trycker ner huvet typ

F

fruktskrutt

Hej! Jag har en ponny som är rätt slö. Jag har spö på honom och sen började han sparka bak ut. Vi åkte till vetrinären och det var ett fel men nu är han frisk. Men han fortsätter. En till sak är att han saaakta tar bettet och går ner med huvet mot marken. På så sätt så kan han galoppera "i sin egen takt" dvs vääääldigt långsamt och tungt. Nån som har nåra tips för jag vill ju inte vara elak mot honom :)

Sv: trycker ner huvet typ

Om du är helt säker på att han är helt frisk , så kanske betéendet sitter kvar i huvudet på honom , han sparkar bakut rent automatiskt nästan . Visa honom att detta inte är okej genom att driva framåt (Rid med mer skänklar än spö) varje gång han gör så . Försök att variera träningen så mycket du kan , träna mkt övergångar/halter/fattningar/sidförande osv så att han är koncentrerad hela tiden . Ställ honom i hörnor och volter, ha en mjuk hand så att han trivs med bettet och inte försöker bita fast i det . I galoppen kan du kanske prova att driva fram honom ordentligt samtidigt som du har en mjuk kontakt med hans mun . det framgår inte om det är i hoppning/dressyr/annat han kickar bakut och tar bettet men det bästa tror jag är att driva på honom , sysselsätta honom och rida med en mjuk hand men bestämd hand och skänkel .

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 301
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar