TS i hö????

Sv: TS i hö????

Nej hästägare inser inte att hästar o kor är skapta för samma mat. Visserligen har korna "vänt" på systemet vilket ger en del skillnader när man börjar stoppa i dom kraftfoder.
Jag tycker att hösilage är en bra beteckning på förtorkat ensilage. Själv vill jag helst inte ha en ts-halt över 60, bodde jag på lite varmare breddgrader gärna runt 50 men det fryser ihop för mkt.
PL
 
Sv: TS i hö????

peter_lundin skrev:
Nej hästägare inser inte att hästar o kor är skapta för samma mat. Visserligen har korna "vänt" på systemet vilket ger en del skillnader när man börjar stoppa i dom kraftfoder.
Jag tycker att hösilage är en bra beteckning på förtorkat ensilage. Själv vill jag helst inte ha en ts-halt över 60, bodde jag på lite varmare breddgrader gärna runt 50 men det fryser ihop för mkt.
PL

så hellre lite blötare än torrare. det vi har idag känns knappt att det är vått, då är det kanske för torrt då?
jag ska byta snarast då detta ant inte är alls bra och näringsrikt vad jag märkt på hästarnas vikt. är det verklign normalt att dom ska behöva trycka i sig ca 17 kg för att bibehålla sin vikt....... näää tror ej de`??

jag har hittat någon som säljer hö, som jag ska kontakta under dagen, vad ger ni era hästar ungefär när ni som har hö, till era hästar. min tös väger mellan 400-450 kg och vi tränar ej för tillfälligt, vad kan vara lagom för henne?
 
Sv: TS i hö????

Blötare ger bättre konservering men blir det för blött ökar botulismrisken. Torrare gör dessutom lättare hål på plasten.
PL
 
Sv: TS i hö????

Tycker ni dömer ut plastat hö (Ts 84%?) alldeles för lätt vindigt. Högg sent i år, tredje veckan i juli eftersom vädret var som det var. Högg ena dagen lät ligga utan att vända nästa dag, pressade och plastade nästa dag.
För ett par veckor sedan när jag öppnade första balen var det helt torrt. Helt dammfritt och luktade nyslaget hö :smirk:
Kollar varje dag om det dyker upp delar som inte är bra men de tre första balarna (rundbalar 120cm) har varit väldigt fräscha hygieniskt. Har analyserat så jag vet värdena.
Vet att man måste vara noga, och är man det ser jag ingen fara med att ha för torrt hösilage (eller plastat hö?)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: TS i hö????

Har du kollat ts halten? Du kommer knappast upp till 84 % på ett dygn ffa inte ovänt.
Förra året fick vårt ligga 2 dygn innan pressning/plastning i bra väder o det blev torrar än jag ville ha det men definitivt inte torrhö! Samtidigt la vi in på torken o måste definitivt köra fläktarna för att torka.
PL
 
Sv: TS i hö????

Peter>Jo jag hade en brasklapp iform av ett ? ;) Jag kan inte känna någon skillnad från när jag fodrade med hö, jag vet inte hur mycket blötare det ska vara för att "känna" skillnad. Men ensileringsprosessen har i alla fall inte gått igång. Jag tog prov diagonalt över fälten precis innan vi pressade och analycen sa 84%. På grund av blåsten här nere torkar det fort när det väl är uppehåll. Men om jag orkar ska jag kolla vad det ligger på, vore iofs intressant.

Mynta2> Jo det kan du ge dig på :eek: Vet inte var du bor men här gäller gjutna golv och maskinhall om du ska ha hö i rundbalar eller storbal. Luftfuktigheten ligger på dyngsurt här nere. Vinter = +4° och regn istället för snö :( Därför är inplastning den optimala lösningen om man har upp till ett par hundra rundbalar här nere. Maskinhallar ska med fördel användas som ridhus...eller hur :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: TS i hö????

Har du missat de goda föreläsningarna Hästen i Centrum arrangerar? Härnere måste vi hänga på den trend resten av landet har angående hö. Skulltork heter fenomenet. Frågan är vilket som känns mest aktuellt; lägga pengarna i skulltork och fungerande anläggning för detta eller en bra plastare? Med tanke på trenden ser det ut som plastare är mer aktuellt för flertalet producenter, men faktiskt fick ekonomen ihop kalkylen för skulltork (även om jag som ekonom var mycket skeptisk) ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 955
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp