Sv: tryptovit

Inte personligen, men tryptovit/tryptofan är en gråzon ur dopingperspektiv, så var försiktig.
Det har diskuterats en del sista åren.
Vet att det går att köpa via vissa veterinärstationer, men Peter Kallings varnade för det på fälttävlansmötet 2003.

oj då... tack!
men det står 0 dagars startkarens på burken, och veterinären som sålde det till mig vet att jag har en galopphäst, å min tränare köpte till sin häst å hon tränar ju min häst oxå...
så det BORDE inte vara någon fara... :confused:

Problemet är om det anses som lugnande/avstressande eller som ett fodertillskott.

Aminosyran tryptofan behövs för bildandet av serotonin. Hästen kan inte bilda tryptofan själv, utan det måste tillföras via fodret. Alltså finns det inte i kroppen naturligt.

Om det är ett av sjv godkänt fodertillskott är det ju ok, annars inte.
Jag försökte hitta listan på www.sjv.se utan att lyckas. Kanske någon annan kan...
Men man kan ju lätt tro att tillverkarna anser att det inte är ett fodertillskott (och då har de inte ansökt om godkännande hos sjv) eftersom det enbart säljs via veterinärer. I så fall är det alltså doping och då gäller ju minst 4 dagars karens...

Saxat från stc:
För de preparat och/eller substanser, de behandlingar och/eller de de andra särskilda åtgärder som EJ är uppförda på dessa listor finns inte fastställd karenstid, och sådana preparat och/eller substanser, behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder används därför på den ansvariges egen risk. Notera dock att karenstiden för preparat eller substanser, om ej annat anges, aldrig understiger 96 timmar.

Rörigt värre...

Tryptovit finns på listan som vitamintillskott.
Jag fick listan skickad per post efter en förfrågan, den gick inte att mejla?!
PL

Lånar knapp.
Jag tror inte kort tids användning av L-tryptofan (som är den intressanta substansen i Tryptovit) är farlig men för människor är lång tids beh inte säkert riskfri.

http://www.mpa.se/observanda/obs98/trypto.shtml

Lite förvånad blev jag över infon att det säljs av veterinärer (men det kanske är undantag?).
Jag har fått lära mig att L-tryptofan kan ge sönderfall av röda blodkroppar hos häst intaget gm munnen, ger initial upphetsning men sen försämrar prestationerna. HH

jag känner (ju mer jag tänker på det) att det här är nog inte preparatet för min häst!
Hon är ju stressad över GLAOPPEN... ta bort det lixom så slipper jag ju allt... hon är inte stressad av att stå själv i hagen eller om det inte är 100% på pricken rutiner osv...
tror det är mer för ängsliga hästar... typ inombords-panik...

ska lämna tillbaka det å lägga pengarna på nått annat!!!!
typ magsårsmedicin om det nu är det hon har...

Ja jordbruksverkets lista över godkända fodertillskott. Här ingår preparat med kända eller påstådda medicinska effekter eftersom SJV inte har resurser att hålla koll.
PL

Messy skrev:
jag känner (ju mer jag tänker på det) att det här är nog inte preparatet för min häst!

ska lämna tillbaka det å lägga pengarna på nått annat!!!!

Det gör du nog rätt i .Tryptovit innehåller äggviteämnet tryptofan, vitamin E och vitamin B1 Jag har kollat runt litet och det finns faktiskt inga belägg för att en extra dos tryptofan har någon som helst positiv effekt på hästar.

Tvärtom finns det en undersökning som säger att en låg dos gör hästen mer orolig. En annan undersökning tyder på att hästar som ska arbeta länge, typ distanshästar, tappar orken om de får koncentrerat tryptofan. Sen finns det ett par rapporter om att ämnet i stor dos genom munnen kan ge upp hov till blodbrist. Det är nog bättre att lägga pengarna på bra foder! HH

ibland ser ju hästen till att det matte som behöver butta, plegg, magsårsmedicin osv... :devil: :p

Tryptovit är jättebra !!
Fungerar kanon på min hopphäst som stressar upp sig vid tävling - ger honom det 3 dgr innan stressituation och hästen blir lugn men ändå koncentrerad på sin uppgift.Har dock ingen erfarenhet vad gäller galopp el distans el underhållsdoser.
Är INTE dopingpreparat än så länge!!

Balkasch skrev:
Tryptovit är jättebra !!
Fungerar kanon på min hopphäst som stressar upp sig vid tävling - ger honom det 3 dgr innan stressituation och hästen blir lugn men ändå koncentrerad på sin uppgift.Har dock ingen erfarenhet vad gäller galopp el distans el underhållsdoser.
Är INTE dopingpreparat än så länge!!

Där har du dessvärre fel. 4 dagars karens...
Se svar från STC =>

Hej
Tryptofan är en naturlig aminosyra. Den finns därför i allehanda foder och fodertillskott. Under förutsättning att fodertillskottet är inregistrerat hos Jordbruksverket som fodertillskott så kan det användas. Fodertillskott är inte åsatta karenstider. Fodertillskott som inte är inregistrerade får ej användas. Tryptofan som är naturläkemedel har en karenstid på 96 timmar.

Hälsningar
Peter Forssberg
STC
Veterinäravdelningen

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
577
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
518
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama