TS halt i Hösilage?

J

Jonstorps_TP

Hej
Höet ligger på skullen och så fort vädergudarna tillåter så hugger vi för Hösilage.
Eftersom jag hört väldigt spridda åsikter om hur torrt det ska vara hoppas jag på svar från er.
Vissa säger en TS halt på 55% och vissa 75% så det är ju rätt stor skillnad.
Är det bara en smaksak?

Tacksam för svar

Hälsningar
Pelle

Sv: TS halt i Hösilage?

jag har förstått att det skall ligga på ca 60%. för torrt ger jästsvamp o för blött diarreé.

Det finns ingen koppling till lågt TS och diarre under förutsättning att hästen får tillräcklig mängd foder för att täcka sitt TS-behov. Diarre vid blött silage beror oftast på underutfodring.

Studier visar att hästar väljer det blötaste fodret först om de har flera val

Det finns dock aspekter med hygien, lagringsstabilitet och risk för botulism att ta hänsyn till.

För hästar rekommenderas kring 55 - 65% TS rent generellt.

Jag föredrar 60-65 %. Risken för att torrare material sticker hål på plasten är överhängande. Dessa småhål syns inte för ögat, men märks i massiva mögelangrepp när man öppnar balarna.

Hej
Höet ligger på skullen och så fort vädergudarna tillåter så hugger vi för Hösilage.
Eftersom jag hört väldigt spridda åsikter om hur torrt det ska vara hoppas jag på svar från er.
Vissa säger en TS halt på 55% och vissa 75% så det är ju rätt stor skillnad.
Är det bara en smaksak?

Tacksam för svar

Hälsningar
Pelle

En ts-halt från 20%-70% är ett ensilage iom. att det sker en process i fodret, så torrt som upp till 70 är aldrig att föredra då processen blir sämre. Går man upp till så högt som 75% och över har man ett mindre torrt hö, eller "hösilage". Många tror att ensilage bara är något som är upp till 40-45%, något som är fel. Det ensilage vi har till våra mjölkkor ligger på 40-55% ts och det vi tar till hästarna från 55-65% ts.

Sedan finns det ju hanteringsorsaker till att inte välja ett grovfoder med alltför låg ts-halt, man kan få det duktigt besvärligt om man ska hantera balar som frusit till sten bitvis.

Säger som flera andra, att runt 60-65% är bra ts ur många synvinklar. Torrare blir sämre process, mer luftutrymme i balen o.s.v.

Kicki :laugh:

Fast vid hög TS och inget ensileringsmedel får man ju ingen process att tala om i det där riktigt torra väl?

Vid hög ts-halt är det bortkastat med ensileringsmedel. Är ts-halten 70% och torrare så blir det ingen process, har man otur så kan det bli "unket" iom. att det varken blir bu eller bä.

Men blir det verkligen process däruppe vid 65 och högre ändå menar du? Bara nyfiken som sagt =)

Ja, det blir det men den är "trögare" vid högre ts-halter. Men vid 70% är det för torrt, men inte nog torrt, och då uppträder "mellantinget".

Just som fler svarat får man ingen ensileringsprocess när gräset är "för torrt". Nackdelen då är att det är svårare att ha en bal öppen utan att man får varmgång=hygienisk försämring.
När man pratar om ts är det också viktigt att inse att JÄMNT ts är viktigt - med tjocka strängar och rundbalar kan man få "rulltårteeffekt" - mäter man ts ser det bra ut, men man har fått mycket skit att växa i de blöta lagren. Vid torrt ensilage är det ensileringsmedel med natriumbensoat som gäller, men vid mer än 60 % verkar de ha mindre effekt.

hur är det med botulism då?

är risken större för det ju blötare det är?
eller tvärtom?

Risken är större om det är under 40% TS. Detta används dock sällan på häst.

Vid hög TS-halt (över 65-70%) ökar dock risken för hygieniska problem.

55-65% brukar rekommenderas generellt till häst. Där är du hyfsat safe. Jag personligen tycker 55 - 60 om jag ska se bara generellt och inte se till mina egna, eg mest bara för att TS alltid blir ett genomsnittsvärde (om prov korrekt taget), och 65% kan innebära balar med uppåt 70%.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 565
Senast: smedsussie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö I maj gjorde jag en beställning, av X ton hösilage. Med följande kriterier: Förstaskörd. TS halt inte överstigande 55%, idealiskt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 184
Senast: Tora
·
Foder & Strö Vi har i alla år fodrat med hö och trivts med det men nu börjar höet bli så oskäligt dyrt att även vi måste bita ihop och funderara på...
2
Svar
38
· Visningar
4 082
Senast: Equi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar