Trött på andras rymlingar...

K

Kaji

I vårt stall finns en häst som bråkar, sparkar och slåss med alla andra hästar. Dessutom går den rakt igenom eltråden lite som det passar den och senaste budet är att den sticker in till min häst och startar världens slagsmål några gånger om dagen. Jag har klart och tydligt sagt ifrån att de måste lösa problemet med att hästen rymmer. Rätt vad det är blir den antingen överkörd, sparkar benen av någon annan häst eller pajar staketet så någon annans häst kommer ut och kanske förolyckas.

Har föreslagit ägaren olika knep för att hålla hästen kvar i hagen men det enda som hände var att hon lät den stå inne dygnet runt i ett halvår i stället. Bra för oss andra men knappast för den stackars hästen. Stallägaren är inte speciellt intresserad av problemet över huvud taget (konflikträdd?) och vi andra är lite villrådiga hur vi ska göra nu. Ingen vill ju riskera sin häst och vi trivs alla bra för övrigt och ingen vill byta stall.

Om man som hästägare påpekar uppenbara säkerhetsrisker för stallägaren, visst är det så att han då bär ansvaret om något händer?

Sv: Trött på andras rymlingar...

Ni kanske gemensamt allihop med stallägaren kan ta ett beslut om att rusta upp hagarna? Då rymmer inte rymlingen och pajar inte någon annan hästs staket heller om den nu ändå skulle komma ut.

För det är nämligen det som med största sannolikhet är problemet. Det går inte att lära en häst att stanna kvar i hagen, el det kanske går med det skulle ta enormt med tid.

Jag har en rymling som inte rymt sen jag byggde eget stall med hagar som har ordentligt staket. I mitt fall tätt mellan stolparna och polarband. Och strömmen är givetvis på hela tiden hästen är ute.

Kan ni inte bygga trästaket runt hagarna med eltråd som löper på insidan? jag skulle vilja se den hästen som springer rakt igenom ett rejält trästaket... Tar ju lite tid bygga men det håller länge om man sköter om det och blir riktigt snyggt!

Kaji skrev:
I vårt stall finns en häst som bråkar, sparkar och slåss med alla andra hästar. Dessutom går den rakt igenom eltråden lite som det passar den och senaste budet är att den sticker in till min häst och startar världens slagsmål några gånger om dagen. Jag har klart och tydligt sagt ifrån att de måste lösa problemet med att hästen rymmer. Rätt vad det är blir den antingen överkörd, sparkar benen av någon annan häst eller pajar staketet så någon annans häst kommer ut och kanske förolyckas.

Har föreslagit ägaren olika knep för att hålla hästen kvar i hagen men det enda som hände var att hon lät den stå inne dygnet runt i ett halvår i stället. Bra för oss andra men knappast för den stackars hästen. Stallägaren är inte speciellt intresserad av problemet över huvud taget (konflikträdd?) och vi andra är lite villrådiga hur vi ska göra nu. Ingen vill ju riskera sin häst och vi trivs alla bra för övrigt och ingen vill byta stall.

Om man som hästägare påpekar uppenbara säkerhetsrisker för stallägaren, visst är det så att han då bär ansvaret om något händer?
När min lilla hingst var liten, var han en rackare på att rymma, flätade i kopparrtråd i man och pannlugg,han kände nämligen inte mkt av eltråden pga sin tjocka man....han slutade rymma....;)

Jag har föreslagit både koppartråd och "antenn" i grimman. Men det tyckte ägaren var grymt, så då höll hon honom inne i ett halvår istället. Nu har hon börjat släppa ut honom igen och självklart fortsätter han rymma. Stallägaren är inte intresserad vare sig av att bygga eller finansiera ett trästaket och det är inte hästägaren heller.

Min fråga är alltså vem som bär ansvaret om det händer något med någon annans häst pga detta?

Mer kräm i staketet, ren gjrov ståltråd med små platsbitar i så hästarna ser den (leder stömmen bättre) högre steket och låt hästen gå ute utan täcke några gånger då täcken har en förmåga att isolera mot el, eventuellt blöta ned hästens bogar om vädret tillåter så känns strömmen ännu mer, även om det kan låta lite grymmt så fungerar det bra, det räcker ofta med att bara blöta ett par gånger så har hästen lärt sig. Hästen kan även gå med en kättinggrimma(kogrimma) som leder stömmen när hästen går emot linan så den får sig en kyss.

Senast ändrad av en moderator:

Mer kräm i staketet förutsätter stallägarens medverkan, och han är som sagt helt ointresserad. Utan täcke hjälper inte, hästen rymde hela sommaren också och då var det betydligt mera ström i staketet än vad det är nu.

Tack annars för tipsen, men frågan var som sagt inte VAD man skall göra åt saken, utan vem som har ansvaret om det händer något. Eftersom mina möjligheter att påverka situationen i detta fall är minimala.

Har ni bra el på staketet?
Jag hade samma problem med min 3-åring förra vintern, när det var kallt och dåligt med el. Fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom stå inne, då jag först och främst inte ville riskera att alla andra hästar också kom lös och skadade sig. Dock släppte jag ut honom i samband med hö fodringar ute i hagarna, så han fick komma ut några timmar om dagen i alla fall, men det gällde att ta in honom innan han hade ätit klart, för det var det första han gjorde då, att sticka ut från hagen.
Det är svårt att göra så mycket nu på vintern med hagarna och så när det är mycket snö och tjäle i marken.

Jag anser att det är hästägaren som bär ansvaret eftersom det är hennes häst som orsakat skadorna som uppkommit, men samtidigt så har stallägaren också ett finger med i spelet eftersom det är hans ansvar att steket osv är så pass bra att hästarna inte tar sig ut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
2 072
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka