Trött häst

E

Egonson

Min häst, Nordissto på 21 år, blir så fasligt trött och seg i ridningen när hon fäller och ska sätta päls på höst/vår.
Finns det något tillskott man kan ge, typ någon vitamin, som kan höja välbefinnandet och humöret lite?
Brukar ge B-vit. på våren, men vette tusan om det hjälper.

Jag har klippt henne redan gjorde det i söndags, ger henne lite kraftfoder i form av musli samt äpplen och morötter efter ridning som extra "gas" + mineraler och glucosamin (dock ej vitaminiserade mineraler, utan "naturella").. Hon går även på bete dygnet runt förståss.

Sv: Trött häst

Varför tar du inte in henne på nätterna, och fodrar henne. Det är ju jobbigt för henne.

Extra protein och B-vitamin brukar hjälpa.

För övrigt är det bara att ta det lite lugnt med tränandet när de känner sig lite trötta.

Håller med! Stalla in henne och ge extra protein och b-vit som Pinky skrev. Det är JOBBIGT för hästar att gå ute dygnet runt!

//Alice

vad är det som är så jobbig för hästen med att gå ute? trodde det var det mest naturliga i välden?? hästarna är ju helt klart lugnare när de går ute,pga att de mår bättre, är mindre stressade och kan bete sig mer naturligt. Men att det skulle vara fysiskt "jobbigt " det ställer jag mig frågande emot. förkla gärna så jag förstår vad ni menar..:confused:

Förstår inte heller varför det skulle vara jobbigt för henne att gå ute dygnet runt!?

Hon har gått ute dygnet runt sedan i Maj. Hon älskar att vara ute. Hon är en trygg häst och kopplar av lika bra ute som inne. Hennes gamla ben mår dessutom mycket bättre av att stå i box så lite som möjligt. De har stora fina träd som de gärna står och sover under. Ser heller ingen anledning ?

Okey om hon varit en häst som tävlandes och tränades hårt, som hade behövt sitt foder och som kopplade av bäst i sin box.
Men, hon tränas inte särskilt hårt och har gått ute mkt i hela sitt liv, det är ute hon trivs som bäst.

Tror helt enkelt bara man får ta det lite lugnade under de här perioderna.

vad är det som är så jobbig för hästen med att gå ute? trodde det var det mest naturliga i välden?? hästarna är ju helt klart lugnare när de går ute,pga att de mår bättre, är mindre stressade och kan bete sig mer naturligt. Men att det skulle vara fysiskt "jobbigt " det ställer jag mig frågande emot. förkla gärna så jag förstår vad ni menar..:confused:

Men varför blir hästarna lugnare? ;) Därför att det också är ett "arbete", inte bara en möjlighet för hästen att utföra sitt naturliga beteende.
Det är inte speciellt fysiskt jobbigt för hästen att gå ute, snarare mer mentalt! Ute måste de hela tiden "hålla koll" då de av naturen är bytesdjur. De måste hålla koll på ev rovdjur och flockmedlemmar. Detta är jobbigt mentalt för hästar. På vår/sommar/hösten har även hästen insekter de irriterar sig över. Har man en häst som den jag har, är det en häst som irriterar sig väldigt mkt över dessa. Det tar en massa energi att hålla krypen borta. När hästen sedan ska ridas är den redan trött mentalt och då orkar den inte fokusera på det vi som ryttare vill och vi upplever hästen som trött! Därmed har jag inte sagt att jag tycker det är bra att ha hästen på stall 20-22 h av dygnets 24!

Sen beror det på vilken individ man har och vilka krav/mål man har med sin ridning! Alla situationer är unika! Man får titta på sin egen häst och sina egna mål och göra det man anser passa sin häst.

//Alice

Ja det hjälper ju att ta det lugnare. Sen fick jag också reda på att hon kan faktiskt med stor sannolikhet vara lite ryggöm pga fällning och pälssättning, då förstår jag att hon är trött och grinig!
Hon är bättre nu, och tror hon blir ännu bättre om ett par veckor.

Som sagt, jag rider inte särskilt hårt utan hänger oftast med som sällskap och rider nästan enbart ut i skogen som hon tycker är roligast. Kör lite med vagnen också men på senaste har det inte varit mer än promenader på den fronten.

På tal om att hon är ute, den enda sortens insekt som finns nu är älglöss och det är inte särskilt många av dem så de irriterar knappast så mkt som bromsen gör på sommaren.
Hon blir jätte"ledsen" om hon ska behöva stå inne själv, de andra är ju ute och går en bra bit från stallet..
Som sagt så är hon en utehäst, hon tycker om att vara ute så länge vädret är fint.
Hon mår bra av att röra på sig eftersom hon gärna blir stel i bakdelen, hon ligger faktiskt ner och sover både ute och inne utan problem. Så jag tror inte hon är otrygg.

Jag undrade mest om det är någon typ vitamin eller annat som jag kan ge under den här tiden för att hjälpa till lite, och det har jag ju fått svar på nu :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar ge min kuse (oxå nordsvensk) foderjäst inför och under pälsfällning. Det märks direkt på honom när det börjar bli dax för pälsbyte han blir känsligare i huden och slöare. Förut fick han B-vitamin men jag såg ingen skillnad, i våras och nu har jag använt foderjäst och han mår mycket bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka