Trött på ensilage! Skriva-av-sig-tråd

Tussemaja

Trådstartare
Aldrig mer ensilage/hösilage säger jag bara!
Man vet aldrig hur en bal ser ut när man öppnat den. Och även om den ser fin ut i början kan det mycket väl finnas ett parti inuti som inte är ok. Man vet inte heller hur torr/våt varje bal är och man vet inte från vilka gärden de olika balarna kommit. På hö kan man i alla fall se på ett ungefär om balarna ser ungefär likadana ut men tanke på ståtyp, ståtjocklek etc.
Har man en häst med känslig mage så är det här ett elände. Kan tillägga att vi haft otroligt bra hösilage hela vintern - inga stora skillnader men på de senast levererade balarna hittade jag små fågel-hack" eller kan det vara sork - små hål varav några gått igenom plasten (kan röra sig om knappnålssmå hål) medan några bara gått igenom nåt lager. Vi har 12 lager plast.
Nä, tacka vet jag hö där man med blotta ögat kan se om höet ser ok ut, luktar gott etc.
Häromkring börjar det bli allt svårare att få tag i bra hö men det får kosta vad det vill - hö får det bli i fortsättningen!

Sv: Trött på ensilage! Skriva-av-sig-tråd

Aldrig mer ensilage/hösilage säger jag bara!
Man vet aldrig hur en bal ser ut när man öppnat den. Och även om den ser fin ut i början kan det mycket väl finnas ett parti inuti som inte är ok. Man vet inte heller hur torr/våt varje bal är och man vet inte från vilka gärden de olika balarna kommit. På hö kan man i alla fall se på ett ungefär om balarna ser ungefär likadana ut men tanke på ståtyp, ståtjocklek etc.
Har man en häst med känslig mage så är det här ett elände. Kan tillägga att vi haft otroligt bra hösilage hela vintern - inga stora skillnader men på de senast levererade balarna hittade jag små fågel-hack" eller kan det vara sork - små hål varav några gått igenom plasten (kan röra sig om knappnålssmå hål) medan några bara gått igenom nåt lager. Vi har 12 lager plast.
Nä, tacka vet jag hö där man med blotta ögat kan se om höet ser ok ut, luktar gott etc.
Häromkring börjar det bli allt svårare att få tag i bra hö men det får kosta vad det vill - hö får det bli i fortsättningen!

AMEN! Är oxå sjukt trött på hösilage/ensilage. Balarna på mitt stall har minst sagt vart av varierande kvalité. Flyttar dock till nytt stall snart och där ser dom ut att fått tag på balar från himmelen :).

Skulle nog vilja säga att min erfarenhet är tvärtom. Hö är svårt att förvara och ökad kunskap om foderkvalité gör att man går ifrån hö. Att behöva dumpa hela lagret framåt vårvintern bara för att det varit dåligt väder känns inte kul.

Rätt skötta vallar och korrekt skött hantering av ensilaget ger ett mycket högkvalitativt foder. Tyvärr finns det de som tror att vallen inte kräver skötsel och att ensilagebalarna kan stå oskyddade.

Balarna ska självklart förvaras på hårdgjord yta så att inte sork kan komma åt och skada. Åkerkanten är ju sällan det bästa stället för en bal! Har man problem med fåglar så täcker man med nät.

De bönder som producerade dåligt hö har väl numera gått över till att producera dåligt ensilage, på samma sätt har de bönder som producerade bra hö gått över till att producera bra ensilage...

Både hö och silage har sina för och nackdelar. Vi fodrar både med hö och silage en slående kombinaton måste jag säga! Hö är jag riktigt trött på, 1 av 10 kan göra hö knappt. Alla säger att deras hö är såååå bra och grönt, jovisst för en blind kanske:grin:
har köpt hö för 5 kr kg i år! gissa vad jag fick reklamera det till slut. Det var dåligt. Hösilage har mer fördelar du slipper det förbannade dammet som ger hästarna hosta och du slipper fuktskador. Vårt hösilage är jättefint inte varit något dåligt parti alls. Har även hö som är bra.

Håller med om att hö kan var svårt att förvara men hos oss funkar det bra.
Det är säkert så att det finns för dålig kunskap bland bönder kring hösilageproduktion. Småbönder - som de flesta är härikring - har inte tillgång till hårdgjorda ytor eller hallar för förvaring, dom sköter sina vallar som dom alltid har gjort när dom producerat hö. Och fram tills dess att man kan vara säker på att alla balar genomgående är bra, att alla balar är hela, av samma torrsubstans och från samma eller likvärdig åkrar - tills dess ska jag sakffa hö om jag så ska åka ner till Skåne å hämta ;)

Jag också!

Jag ska prata med min hyresvärd om att få ha hö här och ha i hönät hela tiden. Om det är okej ska jag prata med min farbror som har analyserat hö.
Min häst är jättekänslig i magen och jag har märkt att vi får ensilage från tre olika vallar. Det är dock jättefin kvalité på dem, ingen har varit möglig!:laugh:
Men jag är så trött på att oroa mig när det bytas bal. Nu får det vara nog!

Tycker det låter som det är producenten som ska ha skit, inte foderslaget.

Silage är för oss det överlägset bästa fodret. Hög kvalité, lätt att förvara, hästarna äter bättre av silage än höet. Visst, det är dyrare med silage, men SÅ väl värt det.

Dyrare?

Jag har nog förstått det som tvärtom, men det kanske var just iår när det var så förtvivlat torrt. Uppåt 5 kr/kg för hö har jag också hört och det är klart mer än jag betalade för mitt silage, som jag f ö är jättenöjd med! Inte en enda dålig bal hittills (peppar peppar, ta i trä) och alla är från samma äng så det har inte varit några problem med stora variationer heller.

Silage är för oss det överlägset bästa fodret. Hög kvalité, lätt att förvara, hästarna äter bättre av silage än höet. Visst, det är dyrare med silage, men SÅ väl värt det.

Oavsett vems "fel" så är det hösilage jag tröttnat på. Bönderna gör säkert så gott dom kan och som sagt, vi har verkligen haft 90% kanonbra hösilage i vinter. Men oron för att nåt ska vara fel är tillräckligt skäl för mig. Å sen måste man ju in alla fall ha hö framåt våren när det blir varmare - om man inte gör åt balen på ett par dagar....

Silage är för oss det överlägset bästa fodret. Hög kvalité, lätt att förvara, hästarna äter bättre av silage än höet.

Kan bara hålla med. Jag har köpt hösilage i småbalar (70 kg) från samma producent i tre år nu - och jag har inte behövt kassera en enda bal!!

Tidigare, när jag fodrade med hö, så var jag betydligt mer orolig för kvaliteten. Svårt att förvara (i ett fuktigt Skåne ...), lätt att få dammiga balar etc.

Och småbalar hösilage kan man även använda framåt våren när det blir varmare. Men visst - jag får betala för det. Fast i år har det faktiskt varit billigare än hö.

Visst, det är dyrare med silage, men SÅ väl värt det.
Det är inte ensilage kontra hö som avgör kostnaden i första hand. Pris per kg TS av "förpackat" vallfoder, rangordnat från högsta till lägsta pris (min egna uppskattning):

* Småbal hö, skulltorkat (dyr hantering, stor lagringsrisk, höga energikostnader)
* Små ensilage/hösilagebalar (dyr maskinpark, mycket plast, arbetsintensiv)
* Storbal ensilage/hösilage (rationell hantering, dyr maskinpark, plast)
* Storbal hö (rationell hantering, billigare maskin, väderberoende!)

Då kan man tycka att alla borde producera storbal hö eftersom den är billigast men det finns ytterst få som kan producera godtagbar kvalité ett normalår. Väderberoendet vid skörden och att det ställer krav på lagringen gör att de stora volymerna hanteras som storbal ensilage.

Om det gick att få tag i bra småbal som inte kostar skjortan så skulle jag definitivt omvärdera. Men jag vet ingen i det här området som producerar. Synd - men det kanske kommer med tiden....

För mig är det tvärtom!

Balarna (250 kg rundbal) från "min" bonde har haft otroligt fin kvalité detta år!
Ljusgrönt, hög ts, proteinrikt och inte en enda bal har haft en fläck eller luktat annat än gott.

Skulle inte köpa hö, med tanke på dammrisken+ priset.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
F
Foder & Strö Kan någon vänlig skäl förklara för mig vad det är i ensilage balarna.. Det är inte mögel kan jag ju börja med att säga för det vet jag...
Svar
7
· Visningar
1 562
Senast: Elektron
·
P
Foder & Strö Ni som fodrar med det, hur anser ni att kvalitén har varit? Hur många balar har ni kasserat? Jag har efter några års användande av...
Svar
1
· Visningar
871
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka