tryckskada?

M

mollymalone

Min dotter har ett otroligt tunnhudat litet sto, nätt hbl, ser mer ut som fbl. Nu har hon små knottror/knölar på sadelstaden, känns som insektsbett, men de går inte ner. Har kylt m vatten och lagt på isbalsam. Vad kan det vara? Början till trycksår? Hästen rids med vojlock och ett tjockt fårskinn närmast ryggen. Hur bör vi hantera detta? :confused:

Sv: tryckskada?

Kan vara sadelstadsknutor. Behandla med ett vanligt humant mjällschampo,

Gissar också på sadelstadsknutor. Tvätta efter ridning så det inte blir smuts som skaver. Stora knutor som inte går bort på flera månader kan sprutas av vetrinär. De brukar då försvinna eller åtminstone krympa ihop.

Det skulle kunna vara värmeutslag också.
Isåfall borde du kanske ta bort fårskinnet, men inte om det är knutor.
Värmeutslag brukar se ut som ett insektsstick i början. Sedan ser det mer ut som början till en ink, stor som en liten ärta. En av mina har detta på och under halsen, så det brukar hjälpa att klippa honom.
Det är svårare att hålla sig sval under sadeln.

Är det sadelstadsknutor kan du testa att tvätta dagligen med Hubiscrub,finns på Apoteket.Hjälper dock inte om hästen har haft sadelknutor väldigt länge.

Jag vet inte om sadelstadsknutor och hårsäcksinflammation är samma sak då jag aldrig hört om den förstnämnda.
Risken för att sadeln sitter tokigt finns när sådana knutor uppstår :mad: så kolla den först och främst!
Sitter sadeln bra (utan en massa vojlockar o paddar) så är det nog bara att hon är känslig.
Har hört att man kan gnugga med jodopax på dessa varje dag så ska de gå bort men det tar lång tid.

Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Idag hände något riktigt otäckt, och det kändes som att en kär vän skulle lämna oss. Min vän M släppte ut sina tre hästar idag, de...
Svar
19
· Visningar
2 952
Senast: Agrimonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur