Trött på katthatare!

Nillizan

Trådstartare
Hade en häftig diskussion med några vänner/bekanta och de hävdar att det inte går att uppfostra katter och att det inte går att tämja dem.
Jag försökte hävda motsatsen; att jag har två katter som är väldigt tillgivna och uppfostrade. En har jag haft sedan hon var kattunge och en har kommit hit som 5-åring och som var utdömd av sin förra familj (som hade samma åsikter om katter, det är omöjligt typ).
Nu idag har jag lyckats ta bort hans beteende, exempelvis att han inte hugger när man tar i honom, han rivs inte längre. Han kommer när man kallar på honom, han kan nu ligga på rygg i mitt knä och man får klappa honom när som helst och han tar eget intiativ till att kela. Kan även kolla tänder och öron utan vidare!
Han är en helt annan förut, en rädd och aggressiv katt, men nu är han så go!

Jag tycker människor har för liten kunskap och vilja och gärna gör sig av med katten, jag vill höja kattens status och slå hål på myterna man har om dessa underbara djur!

Är ni också trötta på omgivningens syn på katter!? Vad har de för myter om dem!?

*upprörd*

Sv: Trött på katthatare!

Jag tycker människor har för liten kunskap och vilja och gärna gör sig av med katten, jag vill höja kattens status och slå hål på myterna man har om dessa underbara djur!

Håller med.

Jo, många har synen att katter aldrig kan uppfostras.
Att de är omöjliga att ha tillsammans med barn osv. Och om de kissar inne några gånger eller har klöst på möblerna så är det kört och det går aldrig att få ur dem. Suck. :crazy:

Ja, jag känner också många som tycker att katter är så sluga och att man inte kan lära de nånting och sånt.. Men jag tycker det är bra att katter är sjävständiga, att det inte är massa människor som bestämmer över de. Vi vill väl också bestämma över oss själva. Och varför så nödvändigt att lära katter "sitt" och "ligg" och massa såna trick. Några går ju bra, men de flesta tricken gör man för att det ser roligt ut. Jag tycker det är bra att katter vill bestämma över sig själva. Vem håller med?

Katter är klart uppfostringsbara. Skillnaden mellan katter och hundar är dock att även om katten klart vet vilka regler som gäller så kan den välja att strunta i att följa dom. Bara för att dom inte vill :smirk:
Det är ju det som gör katter så härliga tycker jag :love:

Liknande trådar

O
Övr. Katt Eftersom att min katt som numera är fyra år gammal går under ständigt avlivningshot hos mina föräldrar ska jag nu ta hem henne till...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama