trött på livet?

omgitsmli

Trådstartare
Har en d-ponny valack import, kraftigare typen. Syster rider honom 6 dagar i veckan för tränare varannan vecka, rider ofta ut. Men nu börjar han med att t.ex. inte fatta galopp han bromsar ner och går ner till skritt eller helt enkelt fryser fast i marken. Vi använder oss inte av spö eller sporrar det finns inte i våran värld så kom inte med det alternativet, tack.

Men iallafall har våran ponny tröttnat? Veterinär hittar inga fel vi har besiktat honom u.a. På hinder (som han vanligtvis taggar mot) blir han numera seg och hoppar om han vill till en viss höjd. Vi har börjat om från början med bromsa svänga gasa metoden och även lite bommar men det ser bara ut att tråka honom ännu mer.

Har ni haft något liknande eller vad tror ni man kan göra.
Han får bra med mat och är inte fet han har det fettet han ska ha så att säga.
hjälp oss?:confused:
 
Sv: trött på livet?

Jag känner igen det där, men jag har ett sto och de är ju lite speciella ibland ;) Det enda tips jag har är väl att ni får ta paus från ridhus och ridbanor några veckor, far ut i skogen mycket och galoppera mycket. Ni kan ju longera eller kanske hitta på något trick att lära honom? Börja med nya grejer, nh och trickträning är jättekul för både människa och häst :) Promenera och låt honom vila några dagar! Lycka till :)
 
Sv: trött på livet?

Är han känslig för beröm? I så fall, testa att motivera honom med beröm, beröm massor så fort han gör nåt bra. Hur reagerar han på skänkeln, och vad gör ni då? Om hästen är frisk, så skulle jag ju hellre använda spö en gång än att tjata tjugo gånger med skänkeln, men det är ju jag det.
 
Sv: trött på livet?

Har en sådan valack. Han har ledsnat TOTALT på träning i ridhus, han blir seg som en snigel. Saktar in i galoppen och avrbryter, kan ta flera sekunder innan han lyssnar på skänkeln och fattar trav från skritt osv. Han är inte särksilt lyhörd då heller och lyssnar inte på ens tygeltag lika känsligt. Rider vi ut kan han vissa dagar vara seg, kan ta ett tag innan han fattar trav eller galopp osv eller försöker avbryta. Måste smacka och skänkla för att hålla igång vissa längre sträckor osv. Medan andra dagar är han känslig, fin och lyhörd, lyssnar direkt och håller en bra takt hela tiden utan "tjat". Räcker med att jag rör på hälen lite, eller bara smackar. Så han kan. Han kan vara riktigt pigg vissa fåtal gånger också, särskilt på hemväg. Han har kondition för den typ av ridning vi gör och är besiktigad. Har hos förra ägaren varit hos dressyrtränare och jobbat igenom han, han gick då fint men det krävs mycket jobb för att få han att lyssna och göra det man ber om. Han såldes iof till mig för att han inte funkade så bra med tävling och träning längre efter ett år kämpades (jag rider mest ut men vill träna ibland).

Jag har ridit på ridbanan (ute) två gånger under nästan tre månader. Så vi rider BARA ut. Har inte provat rida i ridhuset så ska göra det snart, hoppas det funkar helt ok för jag vill kunna göra det ibland (sällan men ibland). Han funkar bättre på ridbanan ute än i ridhus. Men han tycker inte det är skitkul iaf.

Och han är också en grov D-ponny import lustigt nog (danmark, gammal tävlingshäst på lätt nivå).

Jag använder inte sporrar, men blir han för jobbig och envis tar jag till en snärt med spöet och ibland skärper han sig. Men ibland funkar det inte alls och jag vill inte behöva använda det jämt liksom. Jag har det bara när jag rider ut ensam (han testar mig och stannar för ingenting och så står han där länge...) och på ridbanan utifall att. Det blir alltså 2 gånger i veckan som jag har spö.
 
Senast ändrad:
Sv: trött på livet?

Hur konsekventa är ni i ridningen? Är hästen likadan ute som inne? Annars är ju en viloperiod med bara uteritter med lättare krav en bra ide. Att ställa av och låta vila helt när det inte slutar bra tycker inte jag är någon bra ide, då börjar det antagligen likadant som det slutar. Hästen kan ju också bli "lat" pga att den har ont någonstanst, känner något obehag som gör att det inte är lika kul längre.
 
Sv: trött på livet?

Oj tack för allt svar, vi använder inte spö eller sporrar för att han är "skänkeldöv" det hjälper inte med att använda varken spö eller sporrar för då stannar han och fryser fast. Vi var på clearround igår hoppade 60 + 70 60 va han felfri i men i 70 kom han nära två hinder och hoppade inte upp sig och stannade helt utan anledning på ett. Vi har låtit honom vila men då har haan blivit ännu segare än vanligt. Vi ger honom bra med beröm men det verkar inte vara något han tar åt sig.
Han är piggare ute än inne. Nu var han rätt fin igår på tävlingen och många berömde honom för hans fina galopp vi har jobbat fram. Ute kan vi dra några race och han blir såpass taggad att han inte står still på stället när jag kommer med min unghäst som inte alls är lika snabb.
Om det skulle vara så, så kan jag publicera film från gårdagen om någon vill se.
 
Sv: trött på livet?

Ponnyns schema ser ut såhär:
Måndag: uteritt
Tisdag: promenad
Onsdag: dressyrträning för mig
Torsdag: Markarbete/Hoppträning
Fredag Vila
Lördag promenad
söndag: uteritt
 
Sv: trött på livet?

Han kollades 15/3 samtidigt som han fick vacc som han inte reagerade på.
Kan som sagt bifoga film om någon är intresserad.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Träning Har en ponny som jag inte riktigt kommer underfull med hur jag ska lösa galoppen på. Hon vägrar galoppera (normalt). När jag fattar...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp