Trotmaster tryckvagn

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare gladajag
  • Startdatum Startdatum
G

gladajag

Hej!
Jag har fått köpa en Trotmaster tryckvagn av en bekant men jag har ingen aning om hur jag använder den...Jag har aldrig använt tryckvagn förut.

Nu till mina frågor:
Kan man sätta på QH-fästen? Funkar det fast man tänkt köra med tryck???
Till vilket tryck lägger man på när man börjar tryckvagnsträna?

Skulle bli jätteglad om jag kunde få lite tips och råd av ngn som känner till vagnen plus att träna med tryckvagn.

Till sist, är det en bra vagn? Jag har köpt den för 2000 kr, dyrt?

Tack på förhand:)

Sv: Trotmaster tryckvagn

Jag skulle inte rekomendera att sätta på qh fästen på en tryckvagn då, selen kommer gå sönder när du lägger på tryck, det blir glapp i fästena i selen..!Börja med att lägga på 2-3 kg och sedan ökar du efter som efter någon vecka när du känner att hästen orkar. glöm inte att köra intervaller typ så du int ehar i tryck hela tiden.. Och kom inte över 200 slag.. Använd oulsmätaren är ett bra sätt...!!! Att betala 2000 kr för en tryckvagn är bra pris mycket billigt..!

Priset är helt okej men tänk alltid ½ av de tryck du tänkt använda räcker perfekt. Samt skulle jag inte byta till QH det förstör både selen och fram för allt hästen. Tryckvagnen har för mig en helt överlägsen egenskap och det är att köra i nedförsbacke med trycket på för intervaller åt båda hållen samt att spara benen i nedför körningen vid backträning annars gillar jag inte att använda dom då man lätt blir frestad att köra med för tungt tryck.

Hej!
Tack för ditt svar!

Ok, blir till att inhandla en remsele då...behöver det vara sånadär "tutor" att lägga fram om skalmen oxå? Vet inte vad det heter, hoppas att du kan förstå vad jag menar..
Belastningen är ju angiven i bar, är 50 bar lagom att börja med? Det står precis i början av mätaren men samtidigt läste jag nånstans att man brukar börja nånstans med 5 bar..? Hur hänger det ihop?

Ska bli spännande att prova vagnen. Har tänkt att använda den på en herre med en del patellaaupphakningar så han behöver ju stärka bakkärran en del.

Tack.

Hej och tack för ditt svar. Jag ska inhandla en remsele :-)

Skick? Pris? Märke? Bilder.. Du kan ju PM:a mig...

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Kropp & Själ Hej är det någon som kan ge mig råd/tips på vad jag kan föreslå till läkaren? Varenda blodprov har jag haft blodbrist, några ggr pga...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Cinora
·
Däggdjur Hej alla marsvinsälskare! Jag funderar på att skaffa marsvin igen men har lite funderingar om det. Jag har haft 5 marsvin förut...
Svar
0
· Visningar
1 223
Senast: mikaelat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30