TS i hö????

T

trava

vad ska man kolla på när du köper hö?

och vad är rekomenderat TS som det ska vara i ditt hö? :confused:
 
Sv: TS i hö????

Hö har alltid 84% TS..det är ensilage som kan variera i ts-halt. Det du ska kolla är hur det ser ut och luktar. Ruska i det och se om det dammar, friskt och gott ska det lukta. Fråga även efter analys.
 
Sv: TS i hö????

men där står ju 64 % i vissa annonser. är det jättedåligt då?
 
Sv: TS i hö????

vad isåfall ska det ligga mellan när det ensilage?
 
Sv: TS i hö????

Jag tycker det låter konstigt att den är 64 % ts. ts står ju för torrsubstansen i höet, och är det 64 % är det rätt "vått"... jätte längesen jag pluggade om hästarnas foderstater, men ju torrare dest bättre!
Ett bra knep är att fara o titta på höet o vrida på stråna, går det lätt av är det torrt.. är det segt är det för vått! Ett vått hö kan lätt mögla sen när det förvaras under vintern. Nu speciellt då luften är så fuktig, kan det gå fort..

men som sagt! kolla på höet.. lukta o vrid..

lintto
 
Sv: TS i hö????

Hö: gräs konserverat genom att man torkat det. Minst 84 % ts (finns i sällsynta fall högre ts angivet på analysrapporterna)
Hösilage: gräs konserverat genom lufttät lagring. Man har helt enkelt plastat in balarna. Brukar ligga på 60-80 % ts.
Ensilage: gräs konserverat genom lufttät lagring och ph-säkning som sker i balen efter att man plastat den (väldigt förenklat uttryckt). I dessa balar kan man även använda "konserveringsmedel" t ex Kofacil Ultra. Ts-halt ->60 %.

Observera att ordet hösilage är en konstruktion som tillkommit för att förenkla för hästägare. Hösilage är egentligen bara ett torrare ensilage.

Jag köper enbart skulltorkat hö, det är nästintill omöjligt att få det tillräckligt torrt ute på fältet. Om producenten dessutom låter fläkten stå på under vintern - guld! Höet ska lukta fräscht (färg spelar mindre roll för mig). Analys tar jag gärna, men gör alltid en egen kontrollanalys om jag kommer till köp.

Köper inte in hö-/ensilage då vi producerar själva, men en bra kund ser alltid till att förhöra sig om hur vi lagrar balarna, hur många lager plast det är på balarna, när det är slaget & plastat. Analysen får de alltid (vissa vill dock bara höra att det ÄR analyserat, de struntar i siffrorna - som analysen i sig är en kvalitetsstämpel!). Har de riktigt ordning hör de sig också för om reklamationsgång, betalnings- och leveransvillkor (de får i o f s en broschyr med alla dessa fakta och tips på lagring etc).

Hoppas det är till någon hjälp...
 
Senast ändrad:
Sv: TS i hö????

tackar allihop. nu har jag lite mer koll på läget.
men den här ts kan man väl bara få reda på om du skickar det för annalys? och då hinner det väl torka tills dom får fram det , eller?
 
Sv: TS i hö????

Man kan torka hemma i microvågsugnen, många uppskattar ts väldigt bra (producenter blir efter ett tag duktiga på det!)

Man skickar analysmaterialet i en plastpåse för att bibehålla fukten.
 
Sv: TS i hö????

Mellan 45-60% Ts brukar fungera utmärkt vid utfodring av ensilage för häst. Att torka i micron tycker inte jag ger ett representativt svar, heller då ta 1 kg och torka länge i en vanlig ugn.
 
Sv: TS i hö????

men är inte ensilage lite för vått för att ge till hästar?

ska man inte försöka få minst 60 % ts iallafall???
 
Sv: TS i hö????

Det finns problem med torrt hösilage också, men håller man sig vid 60 % tycker jag man brukar få en bra produkt (förutsatt att producenten vetat vad han sysslat med vid skört, tork och plastning)
 
Sv: TS i hö????

jag har hittat en annons på internet so där stod 64 % ska man åka och kolla på det eller ska jag kolla visare, e det för torrt då eller?
 
Sv: TS i hö????

Hästfolk lever i den villfarelsen att försöka få så himla torrt ensilage...uppemot 70% är alls inte ovanligt en del strävar efter. Sådana torra balar brukar medföra problem. Dels med ensileringen som inte alls kommer att ensileras eller Ph sänkas. Risken för stickhål på sådana torra balar är stor och mögel och jäst ökar. ensilage och Hösilage är samma sak..bara olika namn så man lättare vet hur torrt grovfodret är. Hästar kan visst äta *blötare* enilage, men den kanske inte orkar äta så mycket TS som den borde då den mest får i sig vatten...
 
Sv: TS i hö????

var kan jag hitta allt detta om analys, var man skickar osv.var hittar jag hur man räknar ut en foderstat?
 
Sv: TS i hö????

ok. tack för era svar. man vill ju ge sin häst det bästa såklart... :) :)
 
Sv: TS i hö????

det finns väldigt bra litteratur för att räkna foderstater o vad hästrna behöver o.s.v.. tyvärr har jag min bok undanplockad på vinden nu så jag vet inte exakt vad den heter!
Det finns en författare som har förklarat detta på ett väldigt bra sätt (inte för svår text..), men de finns ju de som skriver alldeles för komplicerat också!

Lintto
 
Sv: TS i hö????

Vill återigen påpeka att ordet hösilage började användas runt 1970 om förtorkat ensilage till kor lagrat i gastäta silos. Var gränsen går råder det delade meningar om men de flesta experter brukar ange ngnstans mella 40 o 50 knappast så hög som 60, en del kallar vallfoder som är förtorkat så att det ligger över pressvattengränsen för hösilage, att kalla allt som är blötare än hö o tätt lagrat för ensilage är inte heller fel.
PL
 
Sv: TS i hö????

Tycker själv att ordet hösilage används för flitigt, jag är inte förtjust i det. Våra kunder anser att det är hösilage när det ligger 55-80 %, d v s när man ska ha det till hästar är det hösilage, går det till kor (oavsett ts) är det ensilage.

Alltså kan man inte som hästägare fodra med ensilage med ts på 62 %, det är kofoder...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 955
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp