Trust Tetris-täcken med avlastning för manken

Badtz Maru

Trådstartare
Hej. Det har ju gått några år sedan Trust Tetris kom och när de var nya verkade de vara poppis iaf. Nu har det funnits på marknaden i några år och jag undrar om det någon här som har använt det? Hur mycket avlastar det manken egentligen? Hur mycket avlastar det om man lägger ett regntäcke ovanpå ett Tetris stalltäcke? Förstår att det är olika från häst till häst men hur tycker du som använt det att det fungerat och på vilken typ av häst?

Jag är egentligen ett Horseware-fan men har en häst nu vars anatomi gör att jag upplever att täckena trycker lite vid kantbandet som hamnar framför manken. Wug och helhals är tyvärr inget alternativ då hästen dessutom begåvats med en man som inte verkar tåla något, så manen skavs av på noll och inget. Så jag lurar på om man kan iaf variera med ett Tetris och ett skaltäcke från HW för att avlasta lite men vill höra om det är någon som har några erfarenheter av täckena.

Jag blev nyfiken då jag aldrig hört talas om detta märke för täcken . Men hemsidan ser ut som den är skapad 2019, och finns inget annat än lite text ang täcken - fokuset verkar ligga på bett ?

Jag blev nyfiken då jag aldrig hört talas om detta märke för täcken . Men hemsidan ser ut som den är skapad 2019, och finns inget annat än lite text ang täcken - fokuset verkar ligga på bett ?
De täckena har funnits rätt många år, vet minimum sedan 2012, skulle tippa ännu längre, men låter det vara osagt :) De har inte så många modeller, utan det är innetäcke, utetäcke, yllefilt. Bett är deras grej främst!

Hej. Det har ju gått några år sedan Trust Tetris kom och när de var nya verkade de vara poppis iaf. Nu har det funnits på marknaden i några år och jag undrar om det någon här som har använt det? Hur mycket avlastar det manken egentligen? Hur mycket avlastar det om man lägger ett regntäcke ovanpå ett Tetris stalltäcke? Förstår att det är olika från häst till häst men hur tycker du som använt det att det fungerat och på vilken typ av häst?

Jag är egentligen ett Horseware-fan men har en häst nu vars anatomi gör att jag upplever att täckena trycker lite vid kantbandet som hamnar framför manken. Wug och helhals är tyvärr inget alternativ då hästen dessutom begåvats med en man som inte verkar tåla något, så manen skavs av på noll och inget. Så jag lurar på om man kan iaf variera med ett Tetris och ett skaltäcke från HW för att avlasta lite men vill höra om det är någon som har några erfarenheter av täckena.
Jag har ett stalltäcke. Mycket trevlig kvalitet, ordentligt och välgjort. Och ja, det lämnar ovansidan av manken fri.
Har dock inte testat med skaltäcke utanpå. Men vill du ha ett utetäcke så köp deras outdoor? :)

Jag har både stall- och utetäcket.
Använder normalt HW, men vill variera tryckpunkterna och dessa gillar jag. Har man inte hals kommer det in rätt mkt vatten i bogen på utetäcket när det regnar och halsen är dyr... Det är väl nackdelen.
Så lägger du på ett skaltäcke på stalltäcket får du samma läckagefenomen i bogen, men med halvhals/hals borde det lösa sig.

Jag har ett stalltäcke. Mycket trevlig kvalitet, ordentligt och välgjort. Och ja, det lämnar ovansidan av manken fri.
Har dock inte testat med skaltäcke utanpå. Men vill du ha ett utetäcke så köp deras outdoor? :)
Tack för input. Har sneglat på Outdoor också men verkar knappt att få tag på någonstans och finns det så är det deras 400g och det blir för tjockt, behöver knappt använda mina 300 g liners på vintern så 400 blir nog lite väl varmt.

Jag föredrar Rambo optimo före Trust. Bättre passform på de hästarna jag haft och har det på iaf.
Har ett Optimo i en annan storlek till en annan häst men tror inte det skulle hjälpa denna så känns surt att lägga så mycket pengar bara för att prova. Bogvecken gör ju att Optimot blir ännu tyngre framtill så jag tror det kommer trycka ännu mer framför manken på denna. Vad är det som du inte gillar med passformen på Trust?

Jag har både stall- och utetäcket.
Använder normalt HW, men vill variera tryckpunkterna och dessa gillar jag. Har man inte hals kommer det in rätt mkt vatten i bogen på utetäcket när det regnar och halsen är dyr... Det är väl nackdelen.
Så lägger du på ett skaltäcke på stalltäcket får du samma läckagefenomen i bogen, men med halvhals/hals borde det lösa sig.
Där sa du något, Trust Outdoor ser ju rätt luftiga ut framtill och det rinner redan in vatten vid bogen med de vanliga HW-täckena så jag kan tänka mig att det blir ännu värre med Trust Outdoor då. Tror du ett Trust stalltäcke "orkar lyfta" ett Wugtäcke såpass att manen iaf går lite fri? Gissar att det inte kommer orka lyfta hela halvhalsen så kanten riskerar nog att skava även på en halvhals men då slipper jag iaf trycket framför manken och mer av manen blir förhoppningsvis kvar om Trusttäcket iaf lyfter lite.

Har ett Optimo i en annan storlek till en annan häst men tror inte det skulle hjälpa denna så känns surt att lägga så mycket pengar bara för att prova. Bogvecken gör ju att Optimot blir ännu tyngre framtill så jag tror det kommer trycka ännu mer framför manken på denna. Vad är det som du inte gillar med passformen på Trust?
Jag syftade på stalltäcket, inte utetäcket. Mina är inte tunga tycker jag jämfört tex med mina stalltäcken från Premier Equine. Gillar inte passformen på dem, på mina har optimo passar bättre och optimo har ju också kudde vid manken samt en bättre urringning fram.

Där sa du något, Trust Outdoor ser ju rätt luftiga ut framtill och det rinner redan in vatten vid bogen med de vanliga HW-täckena så jag kan tänka mig att det blir ännu värre med Trust Outdoor då. Tror du ett Trust stalltäcke "orkar lyfta" ett Wugtäcke såpass att manen iaf går lite fri? Gissar att det inte kommer orka lyfta hela halvhalsen så kanten riskerar nog att skava även på en halvhals men då slipper jag iaf trycket framför manken och mer av manen blir förhoppningsvis kvar om Trusttäcket iaf lyfter lite.
Jag vet faktiskt inte om det orkar lyfta helt, men nog lär det underlätta jämfört med ett "vanligt" täcke i alla fall.
Jag har 200 g (typ?, inget jättetjockt i alla fall) Outdoor och stalltäcke.

Har ett trust tjockt innetäcke. Tycker det är tungt och dessutom utan glansigt tyg i bogen, så blir lätt skav. Ingen favorit hos mig. Inte värt pengarna.

Nu har jag inte ett trust täcke, utan trinity som också har avlastning för manken. Dessa funkar väldigt bra på min häst, som kom med hemskt skav på manken när jag hämtade hem hästen. Köpte ett horse wear med halvhals nu senast, det ligger okej, men inte alls lika bra som trinity. Köpte horse wear enbart för att trinity inte finns som ofodrat. Dessa har dock halvhals. :(

Jag har ingen egen erfarenhet men har sneglat på Premier Equine lucanta som verkar vara genomtänkt designat för hög manke och lite framåtskuren men ändå inte riktigt halvhals.

Jag har ingen egen erfarenhet men har sneglat på Premier Equine lucanta som verkar vara genomtänkt designat för hög manke och lite framåtskuren men ändå inte riktigt halvhals.
Jag har det stalltäcket. Sitter super och är super men längre ner på sidorna och tyngre än tex optimo.

Liknande trådar

Utrustning Har problem med att min häst får manen avskavd, både av själva täcket där det ligger an mot manken, och så av halstäckena blir det ju...
Svar
13
· Visningar
3 220
Senast: Calluna
·
Utrustning Behöver lite hjälp och tips angående täcken till min foderhäst... Såg idag att han fått lite skav av täcket framtill, inget som...
Svar
10
· Visningar
1 600
Senast: Angel
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 868
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka