TS på hösliage m.m m.m

F

FTW

Hur hög TS har ett riktigt torrt och fint hösilage? Sådant som ser ut som hö alltså. 50%? 70%?
Och hur blött dvs låg TS-halt kan funger som hästfoder?

Blir det någon annan skillnad än just vattenhalten på ett hösilage med låg respektive hög TS-halt? pH-värdet? Näringsinnehållet?

Och till sist - hur länge ska balarna ligga efter plastning innan man kan använda dem?
 
Vid ts-halter runt 30 % och nedåt brukar man få problem med pressvatten.
Vill lägga in lite milda protester mot uttrycket "torrt och fint", ett ensilage med hög ts-halt är inte generellt bättre än ett med lägre ts-halt.
 
Kan ju utveckla svaret något...

Det finns ett samband mellan pH och ts-halt, ju torrare ensilage desto högre kan pH vara. (Lågt pH = konserverande, låg vattenhalt = konserverande.)

Det finns lite trådar om hur länge balar ska ligga, men jag vet inte om man kom fram till någon slutsats där. Ensilage bör ligga i silo omkring tre månader, bal vet jag dock inte. Har hört en vecka (Frape, 1998), men förmodligen bör det ligga längre än så.
 
Mycket mer än 70% ts ger nog problem att få nån pH-sänkning som konserverar, då är det bara "lufttätt lagrat". Clostridiebakterier "kan inte" tillväxa om balarna har en ts på minst 40-45 (kräver typ 70%vatten, men det kan ju variera inom balen...) Blötare = lägre pH.
 
Clostridiebakterier "kan inte" tillväxa om balarna har en ts på minst 40-45

Clostr.... :confused: Är det den bacillen som ger Botulism?

Anledningen till att jag tjatar om hög TS-halt är att jag haft hästen på ett stall där de fick en brun sörja, som kallades hösilage, och det såg inget vidare ut ... Därför har jag fått för mig att man vill ha så hög TS-halt som möjligt, men det verkar ju vara lite feltänkt.

Men sedan har jag också hört att hästar egentligen inte tål så surt foder som hösilage, och då är man ju tillbaka på den höga TS-halten.

Suck. Lite virrig känner jag mig ... :crazy:
 
Att ensilaget är blött är inget problem. Däremot blir det problem om mar får en dålig ensilering, oavsett ts-halt. Att ett torrt ensilage är bättre påstår jag är en generell missuppfattning.
 
Sv: Re: TS på hösliage m.m m.m

Japp, clostridier ger botulism.
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Ts halten ska vara över 40% för att vid denna gräns minskar risken för botulism.
Personligen föredrar jag ett hösilage som har en ts på 55-60%.
 
Sv: Re: TS på hösliage m.m m.m

Kan jag då dra slutsatsen att eftersom det silage jag ska fodra med i vinter har en TS på 65% så kan dessa bakterier inte växa och jag behöver då inte vaccinera :confused:
 
Sv: Re: TS på hösliage m.m m.m

Man kan drabbas av botulism av havre om det vill sig illa.

Tillväxten kan ske INNAN ts blir så hög att risken för TILLVÄXT inte längre finns. Givetvis är risken större med ett blött ensilage (jmf havre, pellets, övrigt foder) då paketensilage bjuder goda förutsättningar för tillväxten (syrefritt, blött).
 
Sv: Re: TS på hösliage m.m m.m

Jovisst men frågan är då är det större risk att hästen drabbas av botulism av ett silage med 65 % TS än av t.ex. hö? Höt har ju också haft den TS halten som ger risker medans det torkat.
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

mirjada skrev:
Ts halten ska vara över 40% för att vid denna gräns minskar risken för botulism.
.

Intessant. Det har jag aldrig hört talas om. Vad skulle det bero på? Att bakterierna kräver en hög vattenhalt för att kunna tillväxa/producera toxin? Eller skulle det bero på pH-värdet?

Såvitt jag vet tillväxer klostridier i en syrefri miljö (=silage), om fodret kontaminerats med bakterien, dvs om jord eller kadaver kommit in i balen. Det kan också tillväxa i balpressat hö kontaminerat med kadaver, då kadavret erbjuder en syrefri miljö, eller i kontaminerade konservburkar. Det skulle således inte ha med ts-halten att göra.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att ett mycket torrt ensilage med ts-halt över 70% är svårare att förpacka helt syrefritt och då ökar risken för mögelväxt.
Idealiskt är 65-70% ts till hästar. Det är en god idé att vaccinera om man fodrar med ensilage oavsett ts-halten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Jag har saxat följande från http://www.e-interman.com/botulism.html (jag tog mig friheten att ta bort det jag ansåg som mindre intressant, gå gärna in och titta på ursprungsdokumentet).
….

Clostridum botulinum är en anaerob sporbildande bakterie som alstrar ett exotoxin som är det giftigaste ämne man känner till. Denna mycket vanliga bakterie som framförallt påträffas i jord är inte sjukdomsalstrande i sig, utan det är toxinet som orsakar sjukdom.

Bakterien kräver ett pH över 4,5. Sporerna är mycket motståndskraftiga mot hetta och kan överleva kokning upp till 22 timmar. Sporernas resistens visar sig inte bara mot värme utan även mot uttorkning. Dessa finns alltså fortfarande kvar efter torkning av ett födoämne – men inte den anaeroba miljö som krävs för toxinbildning.

Redan bråkdelar av 1 mg av toxinet är dödande. Botulism är den av toxinet orsakade akuta förgiftning som uppstår. Toxinet är relativt motståndskraftigt mot upphettning och kokning upp till 10 minuter krävs för att förstöra det. Däremot förstörs det inte av matsmältningsenzymer. Flera huvudtyper har urskiljts, där typerna A, B och E är farliga för människan, medan tex C och D har anknytning till höns respektive boskap. Toxinet ger sig förrädiskt nog inte till känna genom dålig lukt, dålig smak eller jäsning hos det födoämne som innehåller toxin. Typ A har svarat för de allvarligaste och farligaste sjukdomsfallen hos människan.

Epidemiologi
Botulism drabbar inte bara människa utan även djur såsom häst, får, svin, hund, mink, höns och änder. Man har antagit att fiskar infekteras genom att sporer på land med regnvatten sköljs ut i sjöar och hav där de sedan förblir livskraftiga i bottenslammet. Sporerna förekommer i såväl salt- som sötvatten. I Norden har de framförallt påträffats i södra delen av Östersjön, Öresund, Kattegatt och Nordsjöns östligaste delar. Hos i synnerhet sillen utvecklas bottenslammets sporer till bakterier. Grunda igenvuxna vattendrag ger pga växtligheten en syrefattig miljö där Clostridium botulinum typ C, frodas. Sjukdomen är vanligare hos gräsätare än hos människan. Hästar kan få botulism av att äta ruttnande hö där toxin har hunnit utvecklas och samma är förhållandet med boskap.

Klinik
Inkubationstiden varierar med toxintyp, i allmänhet från några timmar upp till några dygn. Symptom är först allmänt illamående, yrsel och förstoppning. Därnäst följer synrubbningar, talsvårigheter, kvävningsanfall och fortskridande förlamning. Döden följer ofta inom tre till sex dygn. Medvetandet förblir hela tiden klart.

Komplikationer
Inga speciella komplikationer förekommer vid denna i sig livshotande sjukdom.

Prognos och terapi
Dödligheten i obehandlade fall uppgår i genomsnitt till 2/3 av antalet insjuknade. Symptom och prognos är relaterade till mängd toxin i relation till kroppsvikt. Vid förgiftning med toxin A är dödligheten 75% och vid toxin B till 20%. Botulism som tidigare ej har kunnat behandlas, behandlas i dag med antitoxin och respiratorvård på intensivvårdsavdelning. Trots detta förblir dödligheten kring 15%. Konvalescensen är lång och kan uppgå till år.

Kommentarer
När det gäller botulism är det viktigt att skilja mellan bakterien och det toxin som den producerar. Sporerna är vanligt förekommande i naturen – i jord, vatten och i mag-tarmkanalen hos olika djur, sannolikt ofta även hos människan. Det fordras däremot speciella förhållanden för att toxin ska bildas.
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Mycket intressant läsning men det ger ändå inte riktigt svar på hur bakterien reagerar på TS halten. Okej jag köper att om det hamnat en hare i silaget så kvittar TS halten, men om vi pratar om jord så blir ju silagets TS halt väldigt intressant. Fast iofs nämns ruttnade hö men ruttnande hö borde väl vara rätt så blött?
Dessutom uppstår ju raskt frågan hur man kan vaccinera mot ett gift :confused:.
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Pratade med min veterinär idag, hade honom ute för att ultraljuda + vaccinera och berättade att jag tänkte börja fodra med hösilage och undrade om han rekommenderade vaccination eller inte. INTE blev svaret! Han vaccinerar inte ens sina egna hästar mot botulism...tyckte det var viktigare med tetanussprutorna. Så jag kommer faktiskt inte att vaccinera mina utan fodrar med hösilage i alla fall.
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Min veterinär sa typ samma sak till mig...
Att man inte ska vaccinera om man ger hösilage. Om man däremot gav ett ensilage (ts ca 40%) så skulle man vaccinera för att eniligt honom var det mindre risk för botulism ju högre ts halten var. Hur vida det då stämmer eller inte kan jag inte riktigt svara på (har inte 100% koll på bakteriologin) men jag litar på den information jag får av min veterinär. Givet vis har jag försökt att läsa mig till all info som jag kan få tag på om botulism men jag kan som inte säga att jag blivit nå klokare för den skull. :angel: :o
 
Sv: TS på hösliage m.m m.m

Ska ta och ringa min vet i morgon och se vad det blir för svar därifrån. Novan är tidigare vaccinerad men jag är tveksam till att vaccinera igen då det enligt vissa finns risker med vaccinationen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 548
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 879
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Min häst på tre år är lös i magen. Inte värsta sortens diarré, skiten har rätt färg men är sällan i bollar. Jag är väldigt dålig på...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Jofta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp