trotsig 14åring

baltobus

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en 14årig valac som jag ridit i 7 år. Han är jättesnäll att pyssla med i stallet m.m. Men ridningen är lite speciell. Han är pigg och frammåt vilket inte gör mig något. Tyvärr så har han olater som rejäla bockningar om det inte passar honom vad vi gör. Just nu kan jag bara galoppera honom i vänster varv, höger går inte att fatta utan bockningar. Jag har hoppat med denna häst utan större problem förut.
Vet inte om han har lärt sig att slippa undan när det blir för jobbigt.
Ibland lyssnar han inte alls. Har förut ridit ut på honom ensam utan problem, nu flyger han till för minsta lilla.
Jag har börjat med lite NH träning för att få honom att lyssna på mig. På marken lyssnar han till 98% på mig. Men ridningen börjar bli jobbig. Just nu skrittar jag bara med honom, för att inte behöva flyga av hela tiden. Vet inte vad som har hänt. Det är bara jag som rider honom. Han har inga skador vad jag vet. Vad ska jag göra. :confused:
Är det någon som har bra kunskap om "knäppa" hästar?

Sv: trotsig 14åring

När började problemen?
Ligger sadeln som den ska?
Är han likadan oavsett vem som rider honom?

Går det inte hitta en förklaring till varför han beter sej så låt nån gå igenom hans kropp för att utesluta att han inte har ont nånstans...

Min 3åring började bocka en del i början på hösten o gör det fortfarande om han har fått jobba för lite...ren överskottsenergi..

I början flög jag som en vante vilket han kom på var ett enkelt sätt o slippa undan jobbiga saker oxå så det blev till att snabbt inhandla en hoppsadel som jag sitter som gjuten i...:p

Så länge jag har ridit honom (7år)har han alltid varit bockig. Men till en början var det bara då han var pigg (ren överskottsenergi) då ville han arbeta. Nu är det mera tjurigheter när man begär lite extra av honom.
Har en bomlös sadel som ligger bra som han verkar trivas med.
Det är bra jag som rider honom just nu. Men tyvärr så kommer jag sälja honom om han inte blir bättre. Om det nu finns någon som vill ha min buse.

Först några frågor: Bockar han för att han tycker det är kul ( Bus) Eller för att han är rädd? Eller gör han det rent av för att slippa undan och få av dig från ryggen?.

Då du känner att han är på sånt humör, eller i största allmänhet då du rider så måste du ha hans uppmärksamhet, hela tiden. Han ska inte ha tid att tänka på sånna dumheter. Jobba han i volter, små som stora. Allt för att han ska ha uppmärksamheten på dig och vad du vill och ber han om. Han ska inte ha tid att tänka på att jag kanske ska " Slänga av henne" Eller oj vad farlig den där grejen ser ut.

Och så bör du kolla så han han inte har ont någonstan och att sadeln ligger rätt. Det är nog nummer ett.

Lycka till:)

kan det inte vara så att han blir sur o grinig pga att det kan göra ont eftersom du rider utan padd till den bomlösa?

Detta problemet har nog funnits där redan innan den sadeln i vilket fall som helst.

Mitt råd är att göra en grundlig undersökning. Kolla hästen hos veterinären, kolla sadeln, bettet etc. Annars trorj ag på att ta hjälp av hästkunnigt folk! Skaffa en bra instruktör som kan hjälpa dig eller åk på NH-kurs, där kanske du kan få hjälp. Fråga duktiga i din närhet och försök hitta en lösning.

Eftersom han alltid gjort såhär kanske d inte ör någort fysiskt, men du bör ändå kolla tycker jag :)
Respekterar han dig som ledare från marken? Det är annars en bra början. Tyvärr kan väl ingen här på buke ge något supersvar på vad exakt din häst behöver, men jag tycker absolut att du ska hitta en instruktör av något slag som kan hjälpa dig att hitta en lösning, och framförallt komma fram till vad problemet beror på. Vore ju trist om du blev tvungen att sälja!

Hittar ni ingen lösning kanske d dock bara är så att ni inte passar ihop eller att vanan sitter för djupt rotad. Han har lärt sig att du går att få av. Med en ny ryttare som tar hjälp från början etc kanske problemet lättare kan rättas till. ( Så blev det med min superpigga häst, han blev bättre hos sin nya ägare.) Lycka till iaf :)

Detta verkade vara ett fall för monty roberts.

har han inte ont så hade det varit intressant att se vad han hade kunnat göra.

Hur är det när du longerar honom i båda varven?

Har du testat?

Av vad jag kan utläsa av din beskrivning låter det som om hästen har ett kroppsligt problem. Med all tydlighet talar han om för dig, på sitt vis, att något är fel. En fullständig utredning är på sin plats vilket du ändå bör göra om du funderar på att sälja honom...:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama