Tröttnat på ridning! Alternativ?

kolfinnur

Trådstartare
Long story short: har en islandshäst som jag tänkt sälja för jag tycker inte det är kul att rida honom, men jag älskar att vara i stallet och mysa med honom. Har kommit till självinsikt och förstått att jag bara är lat som inte orkar anstränga mig :mad:, utan skyller istället allt på hästen.

Men faktum kvarstår, jag har tröttnat på att rida. Han är relativt outbildad och stel, framtung m.m. Men jag har fått värsta snilleblixten ;), jag måste ju inte absolut rida, finns ju massor med andra saker jag kan göra med honom! Så jag vill ha massor med tips på övningar och sånt man kan göra avsuttet! Jag har tillgång till ridbana, hinder, bommar, stöd, tömkörningsgrejer, kan skaffa klicker, kapson... det mesta alltså!
Har nu lagt sadeln på vila och gick idag en 40min lång promenad med honom, ska imorgon gå en kort promenad och sedan longera lite över bommar. Vad mer kan jag göra? Jag bor i Uppsala, finns det några bra tränare häromkring? Tex. NH, trickträning, akademiskt, tömkörning?

Vill verkligen hitta tillbaka till träningsglädjen, så jag kan ha kvar min häst :laugh:

Sv: Tröttnat på ridning! Alternativ?

Ta hjälp an tränare och kör in. Trava omkring på vägarna med vagn är roligt! LÖshoppa är också kul, men det bör man ju inte göra mer än en gång i veckan förstås. :laugh:

Ja jag har faktiskt funderat på det! Men jag vet inte om han är så bra lämpad till körning. Han är 17 år och kan vara lite bråkig vid ridning, vilja vända och slingra sig, sticka hemåt ibland... Skulle inte vilja sitta i en vagn bakom då :o det beteendet går ju att träna bort men skulle inte känna mig så säker bakom honom alltid :D

Mera tips jag känner mig redan inspirerad! :laugh:

Släpp lös hästen på ridbanan och låt den springa av sig lite, för att sen ty sig till dej, låt den följa efter dig, följ efter den o.s.v. Låt den stå lös på banan och se om du får röra den överallt,så ni är helt säkra med varandra. Prova såsmåning om med löslongering :)

Longerade idag, och det gick dåååligt! Måste ta tag i lydnaden :o försöker komma i kontakt med NH-folk. Staketet på ridbanan måste lagas för att jag ska våga släppa honom lös, så han inte springer iväg :D

Gå till närmaste bibbla, brukar finnas en drös av diverse häst böcker där - bland annat NH - Lek med din häst - lär känna din häst - dansa med din häst, böcker. Prova det :)

Jag jobbar mina hästar mycket med Long reins/Långa tyglar. Behövs inte så mycket utrustning till det - huvudlag eller kapson plus en lämplig lina, t ex ett mjukt bomullsrep, lagom långt.

Så här:

Hstochhund059.jpg

Jättetrevligt sätt att jobba hästarna på - de tycker dessutom om det! Jag tror att det finns en del trådar om Långa tyglar här på Buke om du vill läsa mer. Jag vet dock inte om det finns någon tränare i dina trakter

Hur har det gått med hästens ögonskada som den haft så långvarigt och var så pass dålig av?

Long story short: har en islandshäst som jag tänkt sälja för jag tycker inte det är kul att rida honom, men jag älskar att vara i stallet och mysa med honom. Har kommit till självinsikt och förstått att jag bara är lat som inte orkar anstränga mig :mad:, utan skyller istället allt på hästen.

Men faktum kvarstår, jag har tröttnat på att rida. Han är relativt outbildad och stel, framtung m.m. Men jag har fått värsta snilleblixten ;), jag måste ju inte absolut rida, finns ju massor med andra saker jag kan göra med honom! Så jag vill ha massor med tips på övningar och sånt man kan göra avsuttet! Jag har tillgång till ridbana, hinder, bommar, stöd, tömkörningsgrejer, kan skaffa klicker, kapson... det mesta alltså!
Har nu lagt sadeln på vila och gick idag en 40min lång promenad med honom, ska imorgon gå en kort promenad och sedan longera lite över bommar. Vad mer kan jag göra? Jag bor i Uppsala, finns det några bra tränare häromkring? Tex. NH, trickträning, akademiskt, tömkörning?

Vill verkligen hitta tillbaka till träningsglädjen, så jag kan ha kvar min häst :laugh:

långa tyglar!!! underbart sätt att jobba hästen på utan att rida. KOmmer säkert att lösa nästan alla dina problem i ridningen dessutom. Jag har utbildat min unghäst på långa tyglar och fortsätter göra det även om jag numer ridit in henne. allt går så lätt och fint.

Du har en förträfflig och välutbildad tränare i Uppsala på både långa tyglar och klickerträning/inlärning. Carolina Fransson. PM:a om du vill ha hennes hemsida.

Mackan - skrev i tråden ang. hans öga efter besöket. Vet. kunde inte säga exakt vad det var men enbart hornhinnan var skadad så han ser hyfsat mycket ändå. Stått på både ögonsalva och smärtstillande sen i julas, och kommer göra det resten av livet också.

Jag lånade en bok om frihetsdressyr och en om horsemanship idag, men jag kom ihåg att jag föredrog Hempflings metoder när jag läste den. Den var dock utlånad men jag kommer ihåg lite grann, tränade mycket sånt med min förra häst :laugh:
Det finns någon häromkring som håller på med long reining, jag har provat lite men kommer inte längre än halt-skritt-sväng på egen hand. Verkar finnas lite intresse i stallet också, alltid lättare att komma iväg om man är fler :D

Mackan - skrev i tråden ang. hans öga efter besöket. Vet. kunde inte säga exakt vad det var men enbart hornhinnan var skadad så han ser hyfsat mycket ändå. Stått på både ögonsalva och smärtstillande sen i julas, och kommer göra det resten av livet också.

Jag lånade en bok om frihetsdressyr och en om horsemanship idag, men jag kom ihåg att jag föredrog Hempflings metoder när jag läste den. Den var dock utlånad men jag kommer ihåg lite grann, tränade mycket sånt med min förra häst :laugh:
Det finns någon häromkring som håller på med long reining, jag har provat lite men kommer inte längre än halt-skritt-sväng på egen hand. Verkar finnas lite intresse i stallet också, alltid lättare att komma iväg om man är fler :D

som jag skrev nedan, Carolina Fransson :) Hon har bl. a tagit in Piet Bakker till sverige och det har pågått en tränarutbildning just i Uppsala för Piet. Bättre än så blir det inte ;)
http://www.carolinafransson.se

Har kikat på hemsidan, men det är ganska långt bort och det behövdes ett antal personer för att få lektioner hemma. Men åka på seminarier och kurser hos henne skulle vara kul :laugh:
Har hittat en som bor väldigt nära som har tränat för Piet Bakker och håller long reining och NH kurser, känns som en bra början. Är sjukt taggad! :D

Ga in pa www.youtube.com och sok efter: horse agility
Sa kommer du fa upp nagra riktigt coola videor!

Ok, vad tråkigt och besvärligt med ögat :( Bra att du kollade upp det!

Angående hästagility så finns det en engelsk bok om det nu. Så du får PM.

Angående hästagility så finns det en engelsk bok om det nu. Så du får PM.

Efter lite forskning visade det sig att boken utkommit på svenska också, det visste jag inte tidigare.
Sedan måste jag ju tillägga att det är en gren som bara verkar växa, kursdragaren har sommarens kurser fullbokade m.m.

Skaffa ngn som rider till den o sitt o titta på o bli inspirerad o lär sen känna fröjden:love:

Lämna bort din häst till en tränare som är bra, en tránare som kan förbättra din häst och utbilda den. Det är inget roligt att rida på stela, otränade och outbildade hästar. Men det är roligt att rida på alerta, vällutbildade och mjuka hästar. :d

Ta sedan hjälp av den tränaren och lär dig rida ordentligt, åk på kurser osv

När det går bra är det roligt men när man inte vet vad man ska göra är allt bara fustrerande

Liknande trådar

Islandshäst ...Eller; vad göra när man prövat allt utan resultat? Long story short: blev intresserad av islandshästar för några år sen efter en...
Svar
9
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka