Trubbnos uppropet

AgentCarter

Trådstartare
Är just nu på aktuellt med debatt från båda sidor!
Intressant värre, tydligen avlas det bara på hundar som inte kan andas i resten av världen och inte i Sverige....

Alltså jag fattar inte hur personen som representerade motupproret fick stå och säga saker som inte alls stämmer utan att bli motsagd :mad:

Att det inte skulle finnas problem bland trubbnosade hundar som ställs ut är ju en ren lögn. Bara att gå in på rasklubbarnas hemsidor och titta på bilder på utställningsvinnande hundar och försöka hitta någon som INTE har rejält knipta näsborrar. Jag har knappt sett någon. Och som jag förstått syns och hörs det att de har andningsbesvär även på utställningar men det har jag inte sett själv då jag sällan är på utställningar.

Sen tror jag inte inte att uppfödarna med flit avlar för att få andningsbesvär men de avlar på en exteriör som automatiskt leder till att många hundar får problem.

Sen hörde man och såg till och med att några av mopsarna i inslaget var påverkade i sin andning på ett sätt som ingen hund borde bli av lite lätt bus ute.

Inte sett något om något "motuppror" men är verkligen inte förvånad om uppfödare blir tokiga på att veterinärer kritiserar deras avel. Själv är jag mer förvånad över hur veterinärer som skrivit under allt det där samtidigt kan gå och skaffa sig hundar som är blandraser med just sådana hundar som föräldrar, alltså, hundar av raser där de där andningsproblemen är som vanligast... Det gör att jag ställer mig skeptisk även till veterinärsidan i allt det här, men såklart, jag hoppas på att folk får en tankeställare och att det leder till något positivt för hundarna.

Inte sett något om något "motuppror" men är verkligen inte förvånad om uppfödare blir tokiga på att veterinärer kritiserar deras avel. Själv är jag mer förvånad över hur veterinärer som skrivit under allt det där samtidigt kan gå och skaffa sig hundar som är blandraser med just sådana hundar som föräldrar, alltså, hundar av raser där de där andningsproblemen är som vanligast... Det gör att jag ställer mig skeptisk även till veterinärsidan i allt det här, men såklart, jag hoppas på att folk får en tankeställare och att det leder till något positivt för hundarna.
Fast de kan operera sina hundar om de nu får problem, vilket inte det behöver vara. En av de mest aktiva i uppropet bor här och det är verkligen ett jättejobb de lägger ner på detta som jag hoppas kommer få aveln på trubbnosarna att ta ett kliv framåt i rätt riktning.

Cirkulerar en video när han som representerade motupproret står på (svensk) utställning och bedömer en mops som har svårt att andas. Så han verkar ha kort/selektivt minne :p.

Men alltså herregud. Det kan ju inte ha varit någon hit för mopsuppfödarna att den där surgubben förde deras talan. Även jag har ju träffat på flera svenskuppfödda mopsar med dålig andning. Den ene tuppade av lite då och då, och ägaren fick höra att det var helt normalt medan de växte :eek:. De andra har "bara" haft sämre ork och varit värmekänsliga...

Jag tyckte att han var pinsam. Stå i TV och påstå att sådan avel inte sker i Sverige, allt är minsann importernas fel. Det är korrekt att det importeras en hel del i raser som mops och fransk bulldogg, och tyvärr även smugglas, men om man förnekar att det förekommer hundar med andningsbesvär i ringarna så ljuger man för sig själv och hela uppfödarkåren. Man kan bara inte vara så blind.

Sen är det ju så som mopsuppfödaren sa, att det förändras såklart inte på en generation. Det kommer kräva mycket arbete och regler för att få bukt på detta.

Jag blir alldeles matt. Motupproret vill att veterinärerna ska se till hela djuret. Ska man då dra upp problemen med hud, ryggar, ögon och SM som finns inom dessa raser också?
Att kunna andas är en grundläggande självklarhet. Att sen påstå att veterinärerna inte kan bedöma andning. Det gör de varje dag i sitt arbete.

Den mopsen ger han dessutom excellent. :crazy:

Och så sitter företrädare för rasen och säger att den är stressad och att "alla hundar låter när dom är stressade".

Typ nej. Jag har aldrig hört mina hundar låta sådär när dom är stressade.
Sen finns ju problemet hos staffarna också om än inte lika utbrett. Men jag märker ju skillnad mellan min hane och min tik. Min hane kan trava bredvid cykeln i 5 km utan att ens öppna munnen för att flåsa, han har lång nos och vida näsborrar. medan tiken som är tyngre och har kortare nos börjar flåsa tämligen omgående. Inte som mopsen, men ändå så att man märker skillnad. Föga förvånande är det även tiken som oftare snarkar när hon sover.
Men att mopsar snarkar även i vaket tillstånd är ju enligt många "gulligt".

om man förnekar att det förekommer hundar med andningsbesvär i ringarna så ljuger man för sig själv och hela uppfödarkåren. Man kan bara inte vara så blind.

Fast det är just det som jag tror är roten till problemet, de tror på det här. Det blir en grupp med en inre sanning som går rundgång och förstärks, och alla försök att utifrån slå hål på "sanningen" blir en attack mot gruppen som genast slås ifrån. En sorts sektmentalitet.

De ser inte vad vi ser, helt enkelt. Vilket betyder att de heller inte kan göra något åt det.

Jag tycker motupproret är konstigt. Har inte sett just aktuellt dock. Som jag förstår det känner de sig väl iof åsidosatta, men att man är emot att problem uppmärksammas med handlingsplan förstår jag inte.

Ja, andningsproblem verkar vara väldigt normaliserat. Jag har träffat ett antal ägare till plattnosar, inte uppfödare/utställare och vettiga människor i övrigt. Men så kommer det fram kommentarer om att deras hundar minsann inte har problem (flera välkomnar dock uppropet). Dessa hundar är iof lindrigare trabbade, kan vara aktiva och svimmar inte osv men visst sjutton låter dem och ägarna är begränsade i hur långt de kan gå med sina hundar.

Diskuterade det på något forum i samband med bruks.
Jag fattar också att man sannolikt inte skaffar till exempel en fralla eller en mops om det är bruks man är intresserad av - men hävdar med en dåres envishet att ALLA hundar, rent fysiskt, borde klara av ett Lägre-spår, det vill säga 1 km, oftast i skog, annars är det banne mig illa ställt med rasen/individen!
Men nej, de är ju sällskapshundar så inte behöver de kunna det...
(För att inte tala om att rasklubben för pekingeser själva går ut med infon att hunden på grund av sin anatomi inte passar att gå med i skogen!! Fast det är ju en annan femma.)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: Lyan
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 505
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?