Tryptovit, equi-calm och liknande, erfarenheter och resultat?

Alexandra_W

Trådstartare
Rara röda har stått sen tidig höst, pga en avsliten bröstmuskel. Har varit klar att sätta igång ett tag nu, men mattes civila liv har kommit emellan. Hursom, herrn går i stor hage med kompisen, men underlaget är milt sagt trist just nu, vilket gör att de använder kanske 10 procent av hagen, och rör sig mindre. Busas och gnabbas en hel del på bakbenen osv, men de rör sig hur man än ser på det BETYDLIGT mindre än normalt. Vilket är väldigt olyckligt i sammanhanget och alldeles säkert påverkar, tillsammans med att han alltid blir lite glad i hatten när han sätts igång efter att ha vilat, brukar dock ge sig på ett par gånger.

Så icke nu, han blir mer och mer triggad och taggad och glad i hatten för var minut som går av ridturen. Är ingalunda elak, han är bara så GLAD, men tyvärr triggar han upp och stressar upp sig själv mer och mer. Matte anser dock inte att diverse skolor ovan mark och hobbypiaff och hobbypassage är riktigt det mest ändamålsenliga sättet att sätta igång på.

Så, för att göra det hela något lugnare under iaf den första tiden, så funderar jag på att prova tryptovit eller liknande, men nyfiken på vilka preparat ni andra provat och hur de fungerat? Min erfarenhet är pytteliten, har en burk tryptovit hemma, men inte använt den (köpt till en annan häst för ett bra tag sen), och har inte funnits behov av att prova något i den vägen på den här herrn innan heller, det brukar som sagt gå över på ett par dagar/ett par ridturer, men inte dne här gången.

Sv: Tryptovit, equi-calm och liknande, erfarenheter och resultat?

Hade en häst som var fullkomligt SKOGSTOKIG! Började på vet,s
rekomendation ge den tryptovit o det blev fantastiskt bra!!!!
Han fick ingångsdosen dagligen i flera månader, sen kunde
jag bara ta bort det. Det bröt ett oönskat beteende o sen
var det inga problem mer. Lycka till! (Ett riktigt undermedel
tycker jag i alla fall).

En i stallet fick en liten plåtburk med mini-pellets (ljusa, gula?) i när de skulle skritta igång en hysteriskt pigg ponny. De tyckte det fungerade rätt bra.
Kommer dock ej ihåg namnet, men hade betydligt större effekt än plegg och hästen blev inte det minsta snubblig. Såg ej heller påverkad ut. Blev bara lite lugnare och skrittade glatt ut.

Vetranquil granulat är det du menar. Är precis samma sak som pleg, bara i granulatform (dvs acepromazin). I gelform finns det med, och heter då Sedalin. Och i injektionsform Plegicil. Samma sak alla tre. Dock så av någon anledning svarar vissa hästar bättre på granulatet, andra på gelen och ytterligare andra inte alls.

pleg - oavsett form - känns dock faktiskt som lite overkill, men fungerar inte 'snällare' preparat så får jag ju prova det.

Senast ändrad:

Jag ger min häst Cavalor Calm innan tävling, funkar ypperligt! Det kan man ge upp till 4 veckor i streck. Energin försvinner inte, men han blir i alla fall coolar och lite mer lätthanterad när man sitter på. Man kan helt enkelt kontrollera energin på ett annat sätt.

Hade en häst som var fullkomligt SKOGSTOKIG! Började på vet,s
rekomendation ge den tryptovit o det blev fantastiskt bra!!!!
Han fick ingångsdosen dagligen i flera månader, sen kunde
jag bara ta bort det. Det bröt ett oönskat beteende o sen
var det inga problem mer. Lycka till! (Ett riktigt undermedel
tycker jag i alla fall).

Hur snart såg du effekt?

Det är ca 2 år sedan så jag kommer inte ihåg det. Tror inte
att det tog mer än några dagar.

Har använt Sedalin men det har tagit slut så vet. skicka med en burk Vetranquil. På kliniken fick han nåt lugnande intravenöst när jag skulle rida i deras ridhus. Kan tillägga att jag kallas för Störtpiloten :D

Har satt igång min häst, och när det började bli kallt blev han väl uppspelt...

Provade först equi-calm, ingen märkbar skillnad. Att jag provade den först beror på att det var vad de hade i min vanliga foderbutik. Doseringen motsvarar ca 2 g Tryptofan fick jag det till.

Sedan provade jag Good as Gold, en kompis har för länge sedan rekommenderat det. Verkar funka utmärkt, ca 6 g Tryptofan i högdos, 3 g som underhålls dos får jag det till. Verkar efter någon dryg dag tror jag. Jag är imponerad, jag är annars skeptisk till tillskott. Pållen är lugnare, inte lika spänd vid uteritter, blir inte lika exalterad av att galoppera osv. Men jag upplever honom inte som avtrubbad.

Tryptovit har jag inte provat, vet andra som har provat det, och funkade på vissa hästar men inte på andra. Hittar inte på webben hur mycket Tryptofan en dos ger, men jag skulle gissa att det är liknande mot Good as Gold.

Per 100 gram - 12 000 mg L-tryptofan, dvs 12 gram. Rek dos 50 gram dagligen = 6 gram L-tryptofan. (Fulldos, underhållsdos är halva den)

Edit - räknade helfel. Glöm det jag skrev innan om nån hann se.

Så samma dos som Good as Gold där.

I övrigt så

Tryptovit
Tiamincin HCL (vit B1) = 150 mg per dos
Vitamin E succinat 1 gram/dos

Good As Gold
Vitamin B1 = 150 mg/dos
Vitamin E = 1000 iu, vad nu iu är

Senast ändrad:

Min häst åt tryptovit när han va konvalecent, det dämpade den värsta överskottsenergin men det hjälpte inte alla dagar, vissa dagar va han helt tokig endå. Vill inte veta ens hur han skulle varit utan den där tryptoviten.
Anledningen till att han fick den va att han började må dåligt av all energi som han aldrig fick ur sej på rätt sätt så lite funkade den definitvt.

Ang sedalin och vetranquil förresten, så råkar jag ha båda två hemma. Både tryptoviten och de är ett arv från en dam jag hade *harkel*

Hursom, så iom att han inte har någon skada han kan slå upp eller liknande, utan 'bara' bör sättas igång resonligt för han stått i 3 månader, så känns det lite overkill just nu att dra i med rena sedativa. Därför jag i första hand undrar om de mer 'naturliga' dämpande preparat som finns, som inte är menade att just sedera, utan bara 'stressa ner' så att säga. För kan man få bort att han stressar och triggar sig själv när han drar igång, så tror jag överenergin ger sig ganska snart, iom att den gjort det av sig själv förr.

Men skulle det inte fungera får jag givetvis prova med det lite tyngre artilleriet, men det känns väl tungt just nu. Vore det igångsättning under en konvalescens däremot så absolut.

magnesium gör hästarna lugna. valeriana är också effektivt!

Han har sitt Mgbehov täckt med råge, så där tror jag inte det ger effekt tyvärr? Däremot valeriana är ju ett alternativ, har jag provat på en annan häst, som boxvandrade, nån tinktur med valeriana m.m i *kommer på*

Tryptovit rimmar på skit, och det är ungefär så bra det fungerade på den här herrn i det här läget.

Dessutom undrar jag vad mitt lillfinger gjort honom för ont egentligen? På ett år har jag åkt av honom tre gånger, en av dem var dock mest fjollig. Men första gången bröt jag mitt vänstra lillfinger (tror jag, kollade aldrig, tejpade det tills det var snällt igen, men kändes som och betedde sig som det var av), och samma stackars finger ser ganska..underligt.. ut idag med, sen tredjegångspremiären för en liten flygtur från hans rygg.. *sucka*

Imorgon provar jag sedalin, ville som sagt inte regelrätt sedera om jag kunde undvika, men tycks inte ha några val direkt..

KL.

1) Tryptofan är ju ämnet som finns i kalkonkött. Man tar en kalkonbröstmacka till kvällen och somnar sött.

2) Vad kostar tryptovit/Good as gold? Har en häst som skulle behöva bryta ett mönster utan att bli såsig.

Tryptofan är en aminosyra och en av 20 som ingår som byggsten i proteiner.

Så, vad du än äter med protein finns tryptfan, dock är vissa livsmedel mer tryptofanrika än andra, ju mer proteinrik föda ju mer tryptofan, förenklat.

Människokroppen producerar tryptofan med vid bildandet av serotonin och något mer, tror det var melanin. Dvs det kommer vid produktion av kroppens egna 'må bra'-ämnen.

Hästar kan dock inte bilda tryptofan själva, de måste tillföras det. Normalt täcks behovet av grovfoder/bete, om det är hyfsat med protein. Har dock för mig jag läst att mer tryptofan förbrukas i stressade situationer, och att det är därför det kan fungera på stressade hästar, de har helt enkelt brist, återställ den och voila. Men uppenbarligen lider inte min herre någon brist (borde han inte heller med tanke på vad han äter för silage), och reagerade inte positivt på överdosering heller ;)

Tryptovit är sviningt dyrt tyvärr. Minns inte exakt vad jag betalade då det är ett tag sen jag köpte burken, nåt år sen. Men har för mig den kostade ca 500 kr.
1 burk är 500 gram. 50 g är startdosen, ges 3 dagar innan förväntad stressituation. Underhållsdos, för lugnare perioder, 25 gram/dag.

Dvs i fulldos räcker en bukr 10 dagar :crazy: och i underhållsdos i 20 dagar.

KL.

1) Tryptofan är ju ämnet som finns i kalkonkött. Man tar en kalkonbröstmacka till kvällen och somnar sött.

2) Vad kostar tryptovit/Good as gold? Har en häst som skulle behöva bryta ett mönster utan att bli såsig.

Good as gold har jag funderat på att köpa till min svårlastade ponny. Det kostar ca 49 kr för en liten påse och man behöver 3-4 påsar för en användning (man ska ge en påse dagligen 3-4 dagar före tävlingen/transportresan).

Good as Gold kostar 345:- för 500g i min butik. Svindyrt, men jag har laborerat ett tag med att minska dosen, och det funkar inte.

Tryptovit funkar/funkade inte på min herre heller när han skulle promeneras/sättas igång efter strålbenshältan, griffelbensfrakturen mm.
Inte heller Vetranqil, fast han fick heldos. Kunde lika gärna gett honom knäckebröd...:D Han var så här då :bump:;)
Har även provat Magnesium utan resultat.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 466
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 572
Senast: Liten
·
Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 761
Senast: ylvalill
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 813
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka