Trött och orkelös häst - borreliaprov?

C

CarolineB

Min ena häst har under de senste två veckorna inte riktigt varit sig själv, han är tröttare och rätt loj. Han har ingen feber, är svullen eller något sånt. Har vilat 1,5 vecka utan att bli bättre.

Grejen är att mina tränare rekommenderade mig att ta blodprov och kolla borrelia, erlischia (stavas?), infektionsvärden och om han kan ha brist på något.

När jag väl ringde närmsta halländska djursjukhus, var de väldigt tveksamma till att ta borreliaprov och påstod nästan att hästar inte kan ha borrelia?
Man kunde heller inte åka ner o bara ta blodprov utan var tvungen att göra grundläggade vet. undersökning också.

Vad är era erfarenheter? Jag har tidigare haft en ponny med borrelia, så hur kommer det sig att vissa vet. säger att borrelia typ inte finns?

Hade ni vänt er till ett annat ställe, eller tycker ni att kolla efter borrelia är onödigt(som de verkade tycka på djursjukhuset) när hästen är tröttare än vanligt?

Sv: Trött och orkelös häst - borreliaprov?

Min häst blev också väldigt trött och vet tog blodprov och utav svaret sa vet att hästen förmodligen haft erlichia (är inte heller säker på stavning). Så hästen skulle sprutas med någon medicin i blodet i sju dagar, kommer inte ihåg vilken medicin det var.

Men vad menar de med grundläggande vet undersökning? Om det bara är att de lyssnar på hjärta och lungor samt tittar på slemhinnor/allmäntillståndet är det väl en sak. Det gör tex alltid de veterinärer jag har träffat innan sedering inför tandbesök och andra enkla behandlingar.

Och varför skulle man inte kunna ta ett enkelt blodprov för att kolla infektionsvärden och erlichia/borelia? Vill de inte ha några kunder eller? Är det inte ganska vanligt att man tar blodprover på hästar inför mästerskap och hårdare ansträngningar helt enkelt för säkerhets skull så det inte ska finnas någon infektion?

Om du som kund vill ha ett blodprov och är beredd att betala för ditt besök förstår jag inte varför de är så tveksamma?

En häst ja hade för några år sedan tappade enormt i vikt men va annars pigg och framåt. Visade sig att han fått höga värden av både borrelia och erlichia. Vi hade bara ute en distriktsveterinär som tog prover och sen fick komma ut och behandla honom dagligen i en vecka.

Hur visar sig segheten på era hästar? Min nuvarande pojke har blivit väldigt slö på sistonde, skrittar väldigt sakta och inte samma tempo i padocken. Men i hagen e de full fart på honom.. Funderar på att ta ett prov på honom..

Borrelia är om jag förstått det rätt ingen bevisad sjukdom på häst eftersom hästar kan visa positivt på borrelia-prov utan att för den sakens skull uppvisa symptom.

Det är olika beroende på vilken veterinär man pratar med huruvida borrelia "finns" eller inte. Jag hittade en veterinär som trodde på mig, hästen testades positivt, behandlades och blev symptomfri. Han fick ett återfall, behandlades igen och har sen dess varit symptomfri (två år).

Har efter det pratat med vetrinärer som säger att borrelia inte finns och det är bara att konstatera att det inte spelar nån roll. Min häst svarade på behandlingen och det är det viktigaste för mig, och då spelar det ingen roll om de påstår att han var inbillningssjuk eller vad de än tror.

min häst blev framförallt väldigt seg under träning. Han var ganska flegmatisk även i vanliga fall men efter ett halvt pass kändes det precis som om hästen tappade all ork och fick släpa sig framåt. Extra otäckt i hoppning då hästen efter att ha hoppat helt ok plötsligt fick svårt att överhuvudtaget komma upp från backen nästan som om han satt fast i djup lera. Och det kom så plötsligt från ett hopp till ett annat. Han var som sagt i vanliga fall ganska bekväm av sig men det brukade räcka med en smackning eller en klatsch på min ridstövel (obs jag slog inte på hästen bara på min stövel alltså) så ansträngde han sig men de sista två ridpassen innan jag ringde vet hjälpte ingenting

Hur visar sig segheten på era hästar? Min nuvarande pojke har blivit väldigt slö på sistonde, skrittar väldigt sakta och inte samma tempo i padocken. Men i hagen e de full fart på honom.. Funderar på att ta ett prov på honom..

Min har varit slö vid ridning och framförallt hoppning, han brukar vara av den piggare sorten men de två senaste tävlingarna var han inte riktigt sig själv - rev mer än vanligt och tog liksom inte i alls.

Min har även varit slö i hagen, inte sprungit lika mycket och låtit de andra ta över nästan. Han har varit rang högst innan, nu nästan lägst - som att han inte orkar bry sig om vad de andra hästarna gör..

Bättre att ta ett blodprov för mycket än för lite, så testa du din också :)

Men vad menar de med grundläggande vet undersökning? Om det bara är att de lyssnar på hjärta och lungor samt tittar på slemhinnor/allmäntillståndet är det väl en sak. Det gör tex alltid de veterinärer jag har träffat innan sedering inför tandbesök och andra enkla behandlingar.

Och varför skulle man inte kunna ta ett enkelt blodprov för att kolla infektionsvärden och erlichia/borelia? Vill de inte ha några kunder eller? Är det inte ganska vanligt att man tar blodprover på hästar inför mästerskap och hårdare ansträngningar helt enkelt för säkerhets skull så det inte ska finnas någon infektion?

Om du som kund vill ha ett blodprov och är beredd att betala för ditt besök förstår jag inte varför de är så tveksamma?

Jag hoppas de bara menade det du skrev, en enkel genomgång. Hon jag pratade med var himla noga med att hälsokollen var tvungen att ske om vi skulle få ta blodprov... Vet inte varför "bara" ett blodprov inte gick, men de har väl sina rutiner antar jag..

Och om du och din häst är nya klienter/patienter så vill nog dom helt enkelt kontrollera hästens allmänstillstånd först innan dom överhuvudtaget gör någonting?

Men fråga vad dom menar helt enkelt

Senast ändrad:

Ja upplever att min kille inte har samma framåtanda så fort han kommer ur hagen så de skulle kunna vara att han är lite bitter på att få arbeta istället för att få leka i hagen. För så fort man gör något kul (galopperar fort eller rider i skogen) så blir han sitt pigga jag igen. Men ska göra ett prov för säkerhets skull nästa gång veterinären kommer ut..

Erlichia och Borrelia är 2 olika fästingburna sjukdomar .
En del vet kan behandla direkt vid misstanke om Erlichia andra vill inte alls !
Vet inte varför det är så, Din häst kan ju ha nåt annat... vi har 4 hästar som dragits med virus hela våren /sommaren . Dom har inte visat några direkta symtom förutom att dom varit röda i halsarna och sega .

Hej från Hambo

Min häst har också varit ovanligt trött men jag har inte sett en enda fästing på henne i år!
Jag tror det kan vara dels värmen och dels att energi och näring i gräset avtar kraftigt.
Jag började ge en liten mängd kraftfoder (typ 3 dl krafft grund) och nåt kg hö per dag och hon blev piggare på några dagar. Vi har många beteshagar att växla mellan så vi har inte sämre bete än nån annan ;)

Min häst har också varit ovanligt trött men jag har inte sett en enda fästing på henne i år!
Jag tror det kan vara dels värmen och dels att energi och näring i gräset avtar kraftigt.
Jag började ge en liten mängd kraftfoder (typ 3 dl krafft grund) och nåt kg hö per dag och hon blev piggare på några dagar. Vi har många beteshagar att växla mellan så vi har inte sämre bete än nån annan ;)

Fast fodringen tror jag inte är problemet, han går på rätt bra bete + får kraftfoder. Vi ökade även kraftfodret när han började bli seg, dvs 2 veckor. Men trots två veckors vila + mer kraftfoder så är han inte piggare, så tror inte det beror på det...

Och om du och din häst är nya klienter/patienter så vill nog dom helt enkelt kontrollera hästens allmänstillstånd först innan dom överhuvudtaget gör någonting?

Men fråga vad dom menar helt enkelt

Det är han inte :)

Det gör inte mig så mycket att de vill ha hälsokoll, är mest fundersam över att de inte ville ta borrelia-prov. Tycker det är så konstigt att en del vet. "tror" på det och inte en del andra...

Men det har med "titer" att göra hur högt och lågt värdet är på det .
Så om hästen har borrelia, men Titerna är låga just när provet tas så syns det inte ändå.......
Någon Vet / Kunnig får gärna rätta mig !

Hej från Hambo

Ja då borde ju hästen få i sig tillräckligt med energi.. :)
Jag har också hört veterinärer som anser att borrelia inte existerar, mycket märkligt..
Min kompis gamla häst fick borrelia som visade sig bla med hälta till och från i ett framben, det fanns ingen hejd på antalet undersökningar som gjordes (och dess kostnader) innan hon fick ett borrelia prov som då var positivt. Jag tror dom höll på i ett år med smärtstillande, hältutredningar mm innan provet togs!
Och ägaren bad om att få detta prov vid första beöket :O
Konstigt att det ska vara så svårt att få ett blodprov till självkostnad..

Har "bara" haft anaplasma/ erlichias.

den såg ut att vara på väg att dö... nja men åt det hållet.

Proverna visade att det var på övergående o behandlades ej.

Har ej haft ngt skov på 5 år.

Kan det alltså läka ut av sig själv? Eller ligger sjukdomen kvar men symptomen försvinner?

Liknande trådar

Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 231
Senast: Hellas
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Piek
·
Hästvård Läget ligger till så här. Har en Haflinger. De har gått på samma bete i 3 månader (hon och en fjording), det är knappt något gräs alls...
Svar
12
· Visningar
1 631
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit