Trött på hästlivet

gicageli

Trådstartare
Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på lösningar etc för just nu är jag bara SÅ trött.

Såhär är det. Vintern 2010 köpte jag min häst som gått svår hoppning. Han skulle fungera som läromästare. Efter 8 månader kom första skadan, knäledsinflammation båda bak. Han behandlades men vi återbesök upptäcktes senskada på vänster framben, vilket han haft innan visade det sig men som säljaren inte upplyst mig om. Han behandlades, tog ett halvår sen blev han friskförklarad men han får aldrig mer hoppa. Han har varit frisk nu sedan 1,5 år från den skadan och den har inte gått upp igen. Sedan har jag luffsat i skogen med honom och ridit enklare dressyr.

Nu är pålle halt igen, lindrigt på höger bak, veterinären sa att det var mindre än en grad. Så det är inget allvarligt. Hämtade butta igår som han vägrar äta (han har inte fått det innan så jag visste inte om det). Jag bröt ihop för jag är så trött och har inte råd att hämta ny medicin och bara slänga den gamla.

Nu till mitt problem. Jag är slutkörd, psykiskt och ekonomiskt. Det är inte roligt längre. Det går inte att rida så som jag vill och jag kan inte göra mycket annat än dra runt häst och mig själv och hunden rent ekonomiskt. Jag klarar det men kan inte göra mycket annat och innan var det värt det men nu är jag bara trött på stressen av ekonomi och häst.

I våras försökte jag sälja honom eller lämna ut på foder och en tjej hade honom till låns ett tag men han kom hem och hade gått ner i vikt och hade trasiga hovar. Många oseriösa hörde också av sig med tanke på priset i och med att han är 18 nu och har haft en skada vilket jag vill vara helt ärlig med för allas skull. Hästen i sig är gudasnäll och väluppfostrad och jag älskar honom men det är inte kul att rida och vara i stallet längre. Jag har försökt skaffa medryttare men det slutar med att de inte har tid etc. Jag har en tjej nu som kommer lite när det passar henne vilket inte hjälper så mycket. Egentligen är det inget annat fel på hästen vad jag vet mer än att han är äldre och har gått hårt i sina dagar och han är helt klart för frisk för att ta bort honom. Just nu känns det bara så jobbigt och tankarna snurrar. Jag kommer liksom ingenvart. Jag hade kunnat tänka mig att ge bort honom till någon jag känner men har inte hittat någon som vill ge honom ett bra hem och jag vill inte bara lämna honom till vem som helst. Om någon har varit i en liknande situation eller annars också får ni gärna komma med tips. Min pojkvän och familj är också ganska trötta på att höra mitt gnäll om detta.

Tack på förhand och tack ni som orkar läsa mitt förvirrade inlägg!
 
Sv: Trött på hästlivet

Hej!

Först det enkla problemet: Att få i en ovillig häst butta går om du blandar ut buttan i vatten och sprutar i hästen det (som vid avmaskning). Så allt du behöver göra där är att köpa en stor spruta att hälla vatten och pulver i. (Jag sprutar alltid min hästar- har inte fått nån att äta butta frivilligt, nuvarande pållan slutar äta om jag försöker blanda i maten).

Sen till allt det andra: Jag vet precis hur jobbigt det kan vara med skadad häst och inget blir som man tänkt sig (min har varit skadad i 2 år nu). Det suger och man blir bara tröttare och tröttare på allt. När jag hamnade i den situationen skickade jag min pärla på konvalescens i annat stall där de tog hand om henne och fixade allting så jag fick tid för mig själv att känna efter vad jag ville.

Nu har du problem med ekonomin så att skicka iväg hästen är kanske inget alternativ. Kan du hitta en billigare stallplats? Hitta någon som kan hjälpa dig med hästen lite mer permanent och på mer ordnad basis? (Jag hittade min medis när pållan stog och hon har stannat länge trots att hon inte kunnat rida ordentligt förrän ungefär nu (och nu är hästen sämre igen...)). Gissningsvis kan du inte få ekonomisk avlastning, men kanske tidsmässig? Så du får lite lugn och ro? Att hitta rätt medis tar tid och kräver en stor portion tur. Jag har gått på många minor, men är rätt nöjd nu.

Lycka till!

/Lavinia
 
Sv: Trött på hästlivet

Kör hästen till ett slakteri.
Att ha sjuka hästar, när man inte har varken tid, lust, råd eller ork är galet!
 
Sv: Trött på hästlivet

Hej
Jag känner igen en stor del av vad du skriver om.

För min del var det inte hästen i sig (vad vi visste då) utan kopiösa strul med stallplatser. Jag åkte på ett antal nitar där och kände att, med alla spänningar i stallet, mitt hästintresse sjönk i botten totalt. När sedan hästen, som är 23 år gammal nu, blev halt och inte ens fick tillgång till egen sjukhage (han skulle isåfall bara få gå med annan häst för de hade inte tillräckliga hagar och var inte villiga att bygga ens en provisorisk eller låta mig bygga en) samtidigt som stallägaren heller inte gick med på att han stod på boxvila ("I vårt stall ska minsann ingen häst stå inne på dagarna")... Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har brutit ihop det senaste halvåret. Innan han blev definitivt utdömd funderade jag till och med på att skicka iväg han till en f.d stallägare i söder som erbjudit sig att ta hand om honom.

I slutänden visade det sig att hästen har kroniskt deformerande artos som inte kan behandlas och därför ska få sluta sina dagar nu i september/början på oktober. Jag kommer förvisso må skit av att förlora honom men samtidigt är en del av mig lättad och tänker: "Inget mer strul med stallet, ingen mer psykisk och emotionell stress". Jag kommer att ta helt ledigt från hästarna ett bra tag efter detta och ägna mig åt sådant som fått stå tillbaka pga hästsituationen. Visst känns det lite kallsinnigt att tänka så, och att redan nu planera för tiden efter hästen, men jag tror att jag måste, för att kunna bygga upp mig själv igen.

Det är de beslut jag har fattat utifrån min situation och jag kan bara tala för mig själv. Vad du än väljer att göra önskar jag dig lycka till och en snabb, bra lösning så att du får andas och hitta ditt eget lugn igen. Lavinias råd ställer jag mig också bakom och samtidigt skickar jag många kramar. Det är ingen lätt sits, och man känner sig så låst, men man måste våga tro att det löser sig till slut.
 
Sv: Trött på hästlivet

Tack för ditt svara Lavinia! Bra tips med sprutan. Jag ska omedelbart gå och skaffa en sådan.

Får annonsera efter medis igen när pålle är frisk i bakbenet. Jag tror det är precis som du säger att jag behöver lugn och ro och tid för mig själv. Har nu ställt honom i ett billigare stall där även mockning ingår varje dag utom en helg i månaden så det är bra i alla fall.
 
Sv: Trött på hästlivet

Jag är inte riktigt redo för det beslutet ännu då han är pigg och glad och visar livsvilja.
 
Sv: Trött på hästlivet

Tack för ditt svar! Det hade varit lättare om han var väldigt krasslig nu eller senskadan gått upp igen, då tar jag bort honom men som det är nu visar han glädje och livsvilja så jag kan inte ta bort honom nu men jag har ju tänkt på det. Känner igen det med strul i stallet. Jättejobbigt. Hur det än blir så jag efter denna hästen ta en rejäl paus för att göra annat ett tag och hitta glädjen igen.
 
Sv: Trött på hästlivet

Om hästen klarar det kanske du kan låna ut den till en bra ridskola under vintern? Hästen får omvårdnad, du får en break och när sommaren kommer kan du fundera igen hur du vill göra.
 
Sv: Trött på hästlivet

Ja problemet är ju att han inte får hoppa och jag tror inte han klarar att gå så mycket per dag som de vill :(
 
Sv: Trött på hästlivet

Om hästen klarar det kanske du kan låna ut den till en bra ridskola under vintern? Hästen får omvårdnad, du får en break och när sommaren kommer kan du fundera igen hur du vill göra.

En knackig häst ska inte gå på ridskola, det är rätt hårt jobb.
 
Sv: Trött på hästlivet

Tänkte på det här med medryttare. Var tydlig med vad du vill ha av medryttarn. Verkar inte som om det blir mycket ridning om han pendlar mellan sjuk och frisk (vet inte om jag uppfattade det rätt). Att du vill ha någon som bara kan tänka sig att borsta och umgås med honom och rida när han klarar av det. Sen om medryttaren har tid eller så beror helt på engagemanget, jag satt ju och pendlade enkel resa 1,5 h när jag var medryttare, flera dagar i veckan i 1 år! Sen fick jag jobb och kunde bara åka ut på lediga dagar.
Så när du lägger ut annons var tydlig med att du kanske vill att personen ska kunna vara ute t.ex. 2 dagar i veckan för att du ska kunna få ledigt.

Bara ett tips :-)
 
Sv: Trött på hästlivet

Jag har haft egna hästar i över 15 års tid och de sista åren hade jag otur och jag fick även säga farväl till två av mina gamlingar som jag mer eller mindre växt upp tillsammans med. Det var väldigt tufft för mig och jag bestämde mig för lite mer än ett halvår tillbaka att ta en paus från hästarna och jag är idag helt utan hästar. Först var det lite skrämmande att inte ha några hästar att släppa in och ut, fodra och mocka efter men idag känns det bara riktigt, riktigt bra och som du säger, det är inte kul när hästarna äter upp hela plånboken. Det finns annat man vill lägga sina pengar på också. Och så psykiskt, det är sjukt jobbigt när djuren blir sjuka. Så jag förstår absolut om du vill ta en paus. Vem vet? Du kanske hittar gnistan och glädjen efter en tid utan häst igen?
 
Sv: Trött på hästlivet

Tack för svaret! Jag tycker jag har varit tydlig men får väl försöka igen. Självklart får de rida och det har gått att rida nu ett tag men det blir ju inga hårdare träningar utan mer uteritter och något lättare passpå banan i veckan. Om han blir av med nuvarande hältan ska jag annonsera igen.
 
Sv: Trött på hästlivet

Ja det påverkar mig så oerhört när djuren inte mår bra och stressen över att få ihop livet i övrigt och dessutom ekonomin. Min förra sambo hade det inte så lätt, det förstår jag nu.... Efter denna pållen blir det definitivt paus. Men i dagsläget tycker jag han är för bra för att ta bort och för dålig för att sälja så jag för försöka hitta en medryttare som inte har alltför höga krav och om det går.
 
Sv: Trött på hästlivet

Underbart där försvann pojkvännen också som var trött på mig och mina djur uppenbarligen. Ja ja nu är det jag och pålle igen då. Han verkar bättre och ev finns det en vuxen kvinna som verkar vettig som vill hjälpa till med honom.
 
Sv: Trött på hästlivet

Jag har en bekant som var i liknande situation. Hon hade en häst som inte höll för det hon ville göra, men funkade bra för lättare ridning. Han var lugn och en klippa i skogen. Han var inte så gammal (strax över 15 tror jag), och hon ville inte ta bort men hade väl egentligen inte tid och pengar att hålla honom om hon också skulle ha häst till det hon ville.

Hon lade upp en uppdatering på facebook på vinst och förlust ifall någon ville ha honom, och fick napp. En familj där dottern hade en ponny och mamman ville kunna följa med henne på uteritter, men inte hade intresse att träna så mycket för övrigt. Så nu går han vad jag vet som en trygg och glad skogsmulle.

Vet inte om detta hjälper dig alls, men hoppas du kommer på en lösning som fungerar för dig och hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 265
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 668
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp