Trygg häst blivit nervös att rida efter betesvilan?????

J

Jazzan

Vad har hänt????
Mitt annars supertrygga o något lata varmblod som vem som helst kan rida har nu blivit jättenervös o rädd för allt efter betesvilan. Han är inte ens trafiksäker längre. Stannar o backar, slänger sig bakåt. Han skenar dock aldrig iväg. Men man vet aldrig vad som kommer att hända....
Alltid spänd o trippar fram.

Vad kan detta bero på?
Det blr ju en ond cirkel då jag själv blir lite smånervös när han håller på såhär. Ridningen är inget nöje utan ett måste just nu.

Rider inte så mycket i paddocken då det är det tråkigaste han vet. Han blir så seg att det knappt går framåt. I paddocken är han inte ett dugg nervös.

Några tips!!!! :bow:

Nåt jag hört är att eftersom när dom går på bete dygnet runt så måste dom "skärpa" uppmärksamheten, alltså hålla koll efter "farliga" saker, djur osv.
Det kanske kan bero på det?

Eller så är det bara så att han är pigg efter att ha gått och vilat upp sig ordentligt.
Hur länge har du ridit honom efter betet?

Det kanska bara är så att han har njutit av sin semester, och nu tycker det är superkul, att få börja jobba igen. Därför spexar han till det lite extra.
Min häst brukar alltid vara lite betes lat under igångsättning. Men med ökad kondition, minskar hennes koncentration, men det brukar ge sig när hon är igång ordentligt.

Hej!

Min tjej är likadan, trots att hon bara vilat 2 veckor helt. Hon har gått ute dygnet runt sen 1a juni oc fick 2 veckors hel vila först i mitten av juli och nu är hon helt flippad. Hon är tittig, kan inte gå själv, niglar på väg från stallet och är halvgalen på väg hem. Jag tror helt enkelt att hon blivit mer flockberoende nu än innan, efter 2 veckors riktigt hästliv, när dom andra hästarna var allt hon hade att lita på hela dagarna.. /Lavinia, som saknar sin lunga pålla

Jag har en quarter på 7 år som är väldigt lat och orädd av sig, men han är väldigt känslig om han har ont någonstans. Minsta lilla han har känningar någonstans blir han stressad, rädd för allting...Det tog faktiskt ett tag innan jag fattade det och halva vintern red jag ändå i tron om att han bara var pigg för det var kallt och jag inte ridit så mycket..sen kollade jag upp honom och det visade sig att han hade känningar i bakknäna som jag inte märkt. Det åtgärdades och jag fick tillbaka min coola häst igen. Trots vinter och mycket vila. Jag brukar normalt kunna rida honom på helgerna lite lugnt bara under mörkaste perioden utan att stressar upp sig för det.
Kanske är det lika med din ??

mycket intressant att läsa om det ni skriver! min häst är lite grann likadann...!

Jo, han är som sagt inte sig själv. Har även tänkt på att han är väldigt stel att rida. Har t.o.m svårt att gå på volter o gå ställd (svårt för det innan också men det har fungerat o blivit mkt bättre, tills efter betesvilan)

Han stretar emot så fort man bara börjar lirka med fingrarna o driva på lite o göra halvhalter. Har blivit stel i munnen (var han innan också men inte såhär) HAN VILL INTE ALLS.

Ute i skogen är han som sagt piggelin (stirrig, stressig o nervös) Kommer hela tiden små "nervösfnysningar" o örenen är på helspänn...... (känner inte igen min annars trygga o säkra pålle)

Skulle gärna vilja rida med nån annan en gång o se om han beter sig likadant med sällskap. Han har aldrig brytt sig om att gå själv innan. Men problemet är att jag bor på hästgård mitt i skogen. Jag har bara en ridhäst o en liten b-ponny.

Ska testa ett hackamore imorgon o se om det är munnen som spökar.....

Måste ringa vet o höra med dom. Be dom komma ut o kolla på honom.

Kom på en sak till....

Har skaffat ny sadel över sommaren - en Wintec som ligger superbra. Kanske han reagerar på den för han har aldrig gått med engelsk sadel innan, bara westernsadel....

Skit också- tänk om det är det. Jag HATAR att vara på sadeljakt....

Min häst har också blivit lite småtokig på betet men han har inte haft någon vila. Det konstiga är att han har gått på bete åtta sommrar innan och inte blivit galen. Det måste vara mycket kraftigt och energirikt gräs i år :D

Näää, nu måste jag nog ringa veterinären.
Hästen är inte sig lik. Men det verkar inte vara nåt fel på honom när han är i hagen- där far det runt i fullt ös o busar o leker -helt bekymmersfritt......hmmmmm

Ska prova honom på hackamore imorgon - det kan ju vara munnen som spökar....

Tänk om hästar kunde prata o säga vad det är för fel.....vad enkelt det skulle bli att vara hästägare då....

Det som Smurfmodesty sa om att de skärper uppmärksamheten tycker jag var en intressant teori. Vet inte om den stämmer men jag skulle absolut tro att det finns en sanning i den.

Sen blir de ju även lite mer motiverade när de stått oftast. Roligt att få komma ut och se nya saker igen. Dessutom har de oftast mycket ny energi. De har fått vila både hjärna och kropp från den typen av träning.

Min häst är i allmänhet ganska mycket på G. Men årstiderna inverkar mycket. Vissa perioder är han hur lugn som helst, andra ser han spöken överallt. Just efter betet är han som värst. Förra året var han så pigg att jag fick allvarligt mycket håll av att sitta på honom i skritt. :crazy: Han rids dock även under betet även om han får stå ganska ofta.
Nu har jag en ganska bra relation med min häst så han litar på sin ryttare och sticker aldrig, eller stegrar/sparkar, och går alltid förbi faran till slut.

I hans fall tror jag även att det kan bero på att gräset återfår sin näring vid den tidpunkten vi stallar in igen. Sen börjar man ju ge mer hö/kraft vilket innebär att de kanske får i sig mer näring och energi än vad de fått under betets sista period. Vet inte om det kan vara en del av anledningen till din hästs beteende.

Tror dock inte att du behöver vara orolig för det. Alla årstider bidrar med sina saker och hästens temperament berör mycket av det, vilket är naturligt. Alltså tror jag att din häst kommer lugna sig om några veckor.

Hej!

Min tjej visar mycker tydligt om hon har ont, genom att inte gå att fånga i hagen och sedan vara mycket svårborstad och vägra stå still. Vi har haft smärtproblem med henne förut, så jag känner igen dom symtomen. Det hon är nu är helt vanligt efter-betet pigg, något jag fått vänja mej vid. Hon är som vanligt att rida på volten, men halvgalen i skogen, när hon inte har nån polare med sej../ Lavinia, som just fick en rolig telefonförsäljare i luren..

sådär är min också.
Men han har alltid varit lite så.
Men backat har han inte gjot tidigare, det är nåt han har börjat med nu

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 279
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag har ett fullblodssto som är ganska så flockbunden. Hon är precis under igångsättning efter föl, vila mm. Gått lite galopp som yngre...
Svar
1
· Visningar
894
Senast: Houdinie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 533
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar