För att förtydliga vad jag sade om fake media, så har @honung konsekvent drivit sin linje i den här tråden. Det här är ett av inläggen jag kommer ihåg, som jag då valde att inte svara på - för att det var så upp över öronen absurt.Du bara bråkar, trollbråkaktigt. Observera att jag kritiserar uppförandet inte dig.
Jag svarar nu istället:
11 miljoner illegala invandrare, i landet USA med sina 325 miljoner invånare (2017 estimate). USA behöver alltså bygga en mur för att kunna hantera detta problem. Men siffran 11 miljoner är totalen av illegala invandrare i USA, och den rör sig stadigt mellan 11 och 12 miljoner år från år. Dessutom rör denna siffra både Cross-Border Illegal Entries och Visa Overstay. Man uppskattar antalet Cross-Border Illegal Entries till mellan 6 och 7 miljoner, medan Visa Overstay rör sig kring 4.0-5.5 miljoner. (Källa)Han har sagt att en möjlighet är att USA drar in på pengar i bistånd till Mexico, och "att Mexico ska bidra till uppbyggnaden även om det kommer ske på komplicerat sätt". Sen talas det också om att Mexico vill begränsa illegal invandring till Mexico söderifrån, Guatemala tex, och det är väl antytt att en del av den illegala invandringen i Mexico är genomfartstrafik på väg upp till usa, och att både usa och Mexico har intresse av att strypa invandringen redan där.
Det finns ganska överensstämmande siffror och planer på att stoppa den illegala invandringen till usa från Mexico hos såväl demokrater som hos republikaner - HRC hade också ett stopp där på sin agenda i sina vallöften. Den stora skillnaden är Trumps bokstavliga mur, som pressekreterare idag omnämnde mer som "ett fysiskt hinder" än som mur.
11 miljoner illegala invandrare, det är inte så himlarns konstigt att USA måste göra något.
En mur har ingen som helst impact på Visa Overstay, och inte heller Cross-Border Illegal Entries som kommer från andra håll än över den södra gränsen. Och det fysiska hinder, som du och pressekreteraren kallar Trumps mur gör mycket lite nytta mot de som redan finns på plats inne i USA, så det måste vara inflödet av de så kallade cross-border illegal entries som vi bör jämföra med.
Enligt den här officiella sidan, så passerade totalt 408.870 illegala invandrare den södra gränsen under FY 2016.
Muren vi talar om ska alltså hantera ett inflöde på 0.126% av den totala befolkningen. (409 tusen / 325.000 tusen)
det är inte så himlarns konstigt att USA måste göra något.
---
Jämför vi nu den här siffran med Sverige 2015, där 163.000 flyktingar kom till landets gränser (vi hade då 9.851.000 invånare) vilket ger motsvarande och fullt jämförbara siffra - ett inflöde av
1.655% av den totala befolkningen (163 tusen / 9.851 tusen)
Sverige tog alltså under 2015 emot mer än 13 gånger så många människor som en ogenomträngligt perfekt mur längs den södra gränsen skulle ha hindrat åt USA under FY 2016.
...
...
...och här kommer det absurda, som jag bara inte kan få pusselbitar att falla på plats i mitt huvud;
samma människa som kommenterar Donald Trump's mur med
är samma människa som skapat denna tråd:det är inte så himlarns konstigt att USA måste göra något.
http://www.bukefalos.com/threads/vad-gor-du-for-att-hjalpa-till-med-integrationen.1383185/
där hon i ett långt inledningsinlägg beskriver hur hon öppnade sina ögon i en Refugees Welcome-manifestation, och sedan i inlägg efter inlägg beskriver vad hon gör och vad andra kan göra för att hjälpa de människor som skulle gått under betäckningen Cross-Border Illegal Entries i USA.
Det enda sätt som jag kan få ihop de här djupt skilda världsåskådningarna på är att @honung befinner sig i skilda filterbubblor vad gäller USA och Europa.
Andra förklaringar, både från @honung själv och andra emottages tacksamt.
Avslutningsvis, ett par ord från vår sponsor: