Trött häst

I

IslaBonita

Fick hem min häst i slutet av betessäsongen förra året. Då kändes hon liksom trött och matt... Hon var rätt insektsbiten och jag tänkte det hörde ihop med en sommar ute. När det blev kyligare har hon varit pigg och känts "på". Nu, har hon sedan någon vecka börjat beta dagtid och jag har märkt att hon återigen blivit trött, känns matt på något vis. Vi har inte så mycket insekter än så länge, så det borde inte vara det. Hon är inte varm i benen eller har någon puls i hovarna och jag märker inte något annat symptom än just den här tröttheten som är lite svår att sätta fingret på...

Tips på vad det kan vara? Jag har gett lucern hela vintern, men har slutat med det nu när hon går så mycket på gräs och ger istället lite krafft och ja, mineraler såklart.

Tacksam för idéer och input. Funderar på att ta ut veterinär om det inte blir någon förbättring, hon verkar dock inte hängig som i "sjukhängig", utan bara just vara mindre "på". Gud vad snurrigt detta blev, :)

Sv: Trött häst

Min häst gillar inte värme, det tar väldigt mycket på honom, måste ställa in honom för att sova innan man kan rida.
Han blir som en sömngångare. De dagarna som det regnar är han sitt vanliga pigga jag.

Säger som Sputnik, ta B/E-prov. Min häst hade borrelia när jag kände samma som du verkar göra nu.

Att ta blodprov, inkl för B/E är ju absolut en ide.

Men var ni varm? Mitt fbl blev en fullblodsKO på bete när det var varmt. På ett sätt riktigt behändligt och behagligt, hon blev ju himla 'tam' och kunde galoppera på lös tygel rakt över fälten :devil: Men det var ju ändå inte 'hon'.

Så det BEHÖVER inte vara ngt fel. Jag såg till att rida TIDIGT eller SENT, när det var svalare.

Självklart-skulle-jag-kunnat-ta-borreliaprov,-men-det-känns-som-att-det-är-något-annat,-såhär-var-hon-när-jag-fick-henne,-sedan-har-hon-varit-"normal"-från-september-till-nu-och-jag-tycker-sambandet-bete-trött-är-så-tydligt.

Vi-har-inte-SÅ-varmt,-mellan-10-20--ungefär,-men-sen-har-all-vinterpäls-inte-åkt-av-än-heller,-men-även-mulna-dagar-är-hon-trött....

Är-det-möjligt-att-borreliasymptom-försvinner-under-flera-månader?-Fler-idéer?

Min häst blir också trött i värmen, framför allt nu innan han släppt all vinterpäls. Så har han "alltid" varit.
Duschar jag honom innan jag rider så vaknar han till eller om jag rider där det blåser(vi har en slinga som det oftast blåser :laugh:) Sen är det lättare att rida i ridhuset vissa tider på dagen. Är det svalt i stallet kan ha stå där inne några timmar och sova.

Fast 10 - 20 ÄR varmt jmf med vintern, omställningen kan ta på dem. Många hästar blir ju helt slut i början av dagtidsbete med.

Sen, om hon inte släppt klart, vissa blir väldigt trött av fällning/sättning av päls.

Jag tror personligen inte på B/E, även om det kan ha himla skumma symptom.

Så, ge henne ett tag att ställa om, och prova rid tidigt/sent när det är SVALT. Det känns bra mkt varmare kl 9 på morgonen, strålande sol och +15 än det gör klockan 23 och + 20 tex. Så försök hitta när det är som svalast och prova rid då en period.

En sak, hur är det med insekter? Hur reagerar hon på det? Att vandra för/bli irriterad på insekter kan göra en del hästar fullkomligt slut.

Ger det sig inte får du helt enkelt utreda henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
D
Foder & Strö Står innakorderad på lösdrift och de har slagit hö själv i går. Har enbart någon enstaka gång genom alla år med hästar gett oanalyserat...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: tgd
·
T
Hästvård Mitt lilla lamm har börjat bete sig märkligt vid ridning och det som jag först trodde kanske var tonårsfasoner och test av matte verkar...
Svar
13
· Visningar
2 537
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka