns för lite vatten för att mjölksyrabakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen kommer då inte att bestå av en ensilering. Något som också ofta kommer på tal då man diskuterar ensilage till hästar är botulism, en förgiftningssjukdom som orsakas av toxinet botulin. Giftet produceras av bakterien Clostridium botulinum, som finns i jorden i form av sporer. Om sporer kommer med i ensilaget kan de i den syrefria miljön utvecklas till toxinproducerande bakterier. För att klostridiesporerna ska kunna utvecklas krävs dock att det finns tillräckligt mycket vatten, att temperaturen är relativt hög och att pH-värdet är högt. Det finns flera olika typer av C. botulinum, men hästar är mest känsliga för typ B. Botulism är en sjukdom med mycket hög dödlighet, ca 90 procent, men det är också en mycket ovanlig sjukdom. Det finns vaccin mot just typ B-botulism, det krävs tre grundvaccineringar och sedan en årlig vaccination. Vaccinering mot botulism får inte innebära att man tar större risker så att hästarna tilldelas ensilage av sämre kvalitet. Ensilage av dålig hygienisk kvalitet ska inte användas till några hästar, vaccinerade eller inte, eftersom det kan finnas andra hälsoskadliga ämnen eller mikroorganismer i skämt ensilage.
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Lovisaleonora_ skrev:
För att klostridiesporerna ska kunna utvecklas krävs dock att det finns tillräckligt mycket vatten, att temperaturen är relativt hög och att pH-värdet är högt.
Ytterligar mycket intressant läsning men fortfarande inga TS halter med. Man kanske inte vet riktigt vad som är farliga TS halter? Vad räknas som ett högt pH värde tro?
Har nu fått veta att mitt silage har en TS på 61,9% så det var lite blötare än jag trodde från början.
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Om du känner att just exakta värden PH och TS är värdefyllt, beställ Cecilias examensarbete (jag har det hemma), där är jag nästan säker på att värdena finns.

Annars skriv direkt till henne, hon brukar vara snabb med svaret.
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Har nu fått svar från min vet angående vaccination. Hon sa precis tvärt om mot tidigare veterinärer som gett folk här svar. Hästar är så oerhört känsliga för toxinet så man bör vaccinera. Vem ska man tro på :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Hästar dör till nästan 100 procent om dom drabbas av botulismbakterien.
Så din veterinär har alldeles rätt.
Veterinärkåren är också lite kluven.
Dom som själva har råkat ut för patienter med botulism rekommnderar vaccination.
Övriga, i alla fall nästan, tycker att det är onödigt.

Sedan är upp till dig att spela rysk roulette med fodret/hästen.

Tänk på att ett enda strå räcker för att döda en häst.
Hur skall du lyckas analysera fram det??


AM
 
Senast ändrad:
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Att ha ett lite torrare hösilage (över 40% ts) gör inte att botulismbakterierna försvinner om de t.ex. kommit in i balen med jord eller något dött djur. Däremot gör den lite torrare ts-halten att giftet inte sprids i balen som i en fuktigare.

Vi har själva valt att inte vaccinera våra hästar. Vi har en ts-halt på runt 60. Men jag skulle aldrig drömma om att ställa ut en bal i hagen på lösdriften och ha ovaccinerat. Vi har stora fyrkantsbalar och plockar skiva för skiva och har därmed bättre kontroll, samt fodrar på grus i höhäckar.

En rundbal som står ute på backen, där har man vare sig kontroll över innehållet samt att fodret kan bli nertrampat i marken (jorden) och hästarna får i sig bakterien den vägen när de äter av detta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 548
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 879
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Min häst på tre år är lös i magen. Inte värsta sortens diarré, skiten har rätt färg men är sällan i bollar. Jag är väldigt dålig på...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Jofta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp