TS Hjälp!

E

Egonson

Är det någon vänlig bukefalist som kan sätta sig ner och förklara för mig hur det här med TS egentligen hänger ihop.

Vad ÄR TS?
Det jag vet är att TS är det som blir över när vattnet i grovfodret är borträknat. Är det så enkelt, eller är det mer?

Jag har för mig (eller, jag har lärt mig) att det är minst 1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt.

Säg att hästen väger 550 kg (tar min nsv som exempel här).

Om vi säger att vi har ett hö med 85% TS per kg, hösilage med 55% TS per kg, ett ensilage med 30% TS per kg samt sommarbete med 20% TS per kg.
Hur mycket av dessa grovfodersorter behöver min häst på 550 kg äta per dag för att täcka TS behovet, och hur räknar jag ut det på ett enkelt sätt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TS Hjälp!

Nu har jag spånat lite här.

Om man skulle behöva 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt, och har ett hö med 84% TS, altså 840 g TS per kg.

Då skulle det behövas 1,7 kg hö för att komma upp i 1,5 kg TS.
Och om det hade varit bete med 20% TS hade det behövts ca 15 kg av det.

Tänker jag rätt?
 
Sv: TS Hjälp!

Ja, TS är torrsubstansen i foder, alltså det som blir kvar när man tar bort vattnet, det har du rätt i. Om ett hö har 85 % TS, så innebär det att höet har 85 % torrsubstans och 15 % vatten i sig.
Du har även rätt i att en häst ska ha MINST 1,2 kg torrsubstans per 100 kg häst, men man brukar räkna om värdena per kg TS till per kg foder istället.
Och det gör man genom att ta TS halten i decimalform och gånga den med värdet på fodret.
Ex: Om ett hö innehåller 7 MJ per kg TS, och TS-halten är 85 % så tar man 0,85 * 7 vilket blir 5,95 MJ per kg foder. Förstår du?

Sen har jag en "lathund" för hur många kg man behöver ge av olika grovfoder för att de ska få i sig lämplig mängd TS. Men eftersom alla mina hästar har fri tillgång på grovfoder, så är det inget jag tänker på, de äter ju så mycket de vill ha!
 
Sv: TS Hjälp!

TS = Torrsubstans, dvs som du skriver det som blir kvar när vattnet är borttaget, det torra.

För att få fram rätt mängd av fodret delar du den mängd ts du vill ha med ts-halten.
Ex (enligt dina siffror):
hö: 1,2 kg ts : 1,2/0,85 = 1,4 kg foder
hösilage: 1,2 kg ts : 1,2/0,55 = 2,2 kg foder
ensilage: 1,2 kg ts: 1,2/0,30 = 4 kg foder
bete: 1,2 kg ts: 1,2/0,20 = 6 kg foder

För att sen få fram mängden för en häst av viss vikt gångrar du, med 5,5 i ditt fall då om din häst väger 550 kg.
 
Sv: TS Hjälp!

Hej,

Det stämmer att TS-halten är den mänden foder som finns kvar efter att vattnet tagits bort. Detta mäts genom att man väger en del grovfoder som man sätter under en viss värme (har för mig att det är 100 grader) tills vikten på grovfodret blir konstant, dvs att det inte fortsätter att förlora i vikt. När detta är gjort har man enbart torrsubstansen kvar och kan räkna ut hur mycket av det ursprungliga provet som bestod av vatten.
För ensilage finns det en annan metod att avgöra TS-halten eftersom vissa flyktiga ämnen kan försvinna med vattnet under torkningen och då blir värdet på ett sådant prov lite lägre än det som det skulle ha varit. För att få rätt TS-halt på ensilage tas de flyktiga ämnena därför först bort innan provet torkas.

När det gäller behovet av TS/100 kg häst så har jag hört lite olika. Att sträva efter är nog att hålla sig på minimum 1,2 kg TS/100 kg häst men har man som jag en kuse som går upp i vikt av att bara känna doften av hö/hösilage så fungerar det inte, därför har jag sänkt honom till 1 kg TS/100 kg häst, en siffra som också funnits på tapeten då det gäller minimigivor av TS.

Räkneexempel på din hästs vikt och de olika grovfodren du hade, beräknat på ett brhov på 6,6 kg TS (5,5*1,2):

Hösilage med 55% TS
0,55 TS * 12 kg=6,6 kg TS

Ensilage med 30% TS
0,30 TS * 22 kg=6,6 kg TS

Sommarbete med 20% TS
0,20 TS * 33 kg=6,6 kg TS

För att få fram mängden grovfoder som skall ges för att täcka TS-halten kan du räkna såhär:

6,6 kg delat i 0,55% TS blir 12 kg.
6,6 kg delat i 0,30% TS blir 22 kg.
6,6 kg delat i 0,20% TS blir 33 kg.

Förstod du?


Mvh
Madeleine
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TS Hjälp!

Jag brukar räkna på "måfå", alltså till ex. om ett hösilage innehåller 50 % TS, så innebär ju det att man måste ge 2 kg för att hästen ska få i sig 100 % TS, eller hur!? Och sen brukar jag spåna lite efter det.
Det står så här i min lathund:

1 kg hö med TS på 84 % motsvarar 1,1 kg hösilage med TS på 75 %, 1,3 kg hösilage vid TS på 65 %, 1,5 kg vid TS på 55 %, 1,9 kg vid TS på 45 % och 2,4 kg vid TS på 35 %.
Man brukar ju inte ge hästar silage med en TS-halt under 50 %, det är lite för blött, så de värdena kan man ju strunta i. Men så står där i alla fall.
 
Sv: TS Hjälp!

Tusen tack för alla bra svar :bow:
Nu förstår jag hur jag ska tänka.

Nu kanske jag kan bli lite bättre på att räkna foderstater :D

Förut har jag bara fodrat med vanligt ganska torrt hö, alltså hög TS halt och det har varit lätt att räkna med.
Nu har jag försökt mig på att räkna med blött hösilage, och då är det ju inte alls samma sak :o
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp