Jag undar mest hur mycket skada han kommer hinna ställa till med i världen.

Tycker du att han gör rätt när han river upp beslut om hästmisshandelslagen, aborträttigheter, oljeledningar genom reservat och att återuppta kolindustrin? För att inte tala om muren, jag tycker det är häpnadsväckande att han tänker göra likadant som man gjorde i östeuropa efter andra världskriget.
Nu säger man att muren kommer att kosta upp mot 130miljarder kr och att det skulle svida rejält i deras finanser. Men gör det verkligen det med all olja som finns tex i Texas. Här hemma i lilla Sverige utan oljetillgångar så räknade ju Magda att flyktingarna fram till 2020 skulle kosta 336 miljarder kr.

Nu säger man att muren kommer att kosta upp mot 130miljarder kr och att det skulle svida rejält i deras finanser. Men gör det verkligen det med all olja som finns tex i Texas. Här hemma i lilla Sverige utan oljetillgångar så räknade ju Magda att flyktingarna fram till 2020 skulle kosta 336 miljarder kr.

Bygga gigantisk gränsmur eller hjälpa medmänniskor? Måste fundera.

Vänta, jag är ju inte dum i huvudet, att hjälpa medmänniskor verkar 100 gånger av 100 mer smart.

Bygga gigantisk gränsmur eller hjälpa medmänniskor? Måste fundera.

Vänta, jag är ju inte dum i huvudet, att hjälpa medmänniskor verkar 100 gånger av 100 mer smart.
Måste ju kosta mer än 130miljarder kr att bygga muren. En del pratar ju i biljoner dollar O_o. Jaja förr eller senare vill man väl ha in ett underlag för beslut för vad muren kommer att kosta. Nån som vet vad Israel fick betala för sin mur

Som jag har uppfattat så anser Trump att FN är club för inbördes beundran och att han inte tänker vara den som betalar in mest av alla. Själv anser jag att FN har tappat både i status och betydelse. När FN säger att "nu måste ni sluta kriga" så är det ingen som bryr sig utan parterna pepprar på ännu mer istället. Å där står FN och inget kan göra, bara producera massa byråkrati som slukar pengar
Att FN är en lame duck beror ju också på att USA, Ryssland och Kina har vetorätt och stoppar med jämna mellanrum alla tänkbara viktiga aktioner. FN och övriga medlemsländer kan bara kapitulera.

Att FN är en lame duck beror ju också på att USA, Ryssland och Kina har vetorätt och stoppar med jämna mellanrum alla tänkbara viktiga aktioner. FN och övriga medlemsländer kan bara kapitulera.

Oftast faller bördan dock på USA att implementera det FN beslutar. Speciellt om det rör militära insatser. Vi har ju inte ens ett försvar som kan göra skäl för namnet. Reinfeldt kallade försvaret för "ett särintresse" :eek:. Men det är ju tur att vi har genuspedagoger vi kan skicka till Syrien....

Manga i USA anser att vi borde ga ut ur FN da det ar (som @Lena sa) en "lame duck". Oavestt orsaken anser manga att vi betalar aldeles for mycket for aldeles for lite ... Skettebetalarna la ut $3.024 billioner dollar 2015 ...

http://www.cnsnews.com/news/article...-pays-3b-un-more-185-other-countries-combined

UN 101
The foxes are guarding the chicken coop
The majority of UN member states are not full-fledged democracies.

Number of UN member states that are full-fledged democracies or "fully free" according to Freedom House: 89

Number of UN member states: 193

Percentage of UN member states which are full-fledged democracies: 46%
http://www.humanrightsvoices.org/EYEontheUN/un_101/facts/?p=16

FN är ju mycket diskutabelt och har varit jämnt, dock inte i Sverige, här har etablissemanget alltid höjt FN till skyarna. Kritikerna brukar säga att ett demokratiskt samfund med extrem majoritet av diktaturer. Jag tycker det är väldigt viktigt att det finns forum att prata med varandra på neutral mark. Alltid. Kanske flytta aFN , London vill ju vara ledande på frihandel ?

Dokusåpan fortsätter med muntliga, offentliga, twitterbråk med Mexico , vilket faktiskt kan rädda frihandelsavtalet nafta för om de aldrig träffas??? Ett twitterkrig är inte så blodigt :-)

Det viktigaste kriget är tydligen kriget mot pressen. Benson var tydligen ute och uttalade sig. Medierna i USA har tillåtit exrtremt fula kampanjer val efter val för att kulminera 2016 i extremt, extremt. Medias ansvar för att sprida information vidare och hur förtjänar att diskuteras jämnt även om initiativet kommer från Trump.

Förstår inte att CNN är kritiska till kontroll av valresultatet? Beslutet är taget efter att Trump blev installerad och fick mer underrättelseinformation. Förhoppningsvis resulterar en neutral undersökningen i att vi får ett förtida presidentbyte till Clinton. Håll tummarna, inom ett år.

Det farligaste är naturligtvis Nato, Rysslands grannländer inkl baltländerna, Sverige , Finland. Syrien verkar ryssarna ha övat färdigt militärt på Syrien, gudskelov. Fy fn, Putin fick en hamn i Medelhavet, målet uppnått kanske?

Det tycker egentligen jag också. Men då vaknar vicepresidenten istället, och han verkar läskig på riktigt. :crazy:
"Hur man än vänder sig så har man rumpan bak".

Det är en otäck otäck värld vi lever i nu
Absolut! Tänkte inte på det. :up:

Det är verkligen inget bra läge. :crazy:

Det farligaste är naturligtvis Nato, Rysslands grannländer inkl baltländerna, Sverige , Finland. Syrien verkar ryssarna ha övat färdigt militärt på Syrien, gudskelov. Fy fn, Putin fick en hamn i Medelhavet, målet uppnått kanske?

Detta skriver inte svensk media så mycket om, jag kan ju tycka att detta är ganska intressant att veta för oss vad som händer på väldigt nära avstånd från oss. Jag tycker nog att vi ska ta dessa testosteronstinna båda länders militära närvaro på allvar. Helgonförklarade Obama initierade denna "beef up" av amerikansk närvaro i dessa natotrupper som finns bara ett fåtal mil från svenska gränsen egentligen, efter ryska "aggressioner". Denna "beef up" pågår just nu alltså.

Det är såna här saker Trump vill dra in på, han han gillar inte NATO, han tycker inte att medlemmarna betalar det de ska betala, och han har uttryckt vilja att ta hem styrkorna istället och låta pengarna rulla inom landets gränser istället. Vilket han får kritik för - att han vill ha bra relation med ryssland istället för att beefa och pynta för att pinka revir - långt från amerikansk mark där amerikanska skattepengar finansierar. Jag förstår liksom inte var det negativa ligger i att USA vill ha en bra relation med Ryssland och vill lägga sina skattepengar på de som betalar istället för i andra länders skyttegropar? Det är väl bra nyheter, även om det kommer från Trump? Tror omvärlden att Trump ska sälja ut USA till ryssland och vi alla så småningom kommer leva förtryckta under deras gemensamma kolonisation - jag fattar inte riktigt.

(och om någon har svårt att förstå eller acceptera vad jag skrivit här ovan så kommer snart en svengelsk svada någonstans i tråden med innovativ grammatik att säga att så här är det ICKE och sen kommer en utläggning som får vem som helst att längta tillbaka till tiden innan man klickade på trådar som denna...)

http://www.upi.com/Top_News/World-N...ce-Cold-War-arrives-in-Germany/4101483827654/

https://www.theatlantic.com/international/archive/2017/01/trump-nato-europe-russia/512648/

Man får hoppas att de förändringar som sker sker inom landet nu. Att resten av världen inte kommer drabbas :nailbiting:

De har demokrati och är det honom majoriteten vill ha så är det ju så. Är de så jäkla dumma i... får de skylla sig själva att obamacare ryker osv. Förlåt men jag är så jävla trött på egoistiska idioter som röstar med röven... Synd om de som drabbas som tänkte annorlunda, men alla kan inte bli nöjda vid demokrati.

Man får hoppas att de förändringar som sker sker inom landet nu. Att resten av världen inte kommer drabbas :nailbiting:

De har demokrati och är det honom majoriteten vill ha så är det ju så. Är de så jäkla dumma i... får de skylla sig själva att obamacare ryker osv. Förlåt men jag är så jävla trött på egoistiska idioter som röstar med röven... Synd om de som drabbas som tänkte annorlunda, men alla kan inte bli nöjda vid demokrati.
Nä precis. Därför finns ju alla möjliga ismer. Det är ju så världen vill ha det och då blir det så. Det är demokrati:)

Varför har han så jäkla bråttom? Han har 4 år på sig att ändra saker, fundera på saker osv. Men nej, nu ska allt som är Obama bort och ersättas med Trump. Fort fort! Jäkla bebis!

Jäkla bebis, eller smart som visar handlingskraft för sina väljare så snart han tillträtt på sin post.
Och ja, det som är Obama ska bort eftersom Obama är "motståndarlägret".

En effekt är att det blir rama-skri i stora delar av omvärlden;
En effekt är att demokraterna blir mer stärkta i sitt motstånd.
En effekt - den Trump rimligen eftersträvar - är att han visar sina väljare att han "means business" och att han är en handlingens man som står för sitt ord.

Jäkla bebis, eller smart som visar handlingskraft för sina väljare så snart han tillträtt på sin post.
Och ja, det som är Obama ska bort eftersom Obama är "motståndarlägret".

En effekt är att det blir rama-skri i stora delar av omvärlden;
En effekt är att demokraterna blir mer stärkta i sitt motstånd.
En effekt - den Trump rimligen eftersträvar - är att han visar sina väljare att han "means business" och att han är en handlingens man som står för sitt ord.

Jag tror att en annan effekt blir att republikanerna i kongress och senat snabbt inser att de har mycket att göra för att förhindra en total kollaps av det USA vi respekterar och känner till. Att de har en mäktig och kompromisslös fiende i Vita Huset i många frågor.

För övrigt anser jag att Sverige ska öppna en ambassad för Palestina i Jerusalem med Margot Wallström som ambassadör.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka