Trots i butik och främmandes reaktioner!

Status
Stängd för vidare inlägg.

paradiset

Trådstartare
Ja idag var jag på lidl med sonen, butiken ligger 500 m ifrån vårt hem och vi känner kassörskorna och ganska många av dem som handlar där oxå...

Allt gick bra och han körde lillebror i sin vagn tills vi kom nära kassorna....ve o fasa de hade stora leksaksbilar där:devil: Sonen ville ju ha en såklart och jag sa nej inte idag. De kostar mycket pengar, stora papperspengar och det får vi fråga pappa om först. ( jag hade 50 kr på mig att köpa lite mjölk och tomatkross för:smirk: )

Men han ville ju och stod där och grina/skrek så där trotsigt ni vet. Inga särskilda reaktioner från alla ca 10 personerna som stod i denna enda öppna kassa:mad: tils en äldre dam oxå från ngn av länderna Kroatien/serbien/bosnien, tilltalar mig på kroatiska ( hon hörde ju jag pratade det med sonen) och säger kan du inte hämta din son så folk slipper vända sig om:eek: :smirk:

Jag svarar då att han är arg för han vill ha en bil, vilket han inte kan få varje gång och när jag har betalt kommer han sluta och komma för jag kommer gå! Det sa jag ju till sonen oxå. Jag sa att han kommer bete sig så här en gång, nästa g¨ång har han lärt sig och jag bryr mig inte om folk vänder sig om för de ser ju han står vid bilarna och kan lägga ihop 2 & 2 själva;) . Tillslut kom ju inte sonen ändå så jag parkerade vagnen och hämtade honom som väldigt motvilligt mer eller mindre blev utdragen lite milt ur butiken från mig.

HUR hade ni gjort i en sådan situation??

Utanför butiken langar han sedan upp en fem-krona och säger gråtande att han har stora pengar:o :crazy: Lite synd om honom tyckte jag ju men sa att det behöver vara papperspengar!
Men jag sa att om han äter sin middag ( äter inte ngt nästan sedan 6 veckor tillbaka när svärisarna var här:( ), och om du sover HELA natten i din egna säng, så kankse pappa har pengar att köpa en bil till dig imorgon!
Vad tror ni om det, är det fel av mig?
 
Senast ändrad:
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

Jag tycker du agerade bra i butiken :) Jag gjorde likadant när min äldsta för första och sista gången gjorde något liknande. Jag sade till honom att jag går härifrån, du får följa med om du vill, och så gick jag. Och som sagt, det har aldrig mer inträffat. Inte ens lillebror försökte!

Man får förstå folk lite grann. De vet ju inte din historia. De kanske tror att han gör så varje gång!

Och så kan du väl försöka visa honom hur många fem-kronor det går åt för en sån bil. Tänk om han kommer dragande med en tjuga och tror att det räcker eftersom du sagt att det ska vara papperspengar..
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

169 kr i 5-kronor, då behöver jag spara lite:eek: :D
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

:rofl: Det var bra gjort, andra ska fullständigt ....i hur du gör med din son så länge du inte gör något som kan skada honom, belöningar är bra så länge dom inte blir för dyra.

Själv så lade jag mig ner på golvet i mat-affären för många år sedan , sonen (runt tre år då) hade lagt sig ner och skrek om att han ville köpa godis:rofl:, han lyssnade inte ett enda dugg på vad jag sa så till slut så brast det för mig. Jag låg där på golvet, sparkade lite och till slut så ställde sig min son upp och bara stirrade på mig.
Jag lovar att han aldrig gjorde om det:cool:
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

För det första tycker jag att barn ska kunna ta ett nej, de behöver inte få allt de vill :) !

Och varför skulle du gå ur affären, nej jag tycker att du gjorde rätt som fortsatte med det du gjorde, då vet han ju att det inte är nån idé att skrika och gråta nästa gång!
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

jag vet inte hur jag skulle gjort.. har inga barn än men väntar vårat första som beräknas komma i juni :love:

däremot är jag en sån som blir grymt irriterad på barn som skriker och har sig i affärer :mad: det kanske försvinner när jag får egna så jag lättare kan sätta mig in i situationen.. :idea:
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

Jag hade gjort precis som du. Det går förhoppningsvis bättre nästa gång.
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

min lillasyrra(9) kan börja gråta när hon inte får en tia till en nyckelring.. får aaaldrig något å alla e så dumma ni vet.. puh. + att hon har 1000 saker hemma hon aldrig använder..
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

FridaJ skrev:
jag vet inte hur jag skulle gjort.. har inga barn än men väntar vårat första som beräknas komma i juni :love:

däremot är jag en sån som blir grymt irriterad på barn som skriker och har sig i affärer :mad: det kanske försvinner när jag får egna så jag lättare kan sätta mig in i situationen.. :idea:

Ja när du får egna kommer du säkert oxå någon gång stå där med skrikande barn... ;) Elin brukar väldigt sällan skrika efter något i affären, första gångerna hon provade gick jag helt enkelt, så det har aldrig någonsin lönat sig... Men när hon är trött/hungrig så brister det ibland, så det händer att hon skriker då oxå...

När vi ska storhandla så brukar vi komma överens om att hon ska få något när vi har handlat klart, vad det är ändras från gång till gång, vissa gånger kanske det är en glass som hägrar, andra gånger är det en bamsetidning osv och då är det väldigt lätt att slippa diskussionerna om andra saker.
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

Jag brukar bara säga "nej inte idag" & är det vidare gnäll så säger jag till henne att sluta gnälla annars blir det ingenting:crazy:

Som tur är har det inte varit några större "ha-fasoner" än (3 år)
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

Snurrfian skrev:
Ja när du får egna kommer du säkert oxå någon gång stå där med skrikande barn... ;)

det är det jag är vansinnigt rädd för.. :crazy:
jag kommer att få äta upp mina kommentarer: "mina barn ska aldrig..." :rofl:
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

helt rätt av dig... Klart inte sonen skall få allt han pekar på... Tänk i framtiden sen vad händer då... Han kommer inte att kunna ta ett nej utan tjata, tjata och tjata... Vad sen andra anser det är ju deras bekymmer...
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

Tycker du gjorde rätt! :) Klart det är svårt för barn att förstå att saker kostar pengar, hur mycket pengar är och hur man "får" pengar... och viljan är ju stark när man är barn ;)
/Anna-Karin - som fortfarande kommer ihåg när hon låg på golvet och grät och skrek för att hon ville ha ponnyn i tidningen, för att rubriken var "drömponny".... ;)
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

Du gjorde helt rätt..

Tycker du var väldigt artig... själv hör jag inte folk som lägger sig i mitt sätt att uppfostra mitt barn. Iaf. försöker jag låtsas som om jag inte "såg" dem.. typ: "var det någon som pep?"
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

paradiset skrev:
De kostar mycket pengar, stora papperspengar och det får vi fråga pappa om först.
...
och om du sover HELA natten i din egna säng, så kankse pappa har pengar att köpa en bil till dig imorgon!

Varför måste ni fråga pappa? Har du ingen egen inkomst?
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

Jo vi har gemansam inkomst men just nu lever vi på några ynkliga 100-ingar till barnbidraget. *lite tomt denna mån för vi har handlat massa kläder och kastrerat sonens kanin*

Som jag skrev hade jag ju bara 50 kr på mig.

Förstår det låter som att jag typ får lite pengar bara av min man men det är snarare tvärtom, det är jag som får in pengar på mitt konto o för över till min man. Vi lever på socialbidrag tyvärr men snart kan min man tillräckligt med svenska för att få jobb. Han har redan sökt en massa och kankse tom redan snart blir antagen men det vet vi först om en vecka.
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

Men varför säger du då att ni måste "fråga pappa"???
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

mina ungar 2 och en halv :rofl: st
yngsta är 7 månader ;)

älsta flickan testade att skrika en gång på affären om godiset
men akk så fort det gick över
jag lyfte ungen i armen och bar ungen till bilen
och gick in och fortsatte att handla.

så nu har vi inga större problem.
 
Sv: Trots i butik och främmandes reaktioner!

För att han ska förstå även pappa är delaktig i vissa inköp, då nästan bara jag o sonen handlar jämt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Idag har jag tröstat en ledsen son. Han har pälsdjursallergi och ibland sätter den käppar i hjulet för oss alla. Sonens farbror har en...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: Monstermom
·
L
Trav :cry: Var ute och körde min pålle igår, han har varit skitfin på sistone så jag brydde mig inte särskilt mycket om att han var lite...
2
Svar
24
· Visningar
2 230
Hästvård Lång klinikrapport ang valacken & åringen Imorse gick jag upp klockan fyra, och strax innan sex började vi lasta. Och idag var det den...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 067
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp