Trotsålder? Nu?! :/

Elma_vip

Trådstartare
det är så att min tik på snart 3 år har kommit in i en period där hon totalt skiter i oss ägare, hon gör tvärtemot när det gäller det mesta.

ex: Ropar vi springer hon åt andra hållet, ber jag henne stå upp sätter hon sig ner osv.

Trots att hon vet att hon gör fel så gör hon det i alla fall, varför?

//Diana

Sv: Trotsålder? Nu?! :/

det är så att min tik på snart 3 år har kommit in i en period där hon totalt skiter i oss ägare, hon gör tvärtemot när det gäller det mesta.

ex: Ropar vi springer hon åt andra hållet, ber jag henne stå upp sätter hon sig ner osv.

Trots att hon vet att hon gör fel så gör hon det i alla fall, varför?

//Diana

Sånt där är så individuellt, men som du skriver är hon antagligen inne en period nu när hon testar er och till och med själv kanske är lite "förvirrad". Ett tips är att ni backar i er träning, ja helt enkelt i alla moment. Även om ni vet att hon borde kunna göra dessa så förvänta er inte att hon kan, då blir man så frustrerad och kanske tom arg poå hunden. Hunden känner detta och så är den onda cirkeln sluten.
Påminn er: Man ska ge hunden alla förutsättningar att lyckas.
Har hon svårt med inkallningen, ja börja då om, ha henne då kopplad och senare gör lite roliga övningar utan koppel så hon får upp motivationen att komma till er igen.
Påminn er: Ni ska vara de roligaste hon vet.

Jag själv är expert på att glömma att påminna mig, men så fort jag gör det och backar i träningen får jag nytt tålamod, hundarna får bättre självkänsla av att klara av de lätta övningarna och tilliten mellan oss kommer tillbaka, som kanske varit borta några träningar då man bara varit frustrerad. Och sen kan man succesivt gå framåt i allt de redan kan och sen "vips" är man inne i en bra period igen!

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 010
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 466
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?