Kivina

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag ska använda som rubrik..

En kompis, kompis köpte/övertog (vet inte riktigt vilket) ett sto för ca 1 år sen av en tränare som i sin tur fått med stoet på köpet då denne köpte unghäst från ett stuteri. Stoet följde med på dealen, när hästen åkte till tränaren var den tydligen seminerad, men man trodde inte att den tagit sig. Tränaren säljer/överlåter stoet till nuvarande ägaren (hon är registrerad ägare) och det visar sig senare att stoet i vilket fall som helst var dräktig och har nu fått ett fint föl, med en riktigt intressant stam. Står ingenstans, i några som helst kontrakt om vem som kommer att stå som ägare eller vem som ska betala om det kommer ett föl, då alla parter trodde att stoet inte var dräktigt.

Nu har stuteriet hört av sig till nuvarande ägare om att denne ska betala levande föl-avgift på 40.000 eftersom det nu finns ett föl. Ägaren anser sig inte behöva betala det, eftersom hon köpte stoet som ridhäst och inte "ville" ha föl, men nu står med ett ½ år gammalt föl som hon fött upp och vårdat. Stuteriet menar sig då ha rätt att ta fölet utav henne, men kan de verkligen det? De har ju sålt (skickat med) stoet och inte trott att hon varit dräktig, kan de då komma i efterhand och kräva pengar. Nu råkar det t.o.m bli så att fölets far bara har ett par avkommor i sverige och stoet har en hyfsad stam det också, så på vis är ju det här fölet rätt så intressant för stuteriet.

Vad anser ni vara rätt i det här fallet?

(är det nåt ni inte förstår er på i det här mycket förvirrade inlägget så fråga! Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska bli mer lättförståeligt ;))

Sv: Trubbel..

Självklart tillfaller fölet stoets nuvarande ägare om det inte finns papper skrivna om annat, däremot kan hon inte få ut språngsedel om hon inte betalar ev. fölavgift, vilket försvårar registreringen av fölet.
Vill sen stuteriet ha fölet, så får dom köpa den av stoägaren om denna vill sälja alltså

Jag antar att det handlar om en travare, och då brukar bokningskontrakten vara skrivna så att det är den som lämnar stoet till seminering som är betalningsansvarig.
Isåfall ska stuteriet betala fölavgiften, och sen får de väl betala nuvarande stoägare för det extrajobb som blivit.

vad har nuvarande stoägaret änkt sig, att behålla fölet utan papper?

Okej, nu är det tydligen stuteriet som är ägare på hingsten också. Hur blir det då?

Som jag förstått det så vill tjejen inte ha kvar fölet, eftersom hon inte har kunskapen att träna upp det själv, och inte heller har råd att ha den i proffsträning. Får hon inte genom registeringen kommer den att säljas med "okänd" härstamning. (enligt vad jag fått höra)

Så löjligt.
Om hon inte vill ha fölet så är det väl bättre att hon gör en deal med stuteriet för sina utlägg, och de tar fölet.
Varför ska en häst med dyr stam slösas bort och bli en i högen av missförstådda ridtravare, innan den ens fått chansen att bli nåt.

Ett förslag jag skulle fundera på är att stuteriet helt enkelt tar fölet, och din kompis får stå som uppfödare. Då kan det, om hon har tur, få en hel del fina slantar i uppfödarpengar.

Jag har som sagt inte pratat med den här tjejen själv så jag vet inte om de uppgifter jag har fått stämmer, ang. om hur hon ska göra med fölet själv. Men jag anser inte att det hör till tråden. Självklart vill hon också att fölet ska få en chans att visa sig på banorna i framtiden med.

Så utav det jag förstått av det här så kan inte stuteriet/hingsthållaren inte kräva levande föl-avgift eftersom det är de som bokat semineringen? Alltså, stoet och hingsten ägdes av samma människa när semineringen gjordes, varför de då begär föl-avgiften vet jag inte riktigt.

om hon ändå inte vill ha fölet så hade det nog vart lika bra att stuteriet fick köpa fölet mot den kostnad hon lagt ut på den under tiden hon haft den....

ett par bekanta köpte åxå en travmärr som inte hade tagit sig. sen stod dom där med föl i alla fall. dom har inte råd med levandeföl avgiften eller registrering. snubben dom köpte hästen av vill inte köpa tillbaka fölet. nu är dom så fästa vid hästen så dom kan inte göra sig av med henne. dom har inga som helst kunskaper om att ta hand om en unghäst och resultatet har blivit att hästen gör som den vill och dom är rädda för henne. en tuff liten dam som kan bli en jättefin häst om hon hamnar hos nån som inte är rädd för henne och som kan lära henne från början igen. hon är nu 2 år och det är ett helsike att verka henne för dom har daltat och låtit henne göra som hon vill. är väldigt besviken på ägarna att dom inte kan se till hästens bästa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 539
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar